С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Театър

21 апр 2010, 15:28, 6432 прочитания

Театър по действителен случай

"Норд-ост" е за терористичната трагедия в Москва през 2002

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Норд-ост" в Младежкия театър на Василена Радева е от спектаклите, които хващат за гърлото, защото е пропит с нещо, което остро липсва на българската театрална сцена: адекватна рефлексия върху истински събития и реални социални проблеми. Всъщност популярната, двукратно награждавана и преведена на десет езика пиеса на немския драматург Торстен Бухщайнер е много добър съвременен пример за "документална драма" - развит и познат жанр в западноевропейския театър още от 60-те. В България обаче "документалният театър" е истинска рядкост и единственият сполучлив пример, за който се сещам от последните десетина години, е феноменалният "Монолози за вагината" на Ева Енслър (реж. Галин Стоев), който не е слизал от сцената на Театър 199 от 2000 насам.

Документалният театър е трудна форма тъкмо защото е "театър" - защото всичко вътре поначало е поставено в кавички. Нито една произнесена от сцената дума не може да отекне с онзи автентизъм, с който присъства в документалния филм или репортаж, поради простата причина, че сцената (за разлика от камерата, фотоапарата или диктофона) не "записва", а "представя". Затова и предполагам, че най-сложната работа по създаването на една документална пиеса е изборът на драматична форма, в която да бъдат показани истинските събития. С тази задача Торстен Бурхщайнер се е справил блестящо, като е представил целия ужас на трагедията от октомври 2002 (когато 42 чененски терористи нахлуват в московския "Театър на Дубровка" по време на грандиозния руски мюзикъл "Норд-ост" и задържат всички като заложници), през очите на три жени, оцелели в атентата. Младата чеченка Цура (Искра Донова) и счетоводителката Олга (Ангелина Славова), завела семейството си на мюзикъла, представят двете основни и взаимоунищожаващи се гледни точки към трагедията – на терориста и на заложника. Острият драматичен триъгълник се затваря с въвеждането на една странична, но още по-сложна перспектива, чрез лекарката Тамара (Койна Русева), изпратена да дежури отвън пред театъра по време на атентата, докато дъщеря й се оказва вътре сред заложниците.


Най-въздействащата страна на пиесата е, че се разгръща като лавина от монолози, изричани в задъхания ритъм и привидната обективност на сегашно историческото време (Цура: "Атакуваме. През стъклените врати на фоайето. Сега надясно, сега прикритие, сега наляво, сега прикритие. Синхронизирани сме като часовник."). Все едно целият ужас се случва отново точно в този момент – като нещо, което може да се наблюдава в потресаващо подробен и мъчителен забавен каданс. Този драматургичен ефект умножава върху сцената единствената възможна гледна точка и на самата публика – да бъде винаги отстрани, като безпомощен свидетел на една истинска катастрофа.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 11072 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 16506 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Мармаладения Сирано

"Сирано дьо Бержерак" на Теди Москов в Народния театър

Даваш Airbnb - минаваш по ДДС

Собствениците на имоти в платформите за отдаване по наем трябва да се регистрират и да внасят данъка в бюджета

Трудната раздяла на Германия с въглищата

Берлин от години призовава международната общност за намаляване на вредните емисии, но тепърва обърна поглед към собствените си проблеми

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Сто години красота

Богата образователна програма ще отбележи стогодишнината от създаването на Баухаус

Книга: Стефан Цвайг и Максим Горки - "Писма"

Изданието събира кореспонденцията между двамата писатели в периода 1923 – 1936 г.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Емисия

DAILY @7PM // 24.03.2019 Прочетете