Капки от морето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Капки от морето

"Убийцата Ние Ин-Ян", реж. Хоу Сяосиен

Капки от морето

Фестивалът за съвременно китайско кино представя ключови заглавия от страната в София

8362 прочитания

"Убийцата Ние Ин-Ян", реж. Хоу Сяосиен


Китайската кинематография е трудно обхватна не само като обем (около 500 игрални филма на година), но и като параметри – жанрови, тематични, стилови. Отвъд първосигналната асоциация с летящи красавици и феерични приказни сюжети като в "Герой" на Джан Имоу и "Тигър и дракон" на Анг Лий, преплели древна мъдрост със зрелищност, елементи от митологията и бойните изкуства, съществуват много други образни светове, през които да надзърнем в различните реалности на Китай.

Моят личен прозорец например е фестивалът в Ротердам, който по традиция показва автентично китайско кино, неадаптирано към европейския вкус или пък полемично по отношение на официалната държавна политика. Всяка година в програмата му попадат прелестни нискобюджетни открития и много от тях си тръгват с награди: като автобиографичния социален портрет на престъпността от безнадеждност в китайската провинция Walking On The Wild Side (реж. Хан Джиъ, награда "Тигър", 2006); мрачното полудокументално роуд муви How Is Your Fish Today? (реж. Ксиаолу Гу, Специална награда на журито, 2007) за срещата между сценарист и убиец в най-северната точка на Китай; или нежната история за едно момичешко сексуално съзряване Egg And Stone (реж. Хуанг Джъ, награда "Тигър", 2012) с непрофесионални актьори в главните роли.

А през 2012 г. цяла фестивална секция, озаглавена "Скрити истории", показа апокрифни документални филми с ограничено от местното правителство разпространение по темите за бедността, корупцията и беззаконието в Китай, сред които видеа на визуалния артист Ай Уей Уей и разследващи репортажи на тамошни журналисти.

В този смисъл деветте заглавия от последните десет години в рамките на Фестивала за съвременно китайско кино, организиран от Институт "Конфуций" в Дом на киното, са един от многото възможни ракурси към непребродимата за този период продукция и вероятно по-официозният, тъй като събитието е финансирано от държавна културна институция и се предполага, че имиджът на Китай през съответните филми е съгласуван с правителствената политика.

Програмата обхваща многообразие от жанрове и представя ключови заглавия с награди от фестивалите в Кан, Берлин и Венеция. Филмите с откровено приказни сюжети са два: "Лов на чудовища" (реж. Раман Хуей) и "Убийцата Ние Ин-Ян" (реж. Хоу Сяо-сиен). Първият е смесица между игрално кино и 3D анимация за широка публика и ни отпраща в царство от средновековен Китай, където един герой трябва да помири противоположните светове на хора и чудовища. Вторият е кино от висока класа и е всъщност един от най-награждаваните азиатски филми за 2015 г., включително приз за режисура от Кан.

Режисьорът Хоу Сяо-сиен, който заедно с Едуард Янг е двигател на тайванското ново кино от 80-те, задало революционно различна перспектива пред авторското кино на Азия, тук избира нехарактерния за досегашната си филмография митологичен сюжет, позовавайки се на древен уся (китайски приключенски жанр) наратив за жена воин. "Убийцата Ние Ин-Ян" е и най-добрият филм за 2015 г. според критиците от изданието на Британския филмов институт Sight & Sound.

Друг шедьовър в програмата е "Добри хора от трите клисури" (реж. Дзя Джанкъ, "Златен лъв" от Венеция, 2006), показван и по-рано у нас като "Натюрморт" (превод от международното английско заглавие). Действието проследява две паралелни истории в югозападния град Фъндзие – на миньора Хан Санмин, който не е виждал жена си 16 години, и на медицинската сестра Шън Хун, дошла в градчето, за да поиска развод.

Темата е характерна за киното на Дзя Джанкъ: отчуждението между хората на фона на глобализацията и минималистичното битие на обикновените хора в индустриална среда. Джанкъ принадлежи към т.нар. шесто поколение режисьори в китайското кино. Започнал през 90-те като независим автор, от 2004 г. той получава официалното одобрение на китайското правителство, което обаче не повлиява особено стила му.

Друг препоръчителен филм от програмата е "Сватбата на Ту-я" (реж. Уан Цюен-ан, "Златна мечка" от "Берлинале", 2006), ситуиран в автономния район Вътрешна Монголия в Северен Китай, където влошените екологични условия застрашават живота на номадите. В центъра на фабулата е Ту-я, чийто инвалидизиран съпруг й дава развод, за да може тя да потърси нов мъж, който да се грижи и за двама им.

"Златни времена" (реж. Ан Хуей) е за живота на една от малкото китайски писателки през първата половина на XX век - Сяо Хун. Фон на личната й история са години на глад и избухването на Китайско-японската война, а срещите й с други писатели предоставят бърз поглед и към други интелектуални фигури на китайското общество от онова време.

До края на фестивала могат да се видят още семейната драма "Океанът-рай" (реж. Сяо Лусюе) за любовта на един баща към сина му аутист с Джет Ли в главната роля; криминалния "Звукът на вятъра" (реж. Чън Куофу, Гао Цюншу), плетящ шпионски интриги в разгара на Китайско-японската война; и романтичният мюзикъл "Може би любов" (реж. Питър Чан) със сюжет от света на киноиндустрията.

Фестивалът за съвременно китайско кино е до 10 април в Дома на киното. Вход свободен, със субтитри на български.

Китайската кинематография е трудно обхватна не само като обем (около 500 игрални филма на година), но и като параметри – жанрови, тематични, стилови. Отвъд първосигналната асоциация с летящи красавици и феерични приказни сюжети като в "Герой" на Джан Имоу и "Тигър и дракон" на Анг Лий, преплели древна мъдрост със зрелищност, елементи от митологията и бойните изкуства, съществуват много други образни светове, през които да надзърнем в различните реалности на Китай.

Моят личен прозорец например е фестивалът в Ротердам, който по традиция показва автентично китайско кино, неадаптирано към европейския вкус или пък полемично по отношение на официалната държавна политика. Всяка година в програмата му попадат прелестни нискобюджетни открития и много от тях си тръгват с награди: като автобиографичния социален портрет на престъпността от безнадеждност в китайската провинция Walking On The Wild Side (реж. Хан Джиъ, награда "Тигър", 2006); мрачното полудокументално роуд муви How Is Your Fish Today? (реж. Ксиаолу Гу, Специална награда на журито, 2007) за срещата между сценарист и убиец в най-северната точка на Китай; или нежната история за едно момичешко сексуално съзряване Egg And Stone (реж. Хуанг Джъ, награда "Тигър", 2012) с непрофесионални актьори в главните роли.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летен екран

Летен екран

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.