С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Кино

28 апр 2016, 16:02, 10173 прочитания

Кладенец към ада

Изпипано символно кино в дебюта "Жажда"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Хубаво е, когато Variety два пъти пише за български филм, втория път с подробно интервю с режисьорката и с въпроси не общи, а родени от искрен интерес. Още по-хубаво е, че "Жажда" е дебют, и че Светла Цоцоркова отговаря без комплексите на представител на малка и неизвестна (за читателите на Variety) кинематография.
СЮЖЕТ
Горещо лято, безводен хълм, в далечината запуснато село, на хълма къща, около нея бели редици пране. Баща, Майка и Син на 16 живеят там в безвремие и привидна хармония. Странстващи Баща с Дъщеря на 14, частници с раздрънкан камион и сонда, са наети да им пробият кладенец, заживяват в двора. Всичко се променя
НАКРАТКО
"Жажда" е камерна притча за фрустрациите и копнежите на съвременния човек, изпълнена с рядка за дебютант кинематографична завършеност.
оценка:
* * * и 1/2 от 5
Питат я защо героите във филма нямат имена, тя признава, че работи с категории, защото така моралът на историята се откроява по-изчистен и общовалиден. В случая той е, че адът може и да са другите (по Сартр), но пътят през него понякога е единственият изход от затвора на илюзорния вътрешен рай.

Постижение е, че символното ниво не е абстрактна претенция, а произтича от и се захранва с реализъм - в случката, средата, отношенията. Категориите може и да са отвлечени - но емоциите са реални. Героите са заявени колкото с действията и казаното (крайно лаконично), два пъти повече с премълчаното и стаеното. Преди задължителното за притча катарзисно освобождаване на финала, в което се включват и природните елементи.


Хващането на това недоизказано през адекватно кино е заслуга на режисьорката, на актьорите и на също дебютиращия в пълнометражното кино Веселин Христов зад камерата. Музиката (Христо Намлиев) е пестелива флейта и китара (струните на душата?), средата (Георги Тодоров) е по ръба на символа и натурата.

Чудо е, че Момчето и Момичето са непрофесионални актьори (Александър Бенев и Моника Найденова) и стоят без капка фалш и "игра" до корифеите във възрастните роли. Гневното им привличане е гръбнакът на историята, финалната им прегръдка е надеждата за спасение.

"Жажда"-та е по нещо различно и красиво и над всичко за любов. При Бащата на момчето (Ивайло Христов) тя е по чеховски безплътна и копнежна; при Майката (Светлана Янчева) е изход от тежестта на битието; за Бащата на момичето (Васил Михайлов) е витален нагон, със силата на влизащата земята сонда.



За Светла Цоцоркова съвременният човек е страдалец в пустинята на материалното, живителната влага и спасението е любовта. Само? Очакваме отговора на режисьорката във важния втори филм.
още от същото:
"Ако не иде влак"
"Силна вода"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Различните оскари 1 Различните оскари

"Зелената книга", "Рома" и филми с културно, расово и полово многообразие печелят на 91-та академична церемония

25 фев 2019, 4795 прочитания

Кино: "Фаворитката" Кино: "Фаворитката"

Колапсът на човешкото във всички времена през три прекрасни актриси

22 фев 2019, 4124 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
Култура зад борда

Идеите правят зрелището във "Франкофония" на Сокуров

Борисовата градина на раздора

Устройственият план на парка ще запали нов голям конфликт в София преди изборите

Как ще гласуваме на 26 май

Преференциите имат нови номера, машинното гласуване не е толкова трудно

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Златният Кокошка

"Кокошка – експресионист, мигрант и европеец" е едно от централните събития в културния афиш на Виена този сезон

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък