Кладенец към ада
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кладенец към ада

Кладенец към ада

Изпипано символно кино в дебюта "Жажда"

Янко Терзиев
10723 прочитания

Хубаво е, когато Variety два пъти пише за български филм, втория път с подробно интервю с режисьорката и с въпроси не общи, а родени от искрен интерес. Още по-хубаво е, че "Жажда" е дебют, и че Светла Цоцоркова отговаря без комплексите на представител на малка и неизвестна (за читателите на Variety) кинематография.

СЮЖЕТ

Горещо лято, безводен хълм, в далечината запуснато село, на хълма къща, около нея бели редици пране. Баща, Майка и Син на 16 живеят там в безвремие и привидна хармония. Странстващи Баща с Дъщеря на 14, частници с раздрънкан камион и сонда, са наети да им пробият кладенец, заживяват в двора. Всичко се променя
НАКРАТКО

"Жажда" е камерна притча за фрустрациите и копнежите на съвременния човек, изпълнена с рядка за дебютант кинематографична завършеност.
оценка:

* * * и 1/2 от 5

Питат я защо героите във филма нямат имена, тя признава, че работи с категории, защото така моралът на историята се откроява по-изчистен и общовалиден. В случая той е, че адът може и да са другите (по Сартр), но пътят през него понякога е единственият изход от затвора на илюзорния вътрешен рай.

Постижение е, че символното ниво не е абстрактна претенция, а произтича от и се захранва с реализъм - в случката, средата, отношенията. Категориите може и да са отвлечени - но емоциите са реални. Героите са заявени колкото с действията и казаното (крайно лаконично), два пъти повече с премълчаното и стаеното. Преди задължителното за притча катарзисно освобождаване на финала, в което се включват и природните елементи.

Хващането на това недоизказано през адекватно кино е заслуга на режисьорката, на актьорите и на също дебютиращия в пълнометражното кино Веселин Христов зад камерата. Музиката (Христо Намлиев) е пестелива флейта и китара (струните на душата?), средата (Георги Тодоров) е по ръба на символа и натурата.

Чудо е, че Момчето и Момичето са непрофесионални актьори (Александър Бенев и Моника Найденова) и стоят без капка фалш и "игра" до корифеите във възрастните роли. Гневното им привличане е гръбнакът на историята, финалната им прегръдка е надеждата за спасение.

"Жажда"-та е по нещо различно и красиво и над всичко за любов. При Бащата на момчето (Ивайло Христов) тя е по чеховски безплътна и копнежна; при Майката (Светлана Янчева) е изход от тежестта на битието; за Бащата на момичето (Васил Михайлов) е витален нагон, със силата на влизащата земята сонда.

За Светла Цоцоркова съвременният човек е страдалец в пустинята на материалното, живителната влага и спасението е любовта. Само? Очакваме отговора на режисьорката във важния втори филм.

още от същото:

"Ако не иде влак"

"Силна вода"

Хубаво е, когато Variety два пъти пише за български филм, втория път с подробно интервю с режисьорката и с въпроси не общи, а родени от искрен интерес. Още по-хубаво е, че "Жажда" е дебют, и че Светла Цоцоркова отговаря без комплексите на представител на малка и неизвестна (за читателите на Variety) кинематография.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летен екран

Летен екран

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK