Танцуващият с мечки (и оскари)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Танцуващият с мечки (и оскари)

Леонардо ди Каприо в кадър от "Завръщането"

Танцуващият с мечки (и оскари)

"Завръщането" е за одисеята на човека през пустошта на живота

Янко Терзиев
10020 прочитания

Леонардо ди Каприо в кадър от "Завръщането"


Превитото от буря дърво, гледано в клоните, изглежда, всеки момент ще рухне. Но здравият ствол и корените казват друго. Индианската притча се повтаря няколко пъти в екзистенциалния уестърн "Завръщането" (The Revenant) на Алехандро Иняриту ("Любовта е кучка", "21 грама", "Вавилон", "Бърдмен"). Алюзията е с човека - и той уязвим и малък пред природните (в случая и животински) сили, но устояващ с воля за живот. Човекът е Хю Глас в нечовешко изпълнение на Леонардо ди Каприо. 

СЮЖЕТ

1823, Хю Глас (Ди Каприо) е водач на група трапери в девствените гори на Монтана, при праговете на Мисури. С него е порастващият му син от индианка, убита някога от белите. Напада го мечка и след това е предаден от оставения да го пази трапер с черно сърце (Том Харди). Връща се от отвъдното с мисъл за отмъщение.  
НАКРАТКО
Висок арт, брутален жанр, тотално кино
оценка
***** от 5

Прототипът е реален пионер, вписан в митологията на Дивия запад, за срещата му с мечката гризли се носят предания, писани са фолк песни, рисувани са комикси. Има и филм от 1971 с Ричард Харис (Man in the Wilderness), там Джон Хюстън е в ролята на капитана ловец и водач на траперите, тук "в ботушите му" е Домнал Глийсън. Също и книга от 2002 (The Revenant: A Novel of Revenge), факти от нея сценарият на Иняриту частично (подчертано е в надписите) ползва.

Частично, защото книгата е за конкретния случай, с точните карти на мястото и изминатите невероятни разстояния в мили от полумъртвия герой обратно към цивилизацията. Докато филмът е за човешката одисея срещу елементите на природата и злото у себеподобните.

"Завръщането" е рядък пример за тотално кино, съчетава стилово полюсни неща в естетическо цяло. Мигове на поетична арт визия с пантеистичен философски подтекст и брутални жанрови пасажи с кървав реализъм в едър план. Спойката е талантът на Иняриту през камерата на Емануел Любецки (готов за трети пореден "Оскар" след "Гравитация" и "Бърдмен"). Водата и небето са постоянен рефрен в кадъра. Тя тече и като философска категория и отминаващо време (в началото и на финала), и като реално ледено изпитание. Постоянното небе в кадъра е или заради човешката безпомощност долу, или заради божественото безразличие горе.

Природата е част от драмата - лавина тръгва в далечината, когато и лавината на отмъщението тръгва вътре в героя на Ди Каприо. Злодеят на Том Харди е новаторски и готов за христоматиите. Той е единственият, който говори за господ, докато си играе на него - отнема животи или отлага отнемането им. Достоен за крайността на отмъщението.

Въпросът в чие ръце да бъде оставено то - човешките или божиите - е главният във филма. Вторият е за изпълняването на човешката мисия до последното дихание. То е материализирано от дъха на Ди Каприо, оставен в най-важния момент да замъгли стъклото на камерата. Да, на кино сме... Но какво кино!

още от същото

"Агире: гневът божи"

"Апокалипто"

"Гравитация"

Превитото от буря дърво, гледано в клоните, изглежда, всеки момент ще рухне. Но здравият ствол и корените казват друго. Индианската притча се повтаря няколко пъти в екзистенциалния уестърн "Завръщането" (The Revenant) на Алехандро Иняриту ("Любовта е кучка", "21 грама", "Вавилон", "Бърдмен"). Алюзията е с човека - и той уязвим и малък пред природните (в случая и животински) сили, но устояващ с воля за живот. Човекът е Хю Глас в нечовешко изпълнение на Леонардо ди Каприо. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-|
    2.5

    “Завръщането” е рядък пример за тотално кино, съчетава стилово полюсни неща в естетическо цяло."

    Поздравления за автора! Великолепен текст!

  • 2
    pukii avatar :-|
    pukii

    Силен филм, добра актьорска игра и великолепен оператор!

  • 3
    izabell avatar :-|
    izabell

    Леонардо може и да вземе Оскар за филма "Завръщането", ако не мине черна котка път.

  • 4
    alex99 avatar :-|
    alex99
  • 5
    sgannn avatar :-|
    sgannn

    Всичко хубаво, само дето Ди Каприо изглеждаше доста ояден и тлъст, което е в тотален асинхрон с ролята, която играе.

    Можеше да се постарае малко повече и да свали някое килце.

  • 6
    robr avatar :-|
    lynyrdS

    Да му дават тоя пуст Оскар че вече се притеснявам какво ще направи със себе си в следващия си филм..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кино: "Smart Коледа"

Кино: "Smart Коледа"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK