Тя, роботът

Интелигентният трилър Ex Machina е за границите на човешкото

Ние гледаме екраните на компютрите си - но и екраните гледат нас. Такъв е първият кадър на Ex Machina, бляскав режисьорски дебют на писателя Алекс Гарланд ("Плажът", "28 дни по-късно", "Проектът Съншайн"). Лицето на Домнал Глийсън (от About Time) от гледната точка на втренченото електронно око зад пикселите на десктопа му. Творението наблюдава и оценява своя създател? А ако имаше разум, неразличим от човешкия? Къде е човекът тогава? Допускането на Гарланд е, че това време е на прага. Ролите се обръщат - съвършената електронна Галатея на нашето време (интернет, гугъл, фейсбук) вече властва над своя Пигмалион - подвластен на земните си слабости и страсти, несъвършен и смъртен.

СЮЖЕТ

Сред планините на Аляска, в близко бъдеще, луксозен бункер - лаборатория. Компютърен милиардер (Айзък) кани за седмица млад програмист (Глийсън) да провери в разговорен тест доколко съвършен андроид от женски пол (Викандер) е с човешко самосъзнание.

НАКРАТКО

Проникващ филм, който пита какво е да си жена в един мъжки детерминиран свят. С визия и музика (Geoff Barrow от Portishead), от които не ти се излиза.

оценка

**** и 1/2 от 5

Големите теми са сведени през жив диалог с психологически подтекст и чувство за хумор. Саможивият млад милиардер (подкупващ и плашещ Оскар Айзък) е откривател и собственик на интернет браузъра Blue Book, който държи 94% от световния трафик.

Кръстил е търсачката си на философския трактат на Витгенщайн, разбираме го в разговор на по бира. Подобно на бог (или на Доктор Франкенщайн) е слепил творението си от хардуер - идеалната жена, и софтуер - извлечената информация от главите на няколкото си милиарда потребители, които не подозират, че са следени и експлоатирани. Никой не ни познава по добре от собствената търсачка - с тайните ни незнания и скритите ни желания.  

Филмът е писателски организиран, без силно действащи филмови средства. Потъването е като в увлекателна книга, с незабележими в съвършенството си ефекти, модернистичен декор и сугестивна музика. Три персонажа говорят и си взаимодействат в затворена камерна среда. Седем глави, колкото са сесиите на теста на Тюринг (Алън Тюринг от "Игра на кодове"), на който е подложен женският робот Ава, с име, обединяващо Адам и Ева, с цялата крехка хубост и грация на откритието Алисиа Викандер, балерина със стаж в Шведския кралски балет.

Тестът на Тюринг е минат, когато в комуникацията с компютър изпитващият не усеща, че говори с компютър. Тук тестът е не само по поведение, но и по сексуалност. Невинният програмист с момчешкия чар на Домнал Глийсън (син на Брендън) бързо забравя, че говори с компютър, скоро е юношески влюбен в творението. Неслучайно, защото последните щрихи върху Ава са по собствения му (порно) профил. А ако тестваният е не "тя", а той?

още от същото:

Her

Under the Skin и Lucy със Скарлет Йохансон

Още от Капитал