С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Театър

6 2 апр 2008, 18:40, 4179 прочитания

Театър "Макбет" без Макбет

Спектакълът на Диана Добрева е красив танц с кръпки (лош) психологически театър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-скоро да...
"Другият човек",
11 април, Театър 199
Това е първата истинска среща между Койна Русева и Малин Кръстев на сцена (втората е в "Три сестри", Младежки театър). Поводът е поканата на режисьора Стилиян Петров и пиесата на Пьотр Гладилин "Другият човек" - съвременен руски текст, написан в стилистиката на абсурда с елементи на криминална загадка. Непознат звъни на вратата на самотна жена с думите: "Ето каква сте била. Такава си ви представях. Да се запознаем. Аз съм мъжът ви." После двамата разказват/измислят/фантазират съвместния си живот по време на необичайната среща. На финала прозвучава изстрел...
Койна Русева и Малин Кръстев се зареждат взаимно в тази странна игра, провокират се един друг, търсят нови ходове към образа и партньора, моделират ситуацията. Играта им придава висок заряд на спектакъла, който до последно държи в напрежение.
По-скоро не...
"Общежитие или Общо житие",
9 април, ДТ-Варна
Това едва ли е най-представителният спектакъл от продукцията на МГТ "Зад канала", за да бъде показван и във Варна. Варненската публика е доказала, че има вкус и не заслужава да си губи времето с поредната конфекция на Съни Сънински. Представлението е скалъпено от стари вицове, плоски смешки и нелепи ситуации (неугледен колаж от текстове на Константин Костенко, Виктор Ляпин и Олег Ерньов). Не го спасява дори участието на актьори като Илка Зафирова, Петър Калчев, Христо Мутафчиев, Стоян Младенов и Филип Аврамов.
"Макбет" (Родопски драматичен театър) започва въодушевляващо с  обещание за красиво и нетрадиционно представление.

Но продължава бъбриво и разпиляно - разглобява на етюди Шекспировата трагедия, къса връзката между тях, затъпква с текст вече показаното през визия и пластика.

И завършва дълго, след като е отегчил залата. А можеше да приключи още след въвеждащата сцена и по този начин да каже много повече, отколкото през следващите два часа. В началото сякаш в космическия мрак преди Сътворението една кървавочервена валкюра (мойра, парка) се сражава/танцува с простосмъртен воин. Нейният меч избира мъртвите и предрешава победителя в битката. Двете остриета очертават красиви смъртоносни фигури. Въздухът е сгъстен от психеделични звуци и Гео-Милевото "В изпотъпкани ниви/ трънливи/ между бодил и високи треви/ се валят червени глави/с накълцано обезобразено лице./Бесилки разпериха черни ръце.../Започва трагедията!/ Първите/ паднаха в кърви...".

Диана Добрева ("Аскеер" 2007 за адаптацията и режисурата на "Медея") има талант да "рисува" на сцената с образи, които са по-силни от думите. В нейния "Макбет" визията изостря сюжета (предречената от вещиците кралска корона на Макбет е причина за цареубийство, узурпация на трона, хаос и зло), сгъстява емоцията (алчността за власт, покварата и вината водят до лудост и смърт), вкарва съвременно темпо в дългите описателни пасажи на Шекспир. Експресията на откъсите от "Септември" оправдава рискования режисьорски ход и говори с категоричността на черното, бялото, кървавото и златното в сценографията и костюмите (Диана Добрева и Николина Богданова в талантлив екип). В същата посока работи и музикалната среда на Петя Диманова: сплав от мистични звуци, драматична музика и смразяващи шумове, която обгръща спектакъла като в наметка.

Ако Диана Добрева се беше доверила на усета си за визия и пластика, от "Макбет" щеше да се получи силен и въздействащ спектакъл. Опитът й да запази колкото може повече от текста на пиесата е довел до раждането на жанр кентавър. В него танцът, образът и словото се държат като сепаратисти и отказват да образуват едно цяло. Вклиняването на парчета психологически театър на читалищно ниво още повече влошава нещата. А в отсъствието на Макбет и лейди Макбет представлението е окончателно обречено. Любомир Чаталов и Емилия Ованесян нямат нито концептуално, нито емоционално решение за двата образа.  И не дават отговор на режисьорския въпрос защо се стремим към власт, когато знаем, че пътят към нея е начертан от омраза, завист и зло. Изпълнението им се свежда до (мъчително при Любомир Чаталов) изговаряне на текста. За контакт помежду им и дума не може да става. Така лейди Макбет просто ще се нареди в дългия списък с главни роли на Емилия Ованесян. А Макбет ще стане театралното фиаско във филмовата кариера на Любомир Чаталов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 9028 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 14239 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Трагедия от грешки

"Укротяване на опърничавата" се разпада под режисурата на Мариус Куркински

Финансовата буря на Турция

Турция е пред финансов колапс. Сривът на лирата до рекордно дъно събуди страхове, че това може да е предвестник на нова криза на развиващите се пазари

Властелинът на компютърните поръчки

"Лирекс БГ" е основен достачик на ИТ оборудване за държавните ведомства

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Книга: Сет Стивънс-Давидовиц - "Всички лъжат"

Може да излъжете всички, но не и "Гугъл"

Кино: "Дрейф"

Красиво заснета драма на оцеляване по истински случай

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

DAILY @7AM // 18.08.2018 Прочетете