С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю / Театър

10 дек 2010, 12:35, 4553 прочитания

Свобода или смърт

"Полет над кукувиче гнездо" на Александър Морфов е спектакъл за човешката свобода

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има нещо гнило в този век на надеждата, след като само в последната година изкуството и масовата култура все по-често се връщат към края на 50-те и началото на 60-те, с невъзможните и огромни политически и социални промени, бийт поколението, края на американската мечта и бунтовете, разтърсили Европа. Акцентът в цветното клише "Демокрацията е най-лошата форма на управление, с изключение на всички останали" се взира в частта преди запетаята, а след 9/11 конфликтът между глобалната сигурност и индивидуалната свобода и достойнство е все по-оголен. На прага на новото десетилетие Александър Морфов се завърна на българската сцена с постановка и текст, които стрелят право в десетката, още повече след прясно приетия бюджет 2011 и обявения проектозакон за реформата в сценичните изкуства.

И социалният жест да нарече премиера на България популист и нискоинтелигентен охранител е в пълен синхрон с артистичния жест да интерпретира "Полет над кукувиче гнездо" като текст за сблъсъка между индивида и Системата.


Прави го със собствена адаптация на романа, която се различава от класическата версия на Dale Wasserman. Морфов селектира точно онези части от действието, които систематично очертават раждането на желанието за свобода и неговата цена.

И точно търпението, с което се старае да изследва процеса, е ключът към това дали представлението ще ви хареса или не. Защото дори типичните за Морфов киностилистика и екстатични музикални моменти не отвличат вниманието от стряскащата продължителност на спектакъла (над 3 часа и половина), бавно развиващата се първа част и умерените характери и отношения между тях.

В началото в психиатричната клиника сред студената идеално излъскана стъклено-метална сценография на Елена Иванова цари рутинен ред между различни, ergo непригодни за подредения и логичен външен свят индивиди, лекувани с любов от сестра Речид. Идването на Макмърфи (експресивен, нервен, хашлашки, нетърпелив, чувствителен Деян Донков) разбива конвенциите поетапно, изобретателно и зрелищно. Превръща ангела в кучка, различността - в естественост, егото и хедонизма - в знаме на човечността, отказа от конформизъм - в кауза. Личността свършва там, където започва държавата. Но сблъсъкът между Макмърфи и сестра Речид не е конфронтация между лицемерен садистичен тиранин и безотговорен рецидивист, а между две планети, които са се озовали по погрешка в една галактика. Макмърфи не разбира как да промени предизвиканата Система, а сестра Речид, макар и безпогрешна манипулаторка, не успява да схване екзистенциалния жест на анархиста, който в името на свободата е готов на саморазрушение. Затова самият конфликт между тях не е толкова страшен, колкото очакването за апокалипсис у останалите персонажи, въвлечени в действието. Така второстепенните персонажи правят ярки и запомнящи се роли, а най-забележителната от тях е на необходимата жертва на катарзиса - младият Били (Иван Бърнев), който отключва развръзката. След нея някой ще си тръгне, друг ще остане, но никой няма да бъде същият. Защото дори когато Матрицата победи, се пазят логовете...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 11822 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 16926 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Корпоративни прелести

"Тест" на Марий Росен и Елин Рахнев в Сатиричния театър

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10