Корпоративни прелести
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Корпоративни прелести

Корпоративни прелести

"Тест" на Марий Росен и Елин Рахнев в Сатиричния театър

3018 прочитания

© Симон Варсано


Цяло чудо е, че творци с толкова еднаква кръвна група, като Марий Росен и Елин Рахнев едва сега правят първия си проект заедно.

Сюрреалистично ироничните стихове на драматурга и поетичните магически фантазии в текстовете на режисьора (за Nasekomix и Help Me Jones) намират пресечна точка на сцената, където и двамата обичат експеримента, добре поставените въпроси, различният стил. В този смисъл "Тест" е добре намерен баланс между общите им търсения.

Пиесата проследява интервю за работа, в което бъдещият служител (в ролята – Явор Борисов) е разпитван от гласа на Фирмата (Петко Каменов). Сценографията е ослепително осветена бяла кутия – условно пространство, чиято изолираност е прекъсвана от светкавично пронизващи стените нишки. Началото е няколкоминутно наместване на крив стол във въздуха от интервюирания, последвано от приблизително толкова дълги уверения, че по-удобно няма как да бъде. Огледално е поставен друг такъв крив стол, но на него вместо живо същество, седи черна мишена с човешка фигура, по-късно превръщана в нещо като вуду кукла, върху която интервюиращият с огромен молив отмята съмненията си по отношение на пригодността на кандидатстващия за службата.

Алюзията с аватар е подсилена и от факта, че в името на чистата комуникация Фирмата забранява визуалния контакт, търсейки идеалната фигура, която да пасне с изрязания аватар.

И ако подобна тематика отдавна е модерна в новата европейска драматургия (спомнeте си "Методът Грьонхолм" на Жорди Галсеран), в случая тя от основа за психологическа игра на нерви е превърната в антиутопия, обобщаваща крайностите в корпоративния свят. Идеалният служител в мистичната Компания (винаги изричана с патетичен тон и вдигнати ръце и поглед към небето) трябва да работи минимум 30 часа на ден. Той не се поти, не обича, няма семейство, няма приятели. Той е специалитет на генното инженерство, андрогинна машина без сексуална ориентация, в която всичко човешко пречи на оптимизацията на труда. Явор Борисов чудесно изгражда ролята на нещо тотално различно от този архетип – леко смотан, чувствителен човек с колоритно неподходящи за случая чорапи, който обаче желае да получи работата на всяка цена... или почти на всяка. И когато идеалната изпитваща човешка машина започва да дава бъгове и утопията се разпада, везните рязко сменят тежестта си и именно човешкото спасява личността от дефрагментация.

За съжаление процесите в текста са осъществени леко неравно на сцената. Между различните модули в интервюта са оставени паузи, нарушаващи ритъма и към края задъханото темпо така и не достига кулминация. Съноподобният обрат, който би трябвало да представлява емоционална кулминация, вместо в брутална реалност сякаш ни оставя в пълната условност на илюзията. Емоционално въздействие и рационални внушения без съмнение са постигнати, но тепърва предстои пътят до тях да бъде изравнен и изгладен. Иска ми се да вярвам, че това вече се случва. Най-малкото защото текстът, а и решението го заслужават.

Цяло чудо е, че творци с толкова еднаква кръвна група, като Марий Росен и Елин Рахнев едва сега правят първия си проект заедно.

Сюрреалистично ироничните стихове на драматурга и поетичните магически фантазии в текстовете на режисьора (за Nasekomix и Help Me Jones) намират пресечна точка на сцената, където и двамата обичат експеримента, добре поставените въпроси, различният стил. В този смисъл "Тест" е добре намерен баланс между общите им търсения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK