Ефектът на пеперудата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ефектът на пеперудата

Ефектът на пеперудата

8694 прочитания

© Юлия Лазарова


"Това е филм. Всичко е измислено. Но все пак боли"

"Реконструкция" (2003), реж. Кристофър Бое

"Нощна пеперуда" на Пьотър Гладилин е текст, който обичайно Явор Гърдев би поставил. В "Козата, или коя е Силвия" мъж на средна възраст се влюбва в коза и това превръща живота му в съвременен прочит на антична трагедия. В комедията на ужасите "Ръкомахане в Спокан" маргинал разнася из Америка куфар с човешки крайници, търсейки собствената си отсечена ръка, с която преди време са му помахали за сбогом. В "Нощна пеперуда" в края на глухата равнина, там, където започва големият мраз, в малък военен гарнизон една сутрин един от редниците се превръща в момиче.

Руският драматург Пьотър Гладилин бързо ни въвежда в обстоятелствата и въобще не си дава зор да ги обосновава. Обяснението е просто - чистият инстинкт за самосъхранение превръща редник Коля Лебедушкин в Наталия Сергеевна - той е истински артист, нуждае се от творческа свобода, несъвместима с казармената дисциплина.

Любимите на Гърдев абсурдни предпоставки задвижват реалистично и психологически обосновано действие, базирано върху серия противопоставяния: женственост – мъжественост; артистичност – праволинейност; емоция – разум; власт - безсилие; абстрактно – буквално. Те се случват на гола арена, около която публиката следи отблизо органичната актьорска игра, допълнена от красиви балетни етюди-интермедии между сцените – едно от безспорните попадения в спектакъла, дело на хореографите Виолета Витанова и Станислав Генадиев. Ритъмът е стегнат, с тероризиращо резки смени в осветлението и звука.

Крехката девойка-редник, убедена в гениалната си артистичност и творчески талант, настоява на правото си да напусне гарнизона, с което разбърква света и плановете на военните. В ролята е изключителната дебютантка Весела Бабинова, чието позитивно присъствие преподрежда железния ред, сякаш с феромон, какъвто нощните пеперуди разпръскват в радиус от километри. Ответната промяна е противоположна у полковник Кинчин (положителния й контрапункт) и капитан Багаев (отрицателния). Единият е възвисен от докосването до изкуството, а другият – все по-низък и жесток. Между тях е въпросът, който режисьорската интерпретация задава - дали драматургичният контраобрат връща света към обикновеното му състояние, или е просто следващото чудо. Верният отговор е този, на който от самото начало искаш да вярваш. Защото и в текста, и в постановката има и патос, и човечност, и суета и утопичност, и ирония и натурализъм. Липсва само убедителност.

"Нощна пеперуда" се играе на Камерната сцена на Народния театър на 7, 8 и 9 май

"Това е филм. Всичко е измислено. Но все пак боли"

"Реконструкция" (2003), реж. Кристофър Бое


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    lot49 avatar :-|
    lot49

    Подредено писане! Значи можело!!!

  • 2
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo

    Всичко може, в основата е ясната и непревзета мисъл.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.