С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Театър

2 16 окт 2008, 20:52, 3457 прочитания

Театър Постядрена любов

Режисьорският дебют на Йосиф Шамли "Хирошима, моя любов" е прецизен и амбициозен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-скоро да...
"Сътресение", 20 октомври, Сатиричен театър
Мариус Куркински може да направи театър от всеки текст, понякога дори текст не му е необходим. Стига нещо истински да го е докоснало или потресло. В "Сътресение" неговата актьорска аура се е пресякла с прозата на Николай Хайтов. Резултатът - заредено с енергия, интимност, хумор и горчивина представление. Нито сянка от рутина в този пореден негов моноспектакъл. Нито намек за някаква инертност, въпреки че се играе вече трети сезон.
По-скоро не...
"Укротяване на опърничавата", 19 октомври, Сатиричен театър
Преди този спектакъл Мариус Куркински гледаше на Шекспир уважително, почти със страхопочитание. Под неговата режисура комедиите на Барда звучаха като философски притчи, с близък до трагедията горчив привкус ("Дванайсета нощ", "Зимна приказка"). В най-новата си постановка обаче той или напълно е променил възгледите си за театъра (и Шекспир), или името му стои само формално под нея. Хаотичен спектакъл, където в повечето случаи импровизация означава дебелашки хумор на границата с вулгарното и евтино флиртуване с публиката, а актьори като Камен Донев и Вяра Коларова играят клишета на самите себе си.
абележителният киносценарий на Маргьорит Дюрас "Хирошима, моя любов" и не по-малко знаменитият филм на Ален Рене създават мощно интелектуално поле, което не е загубило силата си и до днес. Заглавието е известно дори на онези, които никога не са гледали филма. То странства като интелектуално послание на поколението, преживяло Втората световна война и постядрената трагедия на Хирошима. Публикуван от "Галимар" в малка книжка, текстът започва да води самостоятелен живот и се вписва в специфичната тезисност на френските екзистенциалисти от 50-те и 60-те.

Актьорът Йосиф Шамли избира "Хирошима, моя любов" ("Сфумато", програма "Съвместни проекти") за режисьорския си дебют, защото открива в текста на Дюрас чистата драматургична ситуация - персонажите са затворени в миналото и в спомена, но и в една актуална ситуация на ефимерна интимност, която ги провокира към неочаквано себеразказване. Пространният киносценарий е сведен до едночасова целенасочена и концентрирана театрална редакция, в която автентичният глас на Дюрас е запазен, а поезията на нейното слово - преоткрито. Сцената е кадрирана на няколко портала чрез лека графична конструкция. Това е недефинираната територия на спомена, на различните времена и места, на паметта. Едно от качествата на спектакъла е, че казва само необходимото и има перфектна вътрешна логика на изложението.


Специфичната поетична енергия на младата актриса Симона Костова придава естественост на понякога твърде тежката литературна фраза. Доминиращо е учудването от факта, че въпреки преживяното страдание и насилие, с времето нейната героиня е забравила озлоблението си към света. Като част от нейния разказ за миналото, на сцената почти неотлъчно я следва силуетът на Немския войник. Трябва да подчертая добрия вкус при решението на този персонаж. Стоян Младенов е намерил баланса между ролята на безмълвен участник, едновременно свидетел и свидетелство за истинността на историята. Неговото сценично присъствие е ненатрапчиво описателно и умело избягва всяка алегоризация (на вечната любов например). Отбелязвам този факт, защото на българска сцена персонажите призраци често са преекспонирани и звучат банално.

Нестандартно е и решението за Японеца на Слави Павлов, който е най-конкретен като сценично присъствие. Ролята му е усложнена и от факта, че той няма собствена история, а се изявява чрез историята на другите и всъщност остава загадка. Неговата трагедия от Хирошима може би ще бъде разказана след години, когато, подобно на Французойката, успее да се отдалечи достатъчно от времето и мястото на катастрофата.

Младите актьори създават разнородно и интересно трио, в което е запазено и подчертано различието, другостта, разминаването между социалното и личното време. Всеки от тях е сам в личното си пространство, в спомена или във вътрешната си доминантна тема. На моменти произнасят някои реплики на френски, немски и японски - детайл, който съвсем не е "туристически" трик, а се случва спонтанно, следвайки някакъв вътрешен емоционален поток.



Спектакълът на Йосиф Шамли притежава собствен стил, работен е прецизно и амбициозно; интересен е като интелектуално изследване, като оригинална, неподражателна преработка на киносценария, като умело композиран разказ и емоционална образност, като актьорска концентрираност и избягване на всякакви стилистични клишета. Подобни качества обикновено не се очакват от един режисьорски дебют. Затова "Хирошима, моя любов" радва окото в афиша за новия сезон.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 10465 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 15999 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Колко е важно да бъдеш Мариус

"Великолепният рогоносец" на Куркински дава шанс на един стар текст и на един млад актьор

Защо се задавя германският мотор

Германия трябва да използва момента да се подготви за пренастройване на икономиката си сега, докато растежът още е солиден и демографската криза не се усеща силно

Ще удържи ли Борисов властта

ГЕРБ няма да се откажат лесно от управлението - през 2019г. се разпределят проекти за над 10 млрд. лв. и се избира следващият главен прокурор

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Кои са най-растящите IT компании, ще има лимити по "Гражданска отговорност", паркът на основателите на "Телерик" расте с нова сграда

Емисия

DAILY @7AM // 21.11.2018 Прочетете