С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Музика

2 17 юли 2015, 16:33, 4097 прочитания

Музикални гладиатори

Фестивалът във Виен качи поп и рок икони на голямата джаз сцена

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Наричат френския град Виен музей на открито. В него са съхранени артефакти от Римската империя. Той се намира на 20 км от Лион и е известен още с виното, с керамиката и с текстилната си промишленост.

От 35 години Виен обаче е една от най-големите и престижни фестивални сцени в Европа. От края на юни до средата на юли античният театър, побиращ над 8000 зрители, се превръща в арена на джаза: над 100 изпълнители, пет официални и 15 импровизирани сцени приковат интереса на меломани от 34 държави. Фарел Уилямс, Мелъди Гардо, Маркъс Милър, Чучо Валдес, Джордж Бенсън и Стинг бяха част от музикалните гладиатори тази година.

Сърцето на града се изпълва с музика всяка вечер. Присъединявам се към местните жители, които окупират публичните пространства и градини. Няколко поколения заедно преживяват този празник под открито небе и дори рекордните температури, около 40 градуса, не могат да нарушат ентусиазма на почитатели и музиканти.


@Pierre Corvaisier

@Pierre Corvaisier


Любовната афера

на Франция с джаза започва, когато Америка влиза в Първата световна война през 1917 г. Тогава чернокожи музиканти са част от американските войници, а по-късно, от 1920 г., ентусиазирани, те се стичат във Франция, за да избягат от расизма у дома. След Втората световна война американските джаз изпълнители отново се връщат в родината на шансона, за да променят завинаги вкусовете на местните.
Така се раждат френските джаз фестивали. Ница е домакин на първия през 1948 г. Звездата е Луис Армстронг. Манията по джаза се разраства не само в големите ваканционни селища и градове, а потегля и към малките населени места на Франция. Създава музикална традиция и възпитава публика, която и до днес предава любовта си към качествената музика на своите деца.

Виен чака своя фестивал до 1981 г. Но чакането си струва, защото в малкото градче се изсипва цяло съзвездие от световни музиканти – Майлс Дейвис, Чик Кърия, Стан Гец, Ела Фицджералд, Сантана, Джордж Бенсън, Бен Харпър... Дори и да не сте любители на джаза, не може да не сте респектирани. Едно градче от 30 000 жители се разраства почти двойно под звуците на тромпети, саксофон и барабани.

Илюстрация


Началото

Създателите на фестивала са Пиер Домейн, Жан-Пол Бутелие и Жан Гефие. Заклети меломани, те решават да съживят града през лятото. Възстановяват запуснатия амфитеатър, успяват да издействат малко държавни пари и влагат много лични средства, за да създадат фестивал. Няколко години по-късно той вече ще е запазена марка за добрата музика. От тримата приятели Бутелие има най-много опит с организацията на концерти. Той продуцира джаз концерти в клубовете на Лион. Благодарение на връзките му се стига до големите имена, които се съгласяват да участват в началото срещу символични хонорари.



"Държавата днес дава пет милиона евро, останалото се събира от спонсори и продажбата на билети", казва директорът на фестивала, пианистът Стефан Кошиян. Той си спомня много комични ситуации около организацията, но няма да забрави как една известна група преди години се озовава на летището във Виена, Австрия.

Тигран Хамазян, © Pierre Corvaisier

Тигран Хамазян, © Pierre Corvaisier


"Телефонът звъни. Разтревожен глас: Къде сте? Ние сме тук, но никой не ни чака! Къде точно, настоявам аз. На централния изход на виенското летище… Наложи се спешно да изпратим частен самолет да доведе групата на фестивала във Виен."

Програмата

Както всички големи фестивали за модерен джаз, и този във Виен бързо се ориентира към създаване на програма, в която има и от по-комерсиалния популярен джаз. Експерименталният запазва своето място, но организаторите предвидливо включват ритъм енд блус, госпъл, фънк, рок, традиционен бразилски джаз, етно.

Ричард Галиано, © Pierre Corvaisier

Ричард Галиано, © Pierre Corvaisier


В началото обръщането към популярния джаз е критикувано. Касовият успех на тематичните концерти обаче, както ги наричат тук, придава на Jazz à Vienne жанрово многообразие и разраства фестивалния туризъм. Бразилска и африканска вечер, както и тези за блус и за госпъл са водещи в рамките на фестивала и доказват музикалната връзка на съвременния джаз с традиционните ритми. Участието на звезди като Жилберто Жил и Кастано Велосо тази година потвърждават правилния избор на фестивала да се демократизира по отношение на стиловете.

Във Виен звездите се срещат помежду си. Фестивалът е начало за различни колаборации и експерименти, които продължават в известни формации след това. През 1985 г. например Дарио Джоунс напуска Майлс Дейвис, за да свири със Стинг. За ужас на своя ментор Джоунс предпочита да бъде част от групата на една рок звезда. Десет месеца по-късно Майлс идва във Виен и свири поп парче – хитът Human Nature на Майкъл Джексън. Ролите се сменят.

Стинг, © Pierre Corvaisier

Стинг, © Pierre Corvaisier


Тази година Стинг е истинска сензация, представяйки най-големите си хитове в джаз аранжименти. Концертът му на 8 юли събра над 15 000 души, окупирали улиците около театъра.
"През последните десет години успешно флиртуваме с поп и рок културата, но само при изричното условие, че са пречупени през джаза", споделя Стефан Кошиян.

Стинг демонстрира невероятна музикална гъвкавост и страхотна физическа форма. Едва ли някой би предположил, че Гордън Матю Томас Съмнър ще отпразнува през октомври своя 64-и рожден ден! Въпреки голямата брада той изглежда на не повече от 45.

© Pierre Corvaisier

© Pierre Corvaisier


Стинг успя да обедини рок и джаз фенове, изпълнявайки златните Message in a Bottle и Roxanne под бурните овации на разгорещената публика. А когато се чуват първите акорди на Englishman in New York със забележително присъствие на саксофониста Бранфорд Марсалис, разбираш, че Стинг е музикант, който може да свири всичко и има безпогрешен нюх да подбере най-добрите музиканти. Така до Доминик Милър застава виртуозен цигулар, пианист с опит в джаза, перфектна певица, барабанист, който владее от пънк до валс.

Всички – извънредно добри. Забавляват се и импровизират с кеф. Говорят един музикален език. Същият, който владеят до съвършенство Мелъди Гардо и нейните музиканти. Малък екип в цифри, но извънредно музикално качество. Публиката е спечелена от музикалните диалози между баса на Стинг и цигулката. Час и половина музика, която събира в едно шоу 40-годишната кариера на Стинг!

© Pierre Corvaisier

© Pierre Corvaisier


Амфитеатърът с над 2000 години история дълго ще помни още Джордж Бенсън, който направи трибют на Нат Кинг Кол, или неуморимия Чучо Валдес. Както и Мелъди Гардо, която захвърли елегантния си бастун, спомен от тежката катастрофа преди години, за да направи една много специална вечер, в която поезия и музика вървят ръка за ръка.

Така фестивалът се разраства от година на година, защото Виен предлага всички компоненти за добра почивка – съхранена природа, запазена археология, различни ресторанти и барове, отворени почти непрекъснато. Тук работи и прочутият френски готвач Патрик Хенри Ру, собственик на ресторант с две звезди "Мишлен" в хотел "Пирамида". Но най-вече музика – различна и подкупваща.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Подкаст: Neverending Love Story Подкаст: Neverending Love Story

Предложението на "Капитал" за саундтрак на вечерта

14 фев 2018, 4217 прочитания

Сармите сигурно са полудели 3 Сармите сигурно са полудели

Четири часа коледна музика от LIGHT

24 дек 2015, 7866 прочитания

24 часа 7 дни
 
Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

Буреносните облаци пак се сгъстяват

Растежът на българската икономика леко се забавя до 3.3%, в синхрон с цялостната тенденция в Европа

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство