Ридли Скот и космическият ужас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ридли Скот и космическият ужас

Ридли Скот и космическият ужас

Творението изяжда твореца в "Пришълецът: Завет"

Янко Терзиев
19606 прочитания

Преди 38 години Ридли Скот направи първия "Пришълец" (Alien) като опозиция на светлата приказка Star Wars. Изводът беше – космосът има и мрачна страна. Изгради го върху базисния човешки страх от нещата, които дебнат в тъмното, изскачат и те убиват. Филмът породи продължения и зрителски култ, замеси режисьори с бъдеще като Джеймс Камерън (Aliens) и Дейвид Финчър (Alien3). Преди 5 години Скот разказа предисторията на оригинала в "Прометей" (http://www.capital.bg/light/revju/kino/2012/06/14/1846543_proizhod_na_vidovete/), разширявайки ужаса с въпроси за сътворението и въвеждането на човека в космическото уравнение. Новият филм (Alien: Covenant) е фабулно продължение на "Прометей" с двойни дози от "Пришълецът".

В двойна доза е главната атракция в предишния филм, андроидът философ Дейвид (Майкъл Фасбендър). Копието му Уолтър (отново Фасбендър) може да свири на флейта, знае наизуст Байрон и Шели, усеща красотата в картините на Пиеро дела Франческа. Единият е развил его, другият – идеали. Въпросът е кой от двамата ще сложи началото на човечеството. Годината е 2104, човечеството е тръгнало към ново начало, по пътя корабът "Завет" попада на планета, готова за колонизиране. Там е красиво (отново операторът Дариуш Волски), но нещо не е наред. Няма животни и птици, царства биомеханичен вирус, който се излюпва от познатите кожени яйца. Другото странно е, че когато вирусът напада екипажа, го спасява версията Дейвид с ницшеански блясък в очите.

Оценка

3 и 1/2 от 5

Още от същото:"Прометей"

За феновете на мрачната фантастика филмът ще е откровение. За плашещите се лесно – по-малко. Визията на Скот е грандиозна, с източник на светлина във всеки кадър. Прологът, с въпросите за несъвършения създател и съвършеното творение, моментите между двата андроида, когато единият учи другия на флейта, и хладният полъх на осъзнаването, че този, който може да сънува, не е по-силният, нихилистичният обрат на финала, надмогва жанра. Другото е самият твърд жанр, поднесен от най-добрия му познавач.

Преди 38 години Ридли Скот направи първия "Пришълец" (Alien) като опозиция на светлата приказка Star Wars. Изводът беше – космосът има и мрачна страна. Изгради го върху базисния човешки страх от нещата, които дебнат в тъмното, изскачат и те убиват. Филмът породи продължения и зрителски култ, замеси режисьори с бъдеще като Джеймс Камерън (Aliens) и Дейвид Финчър (Alien3). Преди 5 години Скот разказа предисторията на оригинала в "Прометей" (http://www.capital.bg/light/revju/kino/2012/06/14/1846543_proizhod_na_vidovete/), разширявайки ужаса с въпроси за сътворението и въвеждането на човека в космическото уравнение. Новият филм (Alien: Covenant) е фабулно продължение на "Прометей" с двойни дози от "Пришълецът".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летен екран

Летен екран

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.