Електрически, от Бавария
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Електрически, от Бавария

i3 има три режима: Comfort, Eco Pro и Eco Pro+, като последният ограничава максимално консумацията на всякакви консуматори на енергия в купето като климатик и поставя лимит на скоростта до 90 км/ч.

Електрически, от Бавария

i3 на BMW е лек, маневрен, пъргав, красив градски електромобил и очевидно налага посоката, в която трябва да се движи секторът

Константин Николов
9909 прочитания

i3 има три режима: Comfort, Eco Pro и Eco Pro+, като последният ограничава максимално консумацията на всякакви консуматори на енергия в купето като климатик и поставя лимит на скоростта до 90 км/ч.

© BMW


Въпреки скептичните прогнози и очаквания отпреди години продажбите на електромобили по света продължават да растат. В Европа делът им вече е 1.5% от всички, като постоянно излизат нови модели. И макар картината на автопазара в България да е съвсем друга (според данните на КАТ в края на юни в страната има регистрирани общо 173 електромобила от общо 3.2 млн. леки коли), вече и тук се предлагат няколко модела електрически коли.

Естествено преди масовото навлизане на превозни средства на ток в България трябва да се случат много други неща - като изграждане на инфраструктура, ограничаване на опасните и стари най-вече дизелови коли, разумни цени на електромобилите (очаквани след 2025 г.) и много други фактори. Продаваните тук модели вече дават ясна представа за предимствата (а и за минусите) на масовата електрическа мобилност. Добрата новина е, че извън космическата, най-вече като цена, Tesla вече има и по-"достъпни" модели, които показват възможностите и потенциала на този сегмент.

Един от тях е плъгинът на BMW - i3, който в "Капитал" тествахме за седмица в градски условия, макар че без проблем стигна до Ябланица и обратно (180 км) без зареждане, но за сметка на някои екстри. BMW започна да предлага в България електрическата си гама под марката i от няколко месеца. Освeн i3 тя включва и спортния плъгин хибрид i8. На световния пазар i3 излезе още преди три години, като тук идва директно новият вариант на модела с по-голямата батерия от 33 kWh.

Таблото има два отделни дисплея - този над волана, като показва скорост, батерия, пробег и друга информация, а вторият е централната конзола с навигация, радио, данни за електромобила и т.н.
Източник: BMW

Карбонов стил

Дизайнът на BMW i3 е изграден от нулата като изцяло електрически модел. По тази причина купето е първото в серийно производство, направено от свръхлекия карбонов композит заради нуждата да се компенсират последиците от тежката батерия. Така общото тегло на i3 остава относително ниско - около 1200 кг. Външният вид не напомня на традиционен спортен "баварец", като целта е да се откроява от всички останали.

Въпреки това дизайнът крие някои разпознаваеми елементи като бъбречната решетка отпред, но си личи, че дизайнерите са търсили уникалност. Интериорът също е футуристичен, като комбинира дървени (eко) елементи с последните иновации в инфотейнмънта. Всеки запознат с BMW обаче веднага се ориентира. Има два отделни дисплея - единият е над волана, като показва скорост, батерия, пробег и друга информация, а вторият е централната конзола с навигация, радио, данни за електромобила и т.н. Пространството също е широко, като се има предвид, че колата е дълга едва 4 м. Отпред има предостатъчно място като във всяко BMW, а отзад могат спокойно да се возят още двама души, макар пространството да е ограничено.

Истинско BMW

Въпреки изразените притеснения на някои наблюдатели при представянето на прототипа преди 6 години, едно е сигурно - при шофиране i3 се усеща като истински модел на BMW. Колата е невероятно маневрена, а задното задвижване й дава дори спортно усещане. Тук причината е и електромоторът, чиято мощност се равнява на почти 170 к.с. Особеното е, че той е напълно безшумен извън едно специфично (и приятно) леко свирене при набиране на скорост - в градски условия шофьорът понякога не усеща колко бързо е надхвърлил разрешените ограничения. Колата е изключително пъргава - достига скорост от 100 км/ч за около 7 секунди, а 50 км/ч - за 3 секунди. Без преувеличения: шофирането на i3 е забава и удоволствие. Също така много бързо се свиква със стил на шофиране почти без използване на педала на спирачката - както и при другите електромотори колата забавя ход при вдигане на крака от газта, а в същото време и регенерира енергия, докато спре.

Дай заряд и не ме мъчи

И достигаме до темата, която тормози абсолютно всички шофьори, когато разпитват за електромобили: пробега. С модела си за 2017 г. BMW увеличи капацитета на батерията с 50%, без да качва теглото й. Компанията дава пробег от около 200 км в смесени условия с един заряд. Естествено подобни данни имат редица условности като стил на каране, използване на отопление/климатик и т.н.

Предлага се и тъй наречената Range Extender версия, която добавя малък бензинов двигател, който не задвижва колелата, а само зарежда батерията и добавя още около 150 км пробег. i3 има три режима: Comfort, Eco Pro и Eco Pro+, като последният ограничава максимално консумацията на всякакви ползватели на енергия в купето като климатик и т.н. и поставя лимит на скоростта до 90 км/ч. При тестове i3 премина с едно зареждане без проблем 140 км в София. При пътуването до Ябланица и обратно (трима души в колата) движението беше основно по магистрала "Хемус" и след изминаване на около 180 км оставаха 20% от батерията (на Eco Pro режим и регенериране на енергия).

Колата е с четири врати, като задните се отварят само в комбинация с предните.
Източник: BMW

При него рядко надхвърляхме скорост 100 км/ч, а климатикът почти не работеше, като охлаждането ставаше на шибедах и прозорци, което при 30-35 градуса навън краде от комфорта на пътуване. Факт е обаче, че при тези условия без проблем може да се стигне до Пловдив и Благоевград, където има зарядни станции.

В София вече има около 26 зарядни станции, докато в България броят им е към 69, според сайта www.vsichkotok.bg. Основно зареждахме на "Кауфланд" на бул. "Цар Борис" и Лидл" в Младост 2, където има безплатно бързо зареждане (DC), както и на тези на Eldrive. Според BMW с DC за около 30 минути се зареждат 80% от батерията, след което, както и при смартфоните, режимът се забавя. При нашите опити без проблеми добавяхме 50% за около 20 минути. Трябва да се има предвид, че ако на колонката зарежда друг електромобил с (DC), ще трябва да почакате, въпреки че има още контакти. Възможно е и зареждане от обикновен контакт в мрежата, което отнема около 7 часа, но тук всичко зависи от силата на тока - например в някои по-малки населени места той е по-слаб или "играе", което може да увеличи нужните часове за зареждане. Спрямо сегашните цени на електроенергията едно пълно зареждане на i3 ориентировъчно е около 4 лв. на нощна тарифа.

Цената

Електромобилите все още са скъпи. Очакванията на експертите, а и на производителите са цените им да се изравнят с тези на стандартните модели около 2025 г. BMW i3 се предлага от 73 700 лв., а версията с Range Extender - от 83 000 лв., като стандартното оборудване е достатъчно широко. В "Капитал" тествахме модел с всички възможни екстри на цена около 96 500 лв.

Автор: Капитал

Въпреки скептичните прогнози и очаквания отпреди години продажбите на електромобили по света продължават да растат. В Европа делът им вече е 1.5% от всички, като постоянно излизат нови модели. И макар картината на автопазара в България да е съвсем друга (според данните на КАТ в края на юни в страната има регистрирани общо 173 електромобила от общо 3.2 млн. леки коли), вече и тук се предлагат няколко модела електрически коли.

Естествено преди масовото навлизане на превозни средства на ток в България трябва да се случат много други неща - като изграждане на инфраструктура, ограничаване на опасните и стари най-вече дизелови коли, разумни цени на електромобилите (очаквани след 2025 г.) и много други фактори. Продаваните тук модели вече дават ясна представа за предимствата (а и за минусите) на масовата електрическа мобилност. Добрата новина е, че извън космическата, най-вече като цена, Tesla вече има и по-"достъпни" модели, които показват възможностите и потенциала на този сегмент.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    Колицата е супер. За градско е направо незаменима, но при тази цена...
    Нека да пуснат и в БГ данъчни облекчения и допълнителни бонуси за ел. автомобил и като свалиш 15-20 бона от цената може и се продадат 40-50 коли в София

  • 2
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    За същите пари след година човек ще може да си купи Тесла Модел 3.
    Която има значително по-глям пробег, по-мощен мотор, по-голями размери, и не прилича на тухла....

    Швабите сгафиха яко като решиха да бойкотират електричките...

  • 3
    nikolayv avatar :-|
    Nikolay

    Да се похваля - покарах и аз малко това "павенце". Якото е ускорението - като тролей. Ако беше и голяма колкото тролей една детска мечта щеше да бъде изпълнена...

  • 4
    milipili avatar :-|
    Скакауец

    Цената е юнашка, а пробегът и оборудването са твърде скромни... Много ми се иска електричка, но още ще трябва да се чака...

  • 5
    ynw40383010 avatar :-|
    Ivan Sharkov

    Когато електрическите коли станат масови, тогава токът ще поскъпне рязко, драстично, без причина, и с благословията на ДКЕВР. Хайде на бас!

  • 6
    kiro1234 avatar :-P
    kiro1234

    Скъпи, от Бавария :)

  • 7
    petrofff avatar :-|
    petrofff

    Т.е. да не питам за цената на i8. Между другото, какво се има предвид под "плъг ин автомобил"? Има ли нещо, по което се различава кардинално технологично от останалите електрички? Или е просто поредната куул думичка, която ще вкараме в ежедневната си употреба?

  • 8
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    До коментар [#7] от "petrofff":

    Разликата с другите електрички е, че можеш да си я зареждаш вкъщи от контакта, макар и доста по-бавно отколкото от зарядна колонка. Батериите понасят различни режими на заряд и зарядния ток се ограничава, за да не претоварва битовите ел. мрежи.

  • 9
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Голяма надценка слагат. Реално това е кола от класа на БМВ 1 серия... а там цените почват от 56000лв.

  • 10
    petrofff avatar :-|
    petrofff

    До коментар [#8] от " kratun.ko ": Това можеш да го правиш и с Рено Туизи и много други модели. Това прави ли ги и тях "плъг ин"?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Нова надежда

Нова надежда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK