С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Театър

22 окт 2009, 14:37, 3944 прочитания

Театър Пиесата събитие

"Козата или коя е Силвия" в Народния театър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Дългоочакваната премиера на най-успешния български режисьор Явор Гърдев по нашумялата пиеса на Едуард Олби "Козата или коя е Силвия" от 2002 (отличена с наградата "Тони" и номинирана за "Пулицър") е на път да се превърне в събитие, на каквото отдавна не сме били свидетели. Дали заради специалното гостуване на известния драматург (автор на съвременни класики като "Кой се страхува от Вирджиния Улф" и "Три високи жени"), който тази година дойде два пъти в София (веднъж, за да одобри кастинга на актьорите, и втори път, за да присъства на последните репетиции и да получи титлата доктор хонорис кауза в НАТФИЗ), но в българския театър отдавна не се беше случвало такова оживление и интерес около отделен автор и неговата пиеса. Театърът в България е дотолкова доминиран от режисьора, че когато отиваме да гледаме нещо, обикновено всъщност го правим, за да видим новата постановка на еди-кого си или еди-кой си актьор в еди-коя си роля, но далеч по-рядко, за да видим нечия нова пиеса. С "Козата..." това положение се нормализира и постановката е перфектен пример за нещо, което ще занимава публиката много повече със своето съдържание, отколкото с това колко добре играят актьорите, колко находчива е режисурата и прочие.

На първо място, разбира се, е темата на пиесата – много смело, честно и дълбоко бръкване в една от последните теми табу. В сърцето на фабулата отново е поставено едно семейство, заплашено от разпад. Известен архитект (Михаил Билалов) и съпругата му Стиви (Бойка Велкова) са щастливо женени повече от двайсет години, и стига само синът им (Иво Аръков) да не беше хомосексуален, биха стояли перфектно като идеалното, преуспяло по всички стандарти семейство на корицата на някое списание. Всичко обаче започва необратимо да се руши, когато Мартин признава в интервю с телевизионен водещ (Юлиан Вергов), че от шест месеца изневерява на жена си със Силвия. А Силвия е коза.


За щастие пиесата не е просто някакво представяне на зоофилията в драматургична форма. Тя не злоупотребява с шокиращата сензационност на проблема, не допуска той да прозвучи като куриоз от жълтата преса, нито като обект на специализирано медицинско изследване на сексуалните перверзии. Пиесата е толкова интригуваща точно защото не се страхува да постави темата там, където е най-деликатна и болезнена – в сферата на най-интимните човешки отношения. Защото е някак по-лесно да се говори за зоофилията като патология, отколкото като нещо, което има отношение към способността да обичаш. От друга страна, "Козата..." не спестява нищо от смущаващата реалност на самия акт, назовава нещата с истинските им имена и не се мъчи да ги подрежда в удобни символи. В този смисъл аналогията, която режисьорът Явор Гърдев прави между конкретната пиеса и трагедията като жанр (в буквален превод трагедия означава песен за трагоса, "козя песен") е точна, защото по неговите думи тя "те води направо при ужаса".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 10425 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 15984 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Класическа комедия

"Жените в народното събрание" в Сатиричния театър, реж. Мариус Куркински

Защо Брюксел вдигна ръце от България

Основната причина за провала на мониторинга е, че ЕК просто нямаше достатъчно правомощия да наложи промените.

Икономиката настина

Брутният вътрешен продукт расте по-бавно за второ поредно тримесечие

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете