С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю / Театър

13 яну 2011, 15:26, 2856 прочитания

Корпоративни прелести

"Тест" на Марий Росен и Елин Рахнев в Сатиричния театър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Цяло чудо е, че творци с толкова еднаква кръвна група, като Марий Росен и Елин Рахнев едва сега правят първия си проект заедно.

Сюрреалистично ироничните стихове на драматурга и поетичните магически фантазии в текстовете на режисьора (за Nasekomix и Help Me Jones) намират пресечна точка на сцената, където и двамата обичат експеримента, добре поставените въпроси, различният стил. В този смисъл "Тест" е добре намерен баланс между общите им търсения.


Пиесата проследява интервю за работа, в което бъдещият служител (в ролята – Явор Борисов) е разпитван от гласа на Фирмата (Петко Каменов). Сценографията е ослепително осветена бяла кутия – условно пространство, чиято изолираност е прекъсвана от светкавично пронизващи стените нишки. Началото е няколкоминутно наместване на крив стол във въздуха от интервюирания, последвано от приблизително толкова дълги уверения, че по-удобно няма как да бъде. Огледално е поставен друг такъв крив стол, но на него вместо живо същество, седи черна мишена с човешка фигура, по-късно превръщана в нещо като вуду кукла, върху която интервюиращият с огромен молив отмята съмненията си по отношение на пригодността на кандидатстващия за службата.

Алюзията с аватар е подсилена и от факта, че в името на чистата комуникация Фирмата забранява визуалния контакт, търсейки идеалната фигура, която да пасне с изрязания аватар.

И ако подобна тематика отдавна е модерна в новата европейска драматургия (спомнeте си "Методът Грьонхолм" на Жорди Галсеран), в случая тя от основа за психологическа игра на нерви е превърната в антиутопия, обобщаваща крайностите в корпоративния свят. Идеалният служител в мистичната Компания (винаги изричана с патетичен тон и вдигнати ръце и поглед към небето) трябва да работи минимум 30 часа на ден. Той не се поти, не обича, няма семейство, няма приятели. Той е специалитет на генното инженерство, андрогинна машина без сексуална ориентация, в която всичко човешко пречи на оптимизацията на труда. Явор Борисов чудесно изгражда ролята на нещо тотално различно от този архетип – леко смотан, чувствителен човек с колоритно неподходящи за случая чорапи, който обаче желае да получи работата на всяка цена... или почти на всяка. И когато идеалната изпитваща човешка машина започва да дава бъгове и утопията се разпада, везните рязко сменят тежестта си и именно човешкото спасява личността от дефрагментация.



За съжаление процесите в текста са осъществени леко неравно на сцената. Между различните модули в интервюта са оставени паузи, нарушаващи ритъма и към края задъханото темпо така и не достига кулминация. Съноподобният обрат, който би трябвало да представлява емоционална кулминация, вместо в брутална реалност сякаш ни оставя в пълната условност на илюзията. Емоционално въздействие и рационални внушения без съмнение са постигнати, но тепърва предстои пътят до тях да бъде изравнен и изгладен. Иска ми се да вярвам, че това вече се случва. Най-малкото защото текстът, а и решението го заслужават.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 11625 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 16803 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Умирай трудно

"Пиеса за умиране" е театрално събитие с вкус на смърт и мрачен блясък

Още от Капитал
Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10