Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю / Театър

17 14 яну 2010, 12:51, 5322 прочитания

Театър Спектакъл на думите

"Апокалипсисът идва в 6 вечерта" е по-силна като текст, отколкото като постановка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-вълнуващото представление по новия текст за театър на Георги Господинов "Апокалипсисът идва в 6 вечерта" за мен се състоя един ден след премиерата му в Малък градски театър "Зад канала" (първа за 2010), когато останах насаме с текста, без посредничеството на сцена и актьори. (Текстът е публикуван в първия сборник с пиеси на Георги Господинов, както и в новия брой на списанието за театър Homo Ludens.) Може да прозвучи парадоксално, но действително има и такива силни театрални преживявания, които могат да се случат пълнокръвно само на страницата, върху въображаемата сцена на думите. В такива случаи самият спектакъл играе ролята на нещо като табела, указателен знак, който ефектно и шумно сигнализира за посока, която е интересно да се следва. И това съвсем не означава лоша (или второстепенна) роля за едно представление – то е ценно тъкмо заради това, че е избрало един много добър текст и се е опитало да го изговори на глас.

Опитвам се да не изпадам в нелеп патриотизъм, но истината е, че започнах с тези уговорки заради категоричното си убеждение, че след "Приятнострашно" на Яна Борисова в Театър 199, "Апокалипсисът..." на Георги Господинов е един от много редките случаи (от години!), в който от театралната сцена могат да се чуят смислени неща, написани от български автор.


Начинът, по който Георги Господинов разказва, е фрагментарен, кинематографичен, дори скечов. Той няма много общо с традиционната пиеса със сюжет, сглобен от персонажи и действия, и затова преводът му на сценичен език е предизвикателство за всяка постановка. Нещо повече -  новата му пиеса е многократно по-добра от предишния постмодерен експеримент с мита за Дон Жуан - "D.J." от 2004. В «Апокалипсисът...» Господинов се държи много повече като драматург, отколкото като писател, и всъщност прилича на един от собствените си герои, Купувача на истории, който подслушва с диктофон истински разговори и си записва истински вицове и случки.

Пиесата звучи съвременно и се състои от кратки и ефектни разкази за хора, в които зрителят може да разпознае парчета от себе си. Всеки излиза на сцената със своите малки провали и апокалипсиси. Със своите премълчани убийства: едно момче «заколва» с нож акордеона си, защото не може да има пиано: «Нямаше кръв, нямаше музика, само едно ххххххххх.... хххххххххх... Няма да го забравя..»; двама съпрузи в постоянна емиграция накрая се оказват разделени в два различни края на света («Случиха ни се няколко живота... И нито един не доведохме докрай»)... Този колаж от парчета живот е изключително убедителен и увлекателен в текста, което според мен го кара да звучи цялостно, завършено и автентично.

Постановката, от друга страна, е избрала да наблегне на неговата литературност, като го е изпъстрила с допълнителни откъси от поезията и прозата на Георги Господинов. Разбира се, това също е начин да бъде поставена една толкова оригинална и особена пиеса, но се надявам да не е единственият.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 11990 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 17057 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Хвърлени червени домати

"няма-ме" е независим до болка и смешен до сълзи хибриден спектакъл

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10