Европа гледа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Европа гледа

Петър Вълчанов и Маргита Гошева

Европа гледа

Финалистите на деветите филмови награди на Европейския парламент Lux Prize пред Light

6110 прочитания

Петър Вълчанов и Маргита Гошева


Кудос Сейхон се усмихва сърдечно, докато ми разказва за трудното плаване с лодка през Средиземно море и как оцелява, за да стигне до италианските брегове - поредният емигрант. Само на няколко пъти усмивката му помръква и се просълзява, когато споменава дъщеря си, която е някъде там в родината му – Буркина Фасо. Кудос е в главната роля в "Медитеранеа" – един от трите селектирани филма за наградата на Европейския парламент LUX Film Prize.

Кудос Сейхон

Другите два са турско-френският "Мустанг" и българско-гръцкият "Урок". Преди да стигне до днешния ноемврийски ден в Страсбург – пред прожекторите и микрофоните на журналисти, животът на Кудос претърпява толкова много обрати, че звучи по-невероятно и от филм. Може би затова във втория проект на младия режисьор Джонас Каприняно - "Медитеранеа", Кудос играе самия себе си със собствените си премеждия.

"След като по чудо оцелях и успях да стигна до италианския бряг, се оказа, че трудностите тепърва започват – сблъсках се с расизъм, за който дори не знаех, че съществува. Изолираха ни, ние, черните, винаги бяхме държани настрана и далеч от белите хора", казва Кудос пред Light. Той си признава, че въобще не е очаквал, че ще живее в толкова мизерни условия и че ще е толкова трудно да си намери работа.

"Много се радвам, че филмът "Медитеранеа" се показва не само тук, в Европа, но и в Азия, и в Африка, защото хората там не знаят какво ги чака, ако дойдат в Европа." След прожекцията на филма в Египет всички са го питали наистина ли така живеят емигрантите в Италия. "Искам и хората в Буркина Фасо да видят филма и да знаят с какво ще се сблъскат, ако емигрират, и да преценят много добре искат ли да рискуват живота си за това."

Според режисьора Джонас Каприняно и продуцента на "Медитеранеа" Джон Коплон темата за емигрантите, които пристигат до бреговете на Европа, рискувайки живота си в морето, е изключително важна не само защото е актуална. "Успяваме да привлечем вниманието, за да получим финансиране, но трудно привличаме зрителите, защото те не искат да гледат това, което така или иначе гледат всеки ден в новините."

Разликата е, че макар и по истински случай и изигран не от професионални актьори, а "натурчици", "Медитеранеа" не е документален филм. Не е и новинарски репортаж, а успява да сближи зрителите с Абас и Аива (двамата главни герои), така че да съпреживеят трудностите им и имената им да се превърнат в нещо повече от новинарска статистика. Че постига целта си да пробуди емпатия, се виждаше по лицата на зрителите на прожекцията в пълния киносалон на Cinéma Odyssée в Страсбург. Само преди няколко дни филмът получи три награди на кинофестивала в Стокхолм.

Десет минути след разговора ни Кудос, който допреди няколко години е бил нелегален емигрант от Буркина Фасо, се изправи заедно с режисьора Джонас Каприняно в заседателната зала на Европейския парламент и взе втората награда на Lux Prize. Първата е за режисьорката Дениз Ергювен и френско-турския филм "Мустанг", а българско-гръцкият филм на Петър Вълчанов и Кристина Грозева зае трето място.

Петър Вълчанов и Маргита Гошева

Речта на председателя на Европейския парламент Мартин Шулц пряко адресира атентатите в Париж отпреди две седмици. "Във време, когато враговете на многообразието се опитват да унищожат културата ни, филмовите награди LUX на Европейския парламент стават още по-важни, защото те спомагат за постигането на основните ни цели, да защитаваме мултикултурната ни идентичност." Изборът именно на френско-турския "Мустанг" е своеобразен отговор, както и "послание към Турция да продължи да се развива в посока светските ценности".

"Мустанг" е за патриархална Турция, която, вместо да става все по-демократична и модерна, се връща назад във времето и става все по-консервативна. Дениз разказва историята на пет сестри от село в Северна Турция. След като ги виждат да си говорят с момчета на тяхната възраст, те биват затворени в дома им, взимат им всякаква техника и ги принуждават да се подготвят за бъдещите им уговорени бракове.

Франция избра именно "Мустанг" като филм, който да я представи в борбата за чуждоезичен "Оскар". А той e чуждоезичен не само за САЩ, но и за Франция, защото филмът е на турски. Немският продуцент Франк Хеншке и режисьорката Дениз Ергювен казаха пред Light, че "Германия никога не би взела решение на Оскарите да я представлява филм, който не е на немски, и решението е много смело за французите".

Дениз Ергювен (в средата)

Филмът се излъчва от няколко седмици и в Турция, където настроенията са много противоречиви. "Аз самата не знам какво да очаквам от Турция, нещата са изключително непредсказуеми. Когато ме питат дали целта на филма е да покажа движението назад и превръщането й в по-консервативна страна, не мога да дам категоричен отговор, защото паралелно с това има и една силна опозиция от модерни и свободомислещи турци", казва Дениз.

Филмът е сравняван с книгата на американския писател с гръцки произход Джефри Юдженидис "Непорочните самоубийства" (изд. "Жанет-45"). "Много харесвам книгата и определено има влияние върху "Мустанг", а и имам снимки на майка ми и сестрите й от Турция, които са като илюстрации към книгата." Докато говори за филма, Дениз многократно се връща към термините "феминизъм" и "сестринство", които според нея са важни и непреекспонирани теми. "Само едно от петте момичета, които играят сестри във филма, е професионална актриса, което си беше предизвикателство при заснемането."

"Мустанг" има вече осемнайсет награди от различни фестивали, включително от Чикаго, Шанхай, Сараево, Кан и др. Миналогодишният носител на първа награда от Lux Prize – полският "Ида", взе и "Оскар" за чуждоезичен филм, което засилва и очакванията към "Мустанг".

Маргита Гошева

Петър Вълчанов и Маргита Гошева в главната роля на учителка, извършваща обир, представяха екипа на "Урок". Това е вторият български филм, който стига до финалите на наградите Lux, предишният е "Източни пиеси" на Камен Калев през 2009 г.

"Не сме разочаровани, че сме на трето място, по-скоро сме поласкани, че стигнахме дотук", казва Петър Вълчанов. Според него едно от най-големите предимства е, че сега "Урок" ще е преведен на всички европейски езици и много по-лесно дистрибутиран. Според Мартин Шулц "Урок" е най-нагледният пример за моралните дилеми, пред които се изправят съвременните европейци. "Това са история и сюжет, които идват естествено отвътре, от самата Европа, не е привнесена отвън."

И според Петър доказателство, че кино може да се получава добре, когато е вдъхновено от истинска история, е реакцията на зрителите, които навсякъде се разпознават лесно в историята. "Най-изненадани бяхме на прожекциите в Торонто, където публиката буквално се заливаше от смях и много оцени българския хумор. Реагираха на всеки един момент от филма, чак се изненадах и си казах какъв комерсиален филм сме направили." Според него в Токио зрителите са възприели "Урок" много по-сериозно и драматично. Филмът вече има своя богат фестивален живот и взе множество награди от фестивалите "Сан Себастиан", във Варшава, в Гьотеборг, Солун и др.

"За нас най-големият урок беше, че в киното трябва да се работи със съмишленици, за да се създава концептуално изкуство", единодушни са Маргита и Петър.

"Медитеранеа", "Мустанг" и "Урок" ще бъдат показани на 8, 10 и 11 декември в "Дом на киното"

© European Union 2015

Кудос Сейхон се усмихва сърдечно, докато ми разказва за трудното плаване с лодка през Средиземно море и как оцелява, за да стигне до италианските брегове - поредният емигрант. Само на няколко пъти усмивката му помръква и се просълзява, когато споменава дъщеря си, която е някъде там в родината му – Буркина Фасо. Кудос е в главната роля в "Медитеранеа" – един от трите селектирани филма за наградата на Европейския парламент LUX Film Prize.

Кудос Сейхон

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летен екран

Летен екран

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK