Оскари без граници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Оскари без граници

Носителите на "Оскар" за главна и поддържаща мъжка и женска роля

Оскари без граници

Академичната церемония уважи хаштаг движенията и открои очаквано "Формата на водата" и "Три билборда извън града"

Янко Терзиев
12969 прочитания

Носителите на "Оскар" за главна и поддържаща мъжка и женска роля

© Reuters


С "Аз съм емигрант!" започна благодарствената си реч за връчения му "Оскар" за режисура мексиканецът Гийермо дел Торо на юбилейната 90-а церемония в лосанжелиския "Долби тиътър" в неделя вечер. Завърши я с "Киното изтрива граници". Бяха се натрупали граници за изтриване в Холивуд след една година, в която се говореше повече за разкрити случаи със сексуален тормоз и неравенства по полов, расов и етнически принцип, отколкото за качествата на филмите. Макар че Дел Торо е третият мексиканец с режисьорската статуетка в последните пет години (след Куарон с една и Иняриту с две). Очевидно и талантът има значение.

Самата церемония бе водена талантливо от един очевидно на мястото си Джими Кимел. Българският превод бе адекватен и сравнително реактивен, с полезна професионална информация от специалиста Владимир Трифонов. Все пак остана и впечатление за разтегнатост с монтажи и сантиментални отклонения като среща с обикновената публика и захранването й с хот-дог.

Важното, което се открои, е посланието за равенство, толерантност и приемане на различния. И като реакции в залата, и като думи на представящите актьори. Може да е било от чувство за вина, но то прозвуча ясно и остави емоционална следа. Движенията #MeToo и #Time‘sUp, изглежда, изпълниха мисиите си. Засега.

Победителите

По-важното е, че посланието бе защитено и с доста по-вечните средства на изкуството в двата големи предварителни фаворита на вечерта - "Формата на водата" и "Три билборда извън града" – които влязоха в нея с общо 20 номинации. Приказката на Дел Торо за магията на добротата, състраданието и любовта си тръгна с четири приза – за най-добър филм, режисура, художник и музика.

По-безкомпромисният ("хулигански", добави от сцената Макдорманд) нео-уестърн на Макдона за правото на справедливост за всеки остана с признанията за главна женска (Франсис Макдорманд) и поддържаща мъжка (Сам Рокуел) роля.

Статуетката за главна мъжка роля завърши в ръцете на многократно достойния, но досега с единствена номинация ("Дама, поп, асо, шпионин") Гари Олдман за превъплъщението му в Уинстън Чърчил в "Най-мрачният час". Придружено с очакван "Оскар" за грим и прическа за филма.

Наградата за поддържаща женска роля отиде у Алисън Джани и нейната властна майка в "Аз, Тоня", ще го видим на започващия тази седмица "София филм фест". Преобладаващите роли в категорията бяха също на властни майки (например Лори Меткаф в "Лейди Бърд"), очевидно спасителна ниша за добри актриси на средна възраст.

Приза за оригинален сценарий получи Джордан Пийл, тъмнокожият автор на хоръра с моменти на комедия "Бягай!". Излязъл преди година, с бюджет едва $4.5 млн., той е вече със световен боксофис от $245 млн. Останалите 8 филма в главната категория "Продукция на годината" бяха припознати по-скоро от критиката, отколкото от масовата публика. Ветеранът Джеймс Айвъри бе почетен с отличието за адаптиран сценарий за деликатния и прескачащ половите граници романс "Назови ме с твоето име".

Академията изпълни стар дълг към може би най-добрия оператор в последните десетилетия Роджър Дийкинс ("Изкуплението Шоушенк", филмите на Братя Коен и Дени Вилньов). След 13 номинации Дийкинс получи статуетката за "Блейд рънър 2049". Пренебрегнат в творческите категории, "Дюнкерк" на Кристофър Нолън победи при визуалните ефекти, монтажа и смесването на звука.

Очаквано беше отличена пълнометражната анимация на Pixar "Тайната на Коко" с история, случваща се в Деня на мъртвите в Мексико. Известна изненада бе победата на Кобе Брайънт със "Скъпи баскетбол" при кратките анимации след появилото се обвинение срещу баскетболната звезда за изнасилване през 2003 г. (междувременно отпаднало след извънсъдебно споразумение). В документалната категория бе предпочетен актуалният "Икар" за допинга в руския спорт.

Чуждоезичният филм бе избран също по актуалност – чилийският "Фантастична жена" с транссекуален актьор в централната роля, Даниела Вега. Която беше и между представящите наградите.

Загубилите

Сред тях несъмнено са шведската черна пародия "Квадратът" ("Златна палма" в Кан) и унгарският романс в кланица "За тялото и душата" ("Златна мечка" в Берлин). Утехата е, че и двата са на "София филм фест", режисьорката на унгарския филм Илдико Енеди ще председателства и международното жури.

Стивън Спилбърг го нямаше и в номинациите за The Post, наложи се Джими Кимел да слиза сред публиката и да го пита как се казва и какво работи. Мартин Макдона липсваше сред избраните за режисура. След шест номинации и три оскара Даниел Дей-Люис не взе четвърти за ролята на изтъкан от правила знаменит шивач, който неочаквано се влюбва, в "Невидима нишка" на Пол Томас Андерсън. Арън Соркин бе пренебрегнат, въпреки силата на словото в режисьорския му дебют "Принцесата на покера". Грета Гъруиг с автобиографичната драма "Лейди Бърд", едва петата жена номинирана като режисьор, също остана с надеждата за следващия път.

Изводите

Въпреки хаштаговете само 6 жени си тръгнаха от церемонията със статуетки (от 24 наградни категории). "Формата на водата" е едва третият филм в последните близо 15 години с основен "Оскар" и главен герой жена, другите два са "Момиче за милиони" и "Гравитация". Очевидно ще се пишат повече роли за силни жени - и не само за Гал Гадот в комиксови доспехи. Темите табу ще бъдат все по-малко, а филми като "Назови ме с твоето име" и "Фантастична жена" все повече. Талантът ще продължи да има значение и в новата среда на повече откритост и по-малко страх.

Ако ви e дошла в повече доминиращата на тази церемония атмосфера на самопотупване по гърба, вижте малко по-ироничния поглед на Reason Magazine и шеговитата награда за "най-добра политическа реч".

А нас ще продължава да ни няма в "Долби тиътър", не защото Теодор Ушев е по-малко талантлив от Кобе Брайънт (говорим за кино), а заради неща като манталитет и предприемчивост. Гийермо дел Торо даде част от отговора във финалното си появяване със статуетката за най-добър филм в ръката, обръщайки се към най-младите: "Използвайте жанр и фантазия, за да разкажете историите, които са ви на сърцето и са реален проблем в света днес. Това тук е врата. Просто я отворете и влезте."

С "Аз съм емигрант!" започна благодарствената си реч за връчения му "Оскар" за режисура мексиканецът Гийермо дел Торо на юбилейната 90-а церемония в лосанжелиския "Долби тиътър" в неделя вечер. Завърши я с "Киното изтрива граници". Бяха се натрупали граници за изтриване в Холивуд след една година, в която се говореше повече за разкрити случаи със сексуален тормоз и неравенства по полов, расов и етнически принцип, отколкото за качествата на филмите. Макар че Дел Торо е третият мексиканец с режисьорската статуетка в последните пет години (след Куарон с една и Иняриту с две). Очевидно и талантът има значение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летен екран

Летен екран

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.