Напразните усилия на Никола Петков
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Напразните усилия на Никола Петков

Напразните усилия на Никола Петков

Резултатът от неговата "Женитба" е 1:0 за Гогол

3855 прочитания

© Божидар Марков


По-скоро да...

Церемония за връчване на наградите "Аскеер"

23 май, театър "Българска армия"

Това е последният за сезона истински театрален празник. На този ден актьорите слизат от сцената и са в салона заедно със своята публика. Споделете вълнението им и напрегнатото очакване кои от многото номинирани ще се превърнат в победители. Усещането да почувствате еуфорията на залата е съвсем различно от това да седите пред телевизора.

На този ден "Капитал Light" ще стиска палци на актьорите Жорета Николова, Деян Донков, Цветан Алексиев и Тигран Торосян, на сценографа Никола Тороманов, на Диана Добрева и Николина Богданова за костюмите в "Макбет", на композитора Петя Диманова, на режисьора Галин Стоев и на спектакъла "Малка пиеса за детска стая".

По-скоро не...

"Слънчев удар"

17 май, Сатиричен театър

Татяна Лолова заслужава да бъде видяна дори в най-малката роля. Тя отдавна е мерило за талант, артистизъм, творческо дълголетие. Но не са й нужни роли на други велики актриси, за да докаже колко широк е творческият й диапазон, както е в случая - играе Сара Бернар в залеза на живота й. Особено в представление, което прилича на любителски театър. Актьорът Валентин Ганев, режисьор на спектакъла и неин партньор на сцената, не е успял да свърши работа си така, че да е на нивото на Татяна Лолова.

сяка минута от близо двучасовата "Женитба" (Народен театър, камерна сцена) излъчва мъчителното усилие на режисьора Никола Петков да се пребори с текста на Гогол. Не усилие да направи традиционно представление за радост на консервативната публика, или - боже опази - да представи авторски прочит на комедията. Борбата е именно да овладее текста и някак да го докара до сцена. Резултатът е 1: 0 за Гогол.

От титаничните напъни се е получил объркан и разноглед спектакъл. Той едновременно се опитва да угоди на онези, които харесаха водевила "Да си вземеш жена от село" (предишната постановка на Петков в Народния театър, която стана второто най-гледано представление в репертоара му след "Хъшове"), но и да вкара някакъв сълзлив сантимент, отговарящ на представата на режисьора за романтика. Тази поредица от буфонадни и мелодраматични сценки по-скоро навява скука, отколкото предизвиква гняв заради профанизирания класически текст. За смях и дума не може да става. Освен ако не ви е смешно да гледате как Мариус Донкин се заиграва с неволно изпусната от публиката реплика като че ли е вълкът в куклено представление, който пита децата накъде е избягал Зайо Байо. Или приемате за висша изява на комедийно изкуство ръмженето на Антон Радичев, чиито нюанси би трябвало да представят колоритната персона на жениха Пържени яйца.

Спектакълът на Никола Петков няма да ви отговори защо старият ерген Подкальосин бяга през прозореца точно преди венчавката с 40-годишната заможна мома Агафя Тихоновна, след като тя го е избрала пред четирима други женихи. Гогол го е обяснил, разбира се, но Мариус Донкин просто произнася финалния монолог, без актьорски да е защитил този изход. От играта му не личи, че Подкальосин е близък роднина на Гончаровия Обломов, чийто свят се простира до размера на пухената завивка, където леността и скуката са за предпочитане пред каквото и да е движение - физическо, житейско или емоционално.

А калните следи, които накрая неговият герой оставя по бялата сватбена покривка и по които Агафя разбира тъжната си участ, щяха да са по-уместни в някоя "Уолт Дисни" анимация. Подобни "находчиви" решения има из целия спектакъл. Поднесени са триумфално, като черешката на поредната сцена. Ефектът им обаче е отново да подчертаят безсилието и буквализма на режисьора. Такава е сцената с "политналите" от щастие бъдещи младоженци, замръзнали като за снимка, аранжирана от сватовника Кочкарьов (Валентин Танев). Такава е играта на Агафя Тихоновна (Рени Врангова) с възглавниците, върху които доскоро са седели кандидатите, и "сглобяването" на образа на идеалния съпруг от чертите на петимата. Такава е "апотеозната" финална сцена, в която на изоставената младоженка не остава нищо друго, освен бутилката водка.

Творческото безсилие на режисьора е успяло да зарази и актьори като Рени Врангова и Валентин Танев. Агафя Тихоновна на Рени Врангова е карикатурен вариант на нейната Ангустиас от "Домът на Бернарда Алба". Очевидно по-добро решение тук не й е предложено. А в Кочкарьов не е останало нищо от злия гений, който дърпа конците на Подкальосин (нищо че втвърдените от помадата букли напомнят дяволски рогца). Той прилича повече на махленска сваха, която се заема да ожени приятеля си къде за отмъщение на сватовницата, защото навремето го е задомила зле, къде от злорадство - да не е сам в нещастието. Но и това би било приемливо решение, ако не беше профанизираното "осъвременяване" на текста и празното помайване по сцената.

Но каквото и да направи Никола Петков, то е обречено на успех. Защото "Женитба" по нищо не се различава от неговият "хит" "Да си вземеш жена от село". Затова е твърде вероятно и тя да се превърне в едно от най-гледаните представления. Не само в Народния театър.

"Женитба" се играе на 17 и 22 май

По-скоро да...

Церемония за връчване на наградите "Аскеер"

23 май, театър "Българска армия"

Това е последният за сезона истински театрален празник. На този ден актьорите слизат от сцената и са в салона заедно със своята публика. Споделете вълнението им и напрегнатото очакване кои от многото номинирани ще се превърнат в победители. Усещането да почувствате еуфорията на залата е съвсем различно от това да седите пред телевизора.

На този ден "Капитал Light" ще стиска палци на актьорите Жорета Николова, Деян Донков, Цветан Алексиев и Тигран Торосян, на сценографа Никола Тороманов, на Диана Добрева и Николина Богданова за костюмите в "Макбет", на композитора Петя Диманова, на режисьора Галин Стоев и на спектакъла "Малка пиеса за детска стая".

По-скоро не...

"Слънчев удар"

17 май, Сатиричен театър

Татяна Лолова заслужава да бъде видяна дори в най-малката роля. Тя отдавна е мерило за талант, артистизъм, творческо дълголетие. Но не са й нужни роли на други велики актриси, за да докаже колко широк е творческият й диапазон, както е в случая - играе Сара Бернар в залеза на живота й. Особено в представление, което прилича на любителски театър. Актьорът Валентин Ганев, режисьор на спектакъла и неин партньор на сцената, не е успял да свърши работа си така, че да е на нивото на Татяна Лолова.

сяка минута от близо двучасовата "Женитба" (Народен театър, камерна сцена) излъчва мъчителното усилие на режисьора Никола Петков да се пребори с текста на Гогол. Не усилие да направи традиционно представление за радост на консервативната публика, или - боже опази - да представи авторски прочит на комедията. Борбата е именно да овладее текста и някак да го докара до сцена. Резултатът е 1: 0 за Гогол.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK