С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю / Театър

14 май 2008, 16:03, 3537 прочитания

Театър Напразните усилия на Никола Петков

Резултатът от неговата "Женитба" е 1:0 за Гогол

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-скоро да...
Церемония за връчване на наградите "Аскеер"
23 май, театър "Българска армия"
Това е последният за сезона истински театрален празник. На този ден актьорите слизат от сцената и са в салона заедно със своята публика. Споделете вълнението им и напрегнатото очакване кои от многото номинирани ще се превърнат в победители. Усещането да почувствате еуфорията на залата е съвсем различно от това да седите пред телевизора.
На този ден "Капитал Light" ще стиска палци на актьорите Жорета Николова, Деян Донков, Цветан Алексиев и Тигран Торосян, на сценографа Никола Тороманов, на Диана Добрева и Николина Богданова за костюмите в "Макбет", на композитора Петя Диманова, на режисьора Галин Стоев и на спектакъла "Малка пиеса за детска стая".
По-скоро не...
"Слънчев удар"
17 май, Сатиричен театър
Татяна Лолова заслужава да бъде видяна дори в най-малката роля. Тя отдавна е мерило за талант, артистизъм, творческо дълголетие. Но не са й нужни роли на други велики актриси, за да докаже колко широк е творческият й диапазон, както е в случая - играе Сара Бернар в залеза на живота й. Особено в представление, което прилича на любителски театър. Актьорът Валентин Ганев, режисьор на спектакъла и неин партньор на сцената, не е успял да свърши  работа си така, че да е на нивото на Татяна Лолова.
сяка минута от близо двучасовата "Женитба" (Народен театър, камерна сцена) излъчва мъчителното усилие на режисьора Никола Петков да се пребори с текста на Гогол. Не усилие да направи традиционно представление за радост на консервативната публика, или - боже опази - да представи авторски прочит на комедията. Борбата е именно да овладее текста и някак да го докара до сцена. Резултатът е 1: 0 за Гогол.

От титаничните напъни се е получил объркан и разноглед спектакъл. Той едновременно се опитва да угоди на онези, които харесаха водевила "Да си вземеш жена от село" (предишната постановка на Петков в Народния театър, която стана второто най-гледано представление в репертоара му след "Хъшове"), но и да вкара някакъв сълзлив сантимент, отговарящ на представата на режисьора за романтика. Тази поредица от буфонадни и мелодраматични сценки по-скоро навява скука, отколкото предизвиква гняв заради профанизирания класически текст. За смях и дума не може да става. Освен ако не ви е смешно да гледате как Мариус Донкин се заиграва с неволно изпусната от публиката реплика като че ли е вълкът в куклено представление, който пита децата накъде е избягал Зайо Байо. Или приемате за висша изява на комедийно изкуство ръмженето на Антон Радичев, чиито нюанси би трябвало да представят колоритната персона на жениха Пържени яйца.


Спектакълът на Никола Петков няма да ви отговори защо старият ерген Подкальосин бяга през прозореца точно преди венчавката с 40-годишната заможна мома Агафя Тихоновна, след като тя го е избрала пред четирима други женихи. Гогол го е обяснил, разбира се, но Мариус Донкин просто произнася финалния монолог, без актьорски да е защитил този изход. От играта му не личи, че Подкальосин е близък роднина на Гончаровия Обломов, чийто свят се простира до размера на пухената завивка, където леността и скуката са за предпочитане пред каквото и да е движение - физическо, житейско или емоционално.

А калните следи, които накрая неговият герой оставя по бялата сватбена покривка и по които Агафя разбира тъжната си участ, щяха да са по-уместни в някоя "Уолт Дисни" анимация. Подобни "находчиви" решения има из целия спектакъл. Поднесени са триумфално, като черешката на поредната сцена. Ефектът им обаче е отново да подчертаят безсилието и буквализма на режисьора. Такава е сцената с "политналите" от щастие бъдещи младоженци, замръзнали като за снимка, аранжирана от сватовника Кочкарьов (Валентин Танев). Такава е играта на Агафя Тихоновна (Рени Врангова) с възглавниците, върху които доскоро са седели кандидатите, и "сглобяването" на образа на идеалния съпруг от чертите на петимата. Такава е "апотеозната" финална сцена, в която на изоставената младоженка не остава нищо друго, освен бутилката водка.

Творческото безсилие на режисьора е успяло да зарази и актьори като Рени Врангова и Валентин Танев. Агафя Тихоновна на Рени Врангова е карикатурен вариант на нейната Ангустиас от "Домът на Бернарда Алба". Очевидно по-добро решение тук не й е предложено. А в Кочкарьов не е останало нищо от злия гений, който дърпа конците на Подкальосин (нищо че втвърдените от помадата букли напомнят дяволски рогца). Той прилича повече на махленска сваха, която се заема да ожени приятеля си къде за отмъщение на сватовницата, защото навремето го е задомила зле, къде от злорадство - да не е сам в нещастието. Но и това би било приемливо решение, ако не беше профанизираното "осъвременяване" на текста и празното помайване по сцената.



Но каквото и да направи Никола Петков, то е обречено на успех. Защото "Женитба" по нищо не се различава от неговият "хит" "Да си вземеш жена от село". Затова е твърде вероятно и тя да се превърне в едно от най-гледаните представления. Не само в Народния театър.

"Женитба" се играе на 17 и 22 май
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 11823 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 16926 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Врагът в рокля

"Бащата" на Лилия Абаджиева променя театър "Възраждане"

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10