Двадесет и шестият час от деня
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Двадесет и шестият час от деня

"Андромаха" на Деклан Донелан, театър "Буф дю Нор"

Двадесет и шестият час от деня

Всяко силно представление добавя няколко часа повече в живота, е мотото на международния фестивал "Варненско лято" 2008

2318 прочитания

"Андромаха" на Деклан Донелан, театър "Буф дю Нор"

© Варненско лято


а участниците и публиката на Международния театрален фестивал "Варненско лято" 2008 (2 - 12 юни) денонощието ще трае по-дълго от 24 часа. "Всяко едно силно представление добавя няколко часа повече в живота ни. Пренася ни в друга реалност. Така денонощието става 26 часа", смята Розалия Радичкова, селекционер на официалната програма на 16-ото издание. Тя доказва тезата си с десет постановки. Сред тях е и Чеховият диптих на Крикор Азарян. Неговата "Чайка" открива фестивала, другото е "Три сестри" ("Аскеер" за дебют на Яна Титова и за поддържаща роля на Цветан Алексиев, играе се на 4 и 5 юни). Освен че се превърнаха в събитието на сезона, тези спектакли на режисьора - доайен на фестивала, доказаха, че дори на 74 години можеш за пръв път да поставиш "Чайка" с младежко любопитство и енергия.

В официалната програма са още "Шведска защита" ("Аскеер" за главна роля на Атанас Атанасов) и "Валентинов ден" ("Аскеер" за сценография на Никола Тороманов) на МГТ "Зад канала"; "Малка пиеса за детска стая" ("Аскеер" за режисура на Галин Стоев и за съвременна драматургия на Яна Борисова) и "Коко (Coco Chanel)" на Театър 199 (във втория участва артистичният директор на фестивала Цветана Манева); "Макбет" на Родопски драматичен театър ("Аскеер" за музика и костюми), моноспектакълът на Камен Донев "Възгледите на един учител за народното творчество" (ДТ - Пловдив), "Лазар и Иисус" на "Сфумато" ("Аскеер" за представление) и "В очакване на Годо", постановката на Лилия Абаджиева в Сатиричния театър.

Фестивалът започва и завършва с руска класика. Неговият финал е поверен на най-младия режисьор на "Варненско лято" - 22-годишния Тимофей Кулябин. Той пристига от Новосибирск с "Дама Пика" на Пушкин (12 юни, играе се и в Бургас на 14 юни). Това е неговият дипломен спектакъл, заради който критиката е готова да го обяви за детето чудо на руския театър. Отличен е като най-доброто представление на първия Всерусийски фестивал "Волжки театрални сезони", 2007. На XX Новосибирски театрален фестивал - конкурс "Парадиз" 2007, Кулябин получава наградата за режисьорски дебют. Неговият професионален старт много прилича на този на литовския режисьор Оскарас Коршуновас, дебютирал в театъра на 21 години, който сега е едно от имената на европейската сцена.

Кулябин е израсъл в театрално семейство (баща му е директор на новосибирския театър "Красный факел", където младият режисьор е назначен веднага след като завършва ГИТИС през 2007). По думите му това е и причината да се зарази с театъра като с болест. Предпочита руската класика и мечтае да я постави цялата - от Салтиков - Щедрин до Достоевски. Според него тя е изключително театрална. Ключов момент в спектакъла според Кулябин е актьорът. Без него даже с ефектна музика, пищна сценография, богати костюми и светлинни ефекти представление не може да се получи. Вероятно една от причините за въздействието на "Дама Пика" е участието на актрисата Анна Покидченко, удостоена с титлата "Национално богатство на Русия". "Този спектакъл е за моралния предел, отвъд който човек се озовава в зона, където мистиката и реалността така са преплетени, че можеш да полудееш", казва Кулябин.

Другият акцент в чуждестранната програма на фестивала е "Андромаха" от Расин (3 юни, на 6 юни се играе в театър "София"). Това е втори пореден гастрол на парижкия театър "Буф дю Нор" след "Великият инквизитор" на Питър Брук миналата година. Този път режисьор е британецът Деклан Донелан (роден 1953 г.). Познаваме го като съосновател (заедно със сценографа Ник Ормерод) на театър "Чийк бай джаул" през 1981 г., гастролирал и в България. Трупата става популярна с модерния си поглед към класиката, най-вече Шекспир. Ирландец по кръв, Донелан има любим цитат от своя сънародник Оскар Уайлд: "Единственият начин да се отървеш от изкушението е да му се отдадеш." Режисьорът три пъти е удостояван с британската театрална награда "Лорънс Оливие" и е кавалер на френския орден за изкуство и литература. В Русия го наричат "най-руския британец" заради спектаклите му в Москва и Санкт Петербург "Зимна приказка" и "Дванайсета нощ" от Шекспир, "Борис Годунов" от Пушкин, Чеховите "Три сестри" и балета на Прокофиев "Ромео и Жулиета" в Болшой театър. Бил е асоцииран директор на Кралския национален театър, Лондон, поставял е в САЩ, Финландия и Франция.

Също както и Шекспир, Донелан поставя Расин от гледна точка на нашето съвремие. Действието в "Андромаха" се развива след края на Троянската война, когато вдовицата на Хектор е принудена да се омъжи за своя поробител, за да запази живота на сина си. Чрез политическите и любовни триъгълници в сюжета на трагедията Донелан представя сблъсъка на поколенията. Режисьорът вади на повърхността и скритото в пиесата на Расин: примитивизма на политическите и чувствените страсти, завоалиран от мелодичния стих и съвършено построения сюжет.

Донелан ще пристигне лично в България за представянето на книгата си "Актьорът и мишената", издадена най-напред на руски, по-късно преведена на английски и френски. Българското издание (изд. "Валентин Траянов") ще е първото от бъдещата библиотека "Модерен театър", финансирана изцяло от едноименния и най-нов театър в България.

В рамките на "Варненско лято" ще бъде представена и програмата SEASCoastal - многогодишен паневропейски проект, който обединява артисти и организации от пристанищните градове на Европа и продуцира създаването на театрални проекти в нетрадиционни градски пространства (галерии, нощни клубове, кина, изоставени сгради и др.). След Балтийско и Адриатическо море SEAS 2008 - 2010 предвижда създаване и разпространение на копродукции между страните около Северно и Черно море. "Варненско лято" е едно от пространствата, което заедно с Одеса, Констанца и Истанбул ще се превърне в приемна страна на програмата. Ще видим спектакли от Турция (мултимедийният танцов пърформанс "Понеделник под слънцето", 3 и 4 юни), Норвегия (звуковата инсталация "Граница", 4 и 5 юни), Дания ("Релеф", пърформанс на движещи се образи, 4 и 5 юни и "Черноморският оракул", 5 - 7 юни), Великобритания ("Нощна сцена", 5, 6 и 7 юни), Холандия ("Бирени туристи", 5, 6 и 7 юни).

Българското участие в SEAS Coastal е интерактивната инсталация на Венелин Шурелов "Фантомат" (заедно с Дритеро Касапи, Швеция, 7, 8 и 9 юни) и театралния уъркшоп на Маргарита Младенова и Иван Добчев "Човешко, твърде човешко" (11 юни).

а участниците и публиката на Международния театрален фестивал "Варненско лято" 2008 (2 - 12 юни) денонощието ще трае по-дълго от 24 часа. "Всяко едно силно представление добавя няколко часа повече в живота ни. Пренася ни в друга реалност. Така денонощието става 26 часа", смята Розалия Радичкова, селекционер на официалната програма на 16-ото издание. Тя доказва тезата си с десет постановки. Сред тях е и Чеховият диптих на Крикор Азарян. Неговата "Чайка" открива фестивала, другото е "Три сестри" ("Аскеер" за дебют на Яна Титова и за поддържаща роля на Цветан Алексиев, играе се на 4 и 5 юни). Освен че се превърнаха в събитието на сезона, тези спектакли на режисьора - доайен на фестивала, доказаха, че дори на 74 години можеш за пръв път да поставиш "Чайка" с младежко любопитство и енергия.

В официалната програма са още "Шведска защита" ("Аскеер" за главна роля на Атанас Атанасов) и "Валентинов ден" ("Аскеер" за сценография на Никола Тороманов) на МГТ "Зад канала"; "Малка пиеса за детска стая" ("Аскеер" за режисура на Галин Стоев и за съвременна драматургия на Яна Борисова) и "Коко (Coco Chanel)" на Театър 199 (във втория участва артистичният директор на фестивала Цветана Манева); "Макбет" на Родопски драматичен театър ("Аскеер" за музика и костюми), моноспектакълът на Камен Донев "Възгледите на един учител за народното творчество" (ДТ - Пловдив), "Лазар и Иисус" на "Сфумато" ("Аскеер" за представление) и "В очакване на Годо", постановката на Лилия Абаджиева в Сатиричния театър.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.