Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

// Light / Ревю / Кино

13 10 ное 2017, 18:56, 13887 прочитания

В търсене на Левски

"Възвишение" е верен на романа и доброто жанрово кино

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

В подножието на "Възвишение"

За бъдещия филм по романа на Милен Русков с режисьора Виктор Божинов, сценариста Нели Димитрова и продуцента Иван Дойков

1 апр 2016

Трудният път към възвишението

"Възвишение" на Иван Добчев по романа на Милен Русков в Народния театър

21 фев 2014
Филмът на Виктор Божинов е зрелищен и страстен. Започва като нихилистичен уестърн, поръсен с хумор, за митарствата на двама приятели в първа младост, в повече разбойническата, отколкото революционна 1872 г.

Асенчо (Стоян Дойчев, запомнете това име) е овчар от Жеравна, земен и прагматичен. Гичо, от Гавраил (Александър Алексиев, изнася филма) е шивач от Котел, отворен за знание и малко идеалист. Те са на Арабаконак при историческия обир на турската хазна, в четата на Димитър Общи (силен Филип Аврамов) - харизматичен международен авантюрист с постоянен дял от взетото "от народа, за народа".

Общи им дава писмо лично до Левски, но по ханчетата и тайните къщи апостолът е все на ден път пред тях. По пътя срещат палитра от възрожденски характери и национални нрави, непроменени и до днес.
Оценка
4 от 5

Сами порастват до зрелост на "свободни человеци", стигат до трагични избори. Единият до предателството, другият до "возвишението" в саможертва. Две линии на националния характер, валидни и днес. За този характер е романът на Милен Русков, една от най-четените съвременни български книги. Тя е вградена органично във филма, диалозите са на писателя.

С отварянето на очите на двамата за света и филмът сменя тоналността. Пиперлиите шеги и мъжки закачки отстъпват на трагичните прозрения за собствената и националната съдба. Финалът горе на действителното възвишение срещу редовния турски аскер е с епичен мизансцен и баладични близки планове. По правилата на емоционалното разказвателно кино, което сме свикнали да наричаме холивудско.


Режисьорските ръце над жанра са сигурни, цялата професионална биография на Божинов го е водила до тукашното "возвисяване". Всеки от мъжете в четата получава малката си финална "ария", а аналогиите с великите филмови седморки (на самураи, каубои) са оправдани. Актьорите зад мъжете, досега по-скоро с печат "характерни и колоритни" (Христо Петков, Кирил Ефремов, Благовест Благоев - откритие), стигат до високи трагедийни ноти.



"Възвишение" е навременен с идеите от романа, облечени в релефна и вълнуваща филмова плът. Гичо срича азбуката на пробуждането си от "Горски пътник" на Раковски – "Наше невежество им е радостно... Полза да имат от наша слепота... Като беззлобни ни овце доят..." Асенчо спряга от "Рибния буквар" глагола "любя", а не "работя". Двамата в сеното, над тях нощното небе, от което падат звездите на неосъществимите мечти и надежди. И личните им, и народните. "Народ" и в романа, и във филма е с кавички, споменаван с горчива ирония.

В търсене на Левски

["Възвишение"]

Идейно "Възвишение" е полюсен на "Време разделно", вътрешното му родство е с "Мера според мера". "Автоматичният" патриотизъм и заклеймяването на другия са чужди и на Русков, и на Божинов. За да каже Гичо от възрожденския Котел валидното и сега: "Невежий человек живее в малък свят. Не ще прехварли мост от единия бряг на реката на другия. Другия го не касай. Широта светосъзерцания в него няма никаква." Така всяко общо Дело – и тогавашното, святото; и сегашните, по-дребните, но насъщните – е обречено.

Във филма Балканът "говори", пейзажът е действащо лице – в лицето на оператора Антон Бакарски Божинов е имал съмишленик. Музиката на Петър Дундаков е внушителна. Смесва познати симфонични мотиви с модерни интонации. И тя като целия филм - едновременно епична и интимна.
Още от същото:
"Мъжки времена"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кино: "Лили Рибката" 2 Кино: "Лили Рибката"

Полът е вълшебство в модерната приказка на Ясен Григоров

14 фев 2018, 5928 прочитания

И справедливост за всеки И справедливост за всеки

Новият филм на Мартин Макдона се открои на "Киномания"

1 дек 2017, 2946 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кино" Затваряне
И приятно, и страшно

"Безкрайната градина" на Галин Стоев те оставя озарен и пречистен

Валутните преводи все още са ни скъпи

България е в зоната за еврови парични трансфери SEPA, но с много малки изключения това не се отразява на качеството и таксите за клиентите

Полет към нов бизнес със самолетни обезщетения

През софтуер, адвокати и маркетинг ClaimCompass достига до пътници с проблемни полети и ги представлява пред авиокомпаниите срещу комисиона от компенсацията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Принцесата на покера"

За печалбата от загубите е режисьорският дебют на големия сценарист Арън Соркин

Парма култура

Градът на Бертолучи и пармезана крие много изненади

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 24.02.2018 Прочетете