Има нещо гнило в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Има нещо гнило в София

Shutterstock

Има нещо гнило в София

Шекспир превзема големите сцени в театрален сезон 2012/2013

Гергана Пирозова
10279 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


"Хамлет" на Явор Гърдев и "Ричард III" на Юрий Бутусов ще са събитията на новия театрален сезон

Новият театрален сезон е решен чрез две очевидни стратегии – поставяне на класически зрелищни спектакли на голяма сцена, в които участват повечето щатни актьори на театъра, и малки камерни спектакли, използващи непознати и малко известни текстове. Камерното пространство, знаем, е територия, запазена за театрални експерименти. Този път обаче в името на публиката деликатно се отбягва шокът от непознатите форми и екстравагантните текстове. Нали реформата не спира да повтаря, че театърът трябва да е любезен и уютен за хората, за да се пълнят салоните. А различното плаши, даже намусва човека. Затова сезон 2012/2013 се хвърля директно в най-познатото – Шекспир. Предстоят ни шест Шекспирови премиери, на фона на съществуващите други шест. "Хамлет", "Ромео и Жулиета", "Крал Лир", "Както ви харесва", "Напразните усилия на любовта" и "Ричард III" ще привличат нова публика съвместно с вече реализираните МcBeth, "Сън в лятна нощ", "Отело", "Много шум за нищо", варненският "Ричард III" и армейският "Както ви харесва".

Най-лесно е да се упражняваш по стил върху Шекспир и класиката въобще. Ползването на класическо произведение (всеки познава сюжетите) премахва и една от спънките пред режисьора – досадната необходимост от свързан разказ. Тук той директно може да се устреми към демонстрация на стил, свръхпрочит и оригиналност. Нали не му се налага да обяснява на зрителя, че Ромео е влюбен в Жулиета, а Хамлет има мъртъв баща. Всъщност може и обръщането към големите разкази да не е случайно. Казват, че постмодернизмът усърдно раздробявал големите сюжети чрез иронични и лукави игри с тях. Но се твърди и че вече не сме постмодерни, а хипермодерни, даже неоконсервативни и вследствие умората и загубата на илюзии наново предпочитаме познатото.

Първият гигантски проект на Народния театър е "Хамлет" на Явор Гърдев с величествен кастинг от 30 актьори, участието на двамата най-награждавани сценографи – Никола Тороманов Фичо) и Даниела Олег-Ляхова, както и сценографът Венелин Шурелов, отговарящ за 3D моделирането и видеото. Очертава се зрелищна картина, замисляна от режисьора цели 14 години. В ролята на Хамлет е актьорът Леонид Йовчев– прецизно избран заради своята ексцентричност и талант да носи духа на своето време. Весела Бабинова, която бе обявена за откритието на миналия сезон ("Аскеер" за изгряваща звезда за "Нощна пеперуда"), е Офелия, а Мариус Куркински, отдавна нережисиран от друг, е в ролята на Клавдий.

Пловдивският театър също се е устремил към епичните платна. Там в желаната от мнозина роля на Крал Лир е Стоян Алексиев, при все че споменът за Наум-Шоповия Крал Лир е още ярък (това беше последната голяма роля на актьора в Народния театър). Режисьор на пловдивския спектакъл е Стайко Мурджев, който трябвало да постави "Хамлет", но заглавието било заето вече в Народния театър. После искал да постави "Ромео и Жулиета" в Младежкия театър, но открил, че текстът вече е "резервиран" за Театъра на армията от Николай Ламбрев... Дотук с театралната кухня. Вече знаем, че и другият щатен режисьор на "Армията" - Николай Ламбрев, ще постави "Ромео и Жулиета" в театъра, където вече се играят две други Шекспирови заглавия – "Много шум за нищо" и "Както ви харесва" на режисьора Красимир Спасов.

"Както ви харесва" е предпочетеното заглавие и от Александър Морфов. Разбира се, в Народния театър. Разпределението на ролите още не е уточнено поради спецификата на работа на Морфов, предпочитащ актьорската импровизация. Едно е сигурно – ще бъде мащабно.

Театър "София" също се спира на Шекспир с "Напразните усилия на любовта" – още не се знае кой ще го поставя. След спектакъла "Сън в лятна нощ" на Бойко Богданов от миналия сезон и предстоящата премиера в театъра на продължението на "Тримата мускетари" (отново с режисьор Атанас О`Махони), както и съвременният мюзикъл от Здрава Каменова "Скачай", който ще ни въведе в тревогите на 19-годишен младеж. И тъй като всеки театър си кани поне един мастит режисьор на сезон, театър "София" тази година се е доверил на Лилия Абаджиева. Епиката продължава с "Квазимодо", преработка на "Парижката Света Богородица", а в ролята на Гърбушкото за по-парадоксално влиза вече телевизионно излъскания актьор Калин Врачански. Надяваме се този ход да не изкуши режисьорката към елементарни парадокси.

Най-после след години мълчание на българска сцена Диана Добрева ще ни изненада с "Декамерон" по Бокачо на сцената на "Армията". Драматизацията е на съпруга на режисьорката, поетът и сценарист Ангел Еленков-Ачи. Отново мащабно по своя замисъл със сигурност визионерско, с участието почти на целия актьорски състав на театъра и не без мощната музика на Петя Диманова, представлението на Диана Добрева ще възбуди и поляризира театралните среди, така както стана с нейния "Казанова" (2009 г.).

Голямата сцена на Младежкия театър е завладяна от проекта на Бина Харалампиева "Г-н Балкански" от Георги Данаилов. В главната роля е Герасим Георгиев–Геро - пищно и тържествуващо подходящ за нея. Директорката на Малък градски театър Бина Харалампиева е оставила в ръцете на Мариус Куркински да реализира мащабния спектакъл в театъра зад канала. "Суматоха" от Й. Радичков е неговият избор и като български текст е по-подходящ за него, следвайки логиката на по-добрите му спектакли - "Свекърва", "Големанов" и "Женско царство". В Куркинсковата "Суматоха" ще участва целият млад състав на театъра.

Ето, че и Варна е подготвила изненада. Режисьорът Пламен Марков, вече щатен във Варна, след множеството награди и номинации от страна на Съюза на актьорите за "Ричард III" се втурва за първи път в зоната на Чехов с "Вуйчо Ваньо". В ролята на Вуйчо Ваньо е варненският актьор Стоян Радев. Казват, че представлението е решено изцяло в бяло, а на сцената ще има истинска слама. Това ми напомня за филма на Никита Михалков "Незавършена пиеса за механично пиано", където Чеховите персонажи идилично сияеха в бяло, докато дворянският им свят се разпадаше.

Да не пропуснем да споменем, че събитието на сезона се очаква да бъде световноизвестното представление "Ричард III" на режисьора Юрий Бутусов (московски театър "Сатирикон", 2004), а у нас ще се играе на сцената на Народния театър с участието на български актьори. След миналогодишния негов впечатляващ "Лов на диви патици" в Народен театър и при славата на "Ричард III" съм изпълнена с очаквания.

Такъв е епичният театрален сезон на голяма сцена 2012/2013 – мащабен, класически и, сигурна съм, любопитен.

"Хамлет" на Явор Гърдев и "Ричард III" на Юрий Бутусов ще са събитията на новия театрален сезон

Новият театрален сезон е решен чрез две очевидни стратегии – поставяне на класически зрелищни спектакли на голяма сцена, в които участват повечето щатни актьори на театъра, и малки камерни спектакли, използващи непознати и малко известни текстове. Камерното пространство, знаем, е територия, запазена за театрални експерименти. Този път обаче в името на публиката деликатно се отбягва шокът от непознатите форми и екстравагантните текстове. Нали реформата не спира да повтаря, че театърът трябва да е любезен и уютен за хората, за да се пълнят салоните. А различното плаши, даже намусва човека. Затова сезон 2012/2013 се хвърля директно в най-познатото – Шекспир. Предстоят ни шест Шекспирови премиери, на фона на съществуващите други шест. "Хамлет", "Ромео и Жулиета", "Крал Лир", "Както ви харесва", "Напразните усилия на любовта" и "Ричард III" ще привличат нова публика съвместно с вече реализираните МcBeth, "Сън в лятна нощ", "Отело", "Много шум за нищо", варненският "Ричард III" и армейският "Както ви харесва".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Пак батаци,така ли:)

  • 2
    merakliyski avatar :-P
    Саше Матросовски

    най-лесно е за режисьор да постави "Хамлет"
    за актьорът - също !
    ----------
    някой ще каже : Да , ама Шакеспеер е голема работа , труден е...

    няма театър в света (вярвам че е така) който да не е поставял Шакеспировият репертоар - познаваем е , позволява импровизации , колкото и лошо да се постави/играе винаги има вратичка за отстъпление:
    - така го е видял режисьорът , така го чувства актьорът.......
    -------
    я постановката да е на някой квартално неизвестен драматург със аналогични актьори - няма ли качество - втори път зрителите няма да се върнат в салона


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK