С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю / Театър

2 30 мар 2007, 0:00, 6490 прочитания

Играем „Женитба” на Гогол

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

По време на действието с изречението „Играем „Женитба“ на Гогол!“ актьорите в „Женитба“ (реж. Юрий Погребничко, ДТ - Бургас) си припомнят в коя пиеса всъщност са. Тук Кочкарьов (Асен Блатечки) е Хамлет, а Агафя Тихоновна (Мария Сапунджиева) се преоткрива в монолога „Да бъдеш или да не бъдеш“. Гогол през погледа на Шекспир...
Прескачането в пространството и времето чрез пиесите е един от композиционните принципи на постановката. Закачката е с театъра, с представите, с клишетата, които ни формират, без да искаме или защото така е по-лесно. Този спектакъл не претворява. Не се е стъписал пред Гогол. Опитва се да ни провокира. Прескача от жанр в жанр, от събитие в пиесата към коментар на технически проблем на представлението. Влиза в модерното ни съзнание чрез неговите модели на мислене - забързано, хаотично, разпиляно. Относителността на живеенето е в основата.
Оголеното пространство на сцената (сценограф Вячеслав Парапанов) не създава никакъв уют. Като приемна - безлична и скучна. Истинският живот е някъде другаде. Истинският възможен живот е затворен зад огромната черна врата на дома на Агафя Тихоновна, а това пред нас е само репетиция, опит.
Номинацията за режисура за „Икар“* на Юрий Погребничко не е изненада. На фона на разказвателната, скучна и еднопланова режисура по българските сцени напоследък този спектакъл е като живо цвете. Такъв театрален прочит изисква от актьорите концентрация, свежест на реакциите, усет към детайла. За съжаление това не се случва при всички в този спектакъл. По-младите Асен Блатечки, Евгени Будинов (Фьокла Ивановна) и Мила Банчева (Дуняшка) с лекота и видимо удоволствие се включват и играта. Крехкото очарование на този пародиен, колоритен разказ е в паузите, в подготовката към репликата. Живеенето е отвътре, думите са само фон.
На представлението в Младежкия театър (24 март) спектакълът се случи. Дуетът на Мария Сапунджиева и Тодор Близнаков (Подкальосин) беше празник. Това непохватно, на изблици докосване до другия, през смях до сълзи от страна на публиката рисува трагизма на самотата.
И за Тодор Близнаков, и за Мария Сапунджиева тези роли са постижение. Номинацията за „Икар“ за главна роля обаче е само за Мария Сапунджиева. Но без умното и живо присъствие точно на този Подкальосин Агафя Тихоновна е невъзможна.
Малко са спектаклите напоследък, които задават въпроси. В този тъжно намигащ свят на „Женитба“ можеш да влезеш само отворен и освободен, за да си общувате, а това вече е провокация - далеч от пошлостта и простотията на битуването ни тук и сега.

*Броят е технологично приключен преди обявяването на тазгодишните награди „Икар“, бел. ред.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 11822 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 16926 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Москва през крив макарон

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10