Улф Вакениус

Едно от най-престижните и мечтани места в джаза е заемано от шведския китарист Улф Вакениус - от 1997 г. до днес той е китарист в квартета на Оскар Питърсън. На това място преди това са били Барни Кесъл, Хърб Елис и Джо Пас… През изминалата година той свири на една сцена в Герма­ния в дует с Пат Матини. Свирил и записвал е още с Хърби Хенкок, Рей Браун, Майкъл Брекер, Джо Хендерсън, Фил Уудс, Кларк Тери, Джони Грифин, Тутс Тилеманс, Джак Деджонет, Макс Роуч, Джим Хол, Арт Фармър, Бени Голсън, Джеймс Мууди, Рой Харгроув и Мишел Льогран. Има записани 10 албума като лидер и още толкова като сайдмен на избро­ените джаз легенди. Последният му албум, Notes from the Heart, с басиста Ларс Даниелсон и барабаниста Мортен Лунд, е посветен на компо­зиторския гений на Кийт Джарет. Един от неговите кумири, Джон Маклафлин, казва за него: „Свири така, сякаш е роден с китара в ръцете.“ Ние ще имаме удоволствието да се убедим в това на 12 май, когато Улф Вакениус ще открие третия фестивал „Джаз+“ в София. Затова се свързахме с него и поговорихме за джаза и нещата от живота.

Защо избрахте джаза?

Обичам свободата да импровизирам, а освен това джазът има толкова много посоки.

Има ли музиканти в семейството ви?

Майка ми свиреше на пиано, а сестра ми на китара.

А вие защо избрахте китарата?

Израснах в среда, където всеки свиреше на китара. Това е някакво вълшебство, което се опитвам да запазя цял живот. Усещането, че като седнеш в стаята си, музиката е най-хубавото нещо в живота.

Има ли нещо като шведско чудо в музиката и вие чувствате ли се част от него?

Мисля, че има нещо, което може да наречем наш собствен глас. Страна, малка като нашата, е направила наистина значими неща в музиката - e.s.t. (Esbjorn Svensson Trio) са едно от тях. Изумителна група!

И ние имахме възможност да я видим миналата година - невероятни са!

Да, имаме наистина добри музиканти. Мисля, че имаме свой саунд.

Разкажете ни за работата си с Оскар Питърсън. Какво е усещането да бъдеш част от неговата група?

Свиря с квартета на Оскар Питърсън вече 10 години. Фантастично е! Свирил съм на всички места, за които съм мечтал - „Холиууд боул“, „Карнеги хол“, „Блу ноут“, „Бърдленд“, „Роял Албърт хол“ и къде ли още не. Беше невероятно преживяване да бъда с последната жива легенда от онова време. Бях голям късметлия, че получих възможността да скоча в направо в първа класа.

Свирил сте с толкова големи фигури в джаза от Оскар Питърсън и Майкъл Брекър до Пат Матини. Сещате ли се за някоя смешна случка от сцената или в студиото, която да споделите с нас?

Забавно беше първото ми свирене с Оскар Питърсън. Бях разучил и подготвил цял куп стандарти, които той обикновено свиреше по време на концерт. Чувствах се сигурен и си мислех, че съм подготвен. Работата беше там, че точно тази вечер той реши да свири авторски пиеси, които аз не бях чувал. Така че пред 7000 души Оскар започна да свири композиции, които не познавах и трябваше да ги уча в движение. Това беше бая голямо предизвикателство. Това американците наричат да скочиш през огнен обръч. Но се справих и получих мястото.

Как стигнахте до идеята да запишете Notes From TheHeart - The Music of Keith Jarrett?

Свирих неща на Кийт Джарет със Симфоничния оркестър на шведското радио в Стокхолм по време на връчването на Полярната награда. Тогава изведнъж разбрах, Кийт Джарет не е свирил тези свои пиеси отдавна - всъщност от двадесет години. А неговите пиеси са за джаза това, което са „Бийтълс“ в попа. Прекрасни са. И реших, че ще е голямо предизвикателство да ги направя на китара. А освен това днес мелодиите стават рядкост. Или нещо циклично се повтаря, или просто няма мелодия. А аз исках да акцентирам именно върху това.

Трудно ли е китарно трио да изрази пиано трио?

Просто трябва да мислиш изцяло по различен начин. Нужен е минималистичен подход и фокус върху мелодиите.

Какви хора посещават вашите концерти? Свирил ли сте на големи сцени?

Свирил съм пред 35 000 в Сау Паулу в Бразилия, но по-често свиря в малки клубове. Ето и един смешен анекдот, който много обичам: веднъж свирих с китарно дуо на Мelody grand prix international. Гледаха ни 600 милиона зрители. Това се случва веднъж в живота.

Какви са бъдещите ви проекти?

Предвиждам да запиша албум за лейбъла ACT - музиката на e.s.t. И да свиря по света със своята група или като сайдмен.

Концертът на „Улф Вакениус трио“ е на 12 май в зала България от 19.00 ч в рамките на фестивала „Джаз+“. Билети може да намерите на meloman-bg.com и eventim.bg.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал