С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Театър

6 дек 2012, 13:34, 6917 прочитания

Диктатура на обикновените

Възкресия Вихърова провокира с "Ковачи" на Алек Попов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Може би няма нищо изненадващо в това, че именно режисьорката Възкресия Вихърова поставя най-откровената българска политическа и социална сатира, излизала в последните години – "Ковачи" от Алек Попов на сцената на Университетски театър НБУ. След като беше отблъсната от държавните театри като създаваща едни крайно различни продукти, стряскащи вкуса на най-масовата публика, режисьорката изчезна от театралните афиши по "Раковски" за няколко години. Един от най-радикалните ни режисьори поставя днес политическа сатира, театрален жанр, напълно изчезнал по нашите земи, мимикрирал в буфонади и комедийни шутки.

Не е странно, че след най-популярната съвременна сатира, разобличаваща бита и душевността на българските обитатели на посолства - "Мисия Лондон", авторът Алек Попов пише и пиесата "Ковачи". Пак политическа сатира, в която основни действащи лица този път са германски обикновени граждани на статистически доказания най-щастлив град Оснабрюк и група чуждестранни работници от Балканите, обслужващи трайното щастие на домакините по европейския социален проект "Помощник в брака". В тази пикантна, на ръба на вулгарното история, наречена от своите създатели коментар на ежедневно-битово, медийно и политическо ниво, се поставят под съмнение и критика недокосвани от театъра ни съвременни теми, като мястото ни сред другите в Европа, сблъсъкът на ценности, етикетите, които взаимно си поставят различните нации, напластените стереотипи и най-вече тревожното разколебаване в т.нар. светло европейско бъдеще, където човекът, привидно цивилизовайки се, напуска човешкото. Всичко това би звучало опасно банално, ако не беше изпълнено с цветния език на Алек Попов. От бруталната му откровеност животоспасяващо се нуждае родният театър, както и премерено радикалната режисура на Възкресия Вихърова.
"Ковачи"
се играе на 10 декември от 18.30 ч на сцената на Университетски театър НБУ

Текстът, първоначално създаден като разказ и определен от своя автор като "провокативна история, изследваща трансформациите на сексуалното желание в развитите общества" е включен в американската антология Best European Fiction 2011. Миналата година разказът дебютира като радиопиеса, отново под режисурата на Възкресия Вихърова и най-после намери своето най-добро място – театралната сцена. Спектакълът умножава знаците и възможностите на текста, като го превръща в микс от радиотетър, гротеска, кино и вариете. Всяка най-малка възможност за изпадане в битовото е заглушена с елегантна пародия на експресионистичен театър, миксиран с балкански темперамент, рекламни клишета от 50-те, черно-бяло кино, камери, които следят и преекспонират до огромни размери образите, и заедно с бутафорните костюми и аксесоари ни въвеждат във фантастичната антиутопия, наречена "светлото европейско бъдеще". Всичко това не без помощта на чудесната игра на актьорите Ася Иванова, Антоанета Петрова, Михаил Милчев, Росен Белов и студенти от програма "Театър" на НБУ. 


Във финалните кадри на тази антиутопия член на най-щастливия град Оснабрюк и жертва на светлото бъдеще рисува последна апокалиптична и напълно цивилизовала се картина на бъдещия град Сливен (роден за един от многодетните мургави наети "ковачи на щастие"). Един ден, ако се следва Големия механизъм, Сливен ще израсне от стъкло и стомана, а магистралите ще са опънати като конец, тоалетните ще светят до бяло, а на върха на най-високата сграда ще се върти логото на Европейската централна банка. Всичко това за сметка на обуздания нагон - твърди германският гражданин. А нима това не са етикетите, с които взаимно се замерваме. От едната страна е нашето клише за германеца - сух, нелеп и доведен до пълна импотентност. От другата е тяхното клише за тъмния балкански субект - потен, космат, произвеждащ деца и отдаден на атавизми... Но също така от едната страна стоят гражданите на статистически доказания най-щастлив град Оснабрюк, а от другата – статистически доказаният най-нещастен европейски народ. 


Защо, пита средностатистическата Хайде своя съпруг Долф, сме най-щастливи, като тук лятото е хладно, често вали, нито градът е богат, нито красив, доста е обикновен. Може би точно затова – отговаря Долф, защото е съвсем обикновен. В тази диктатура на обикновените всяка сатира е наложителна, всяко различие – също.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 10413 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 15959 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Комедия без грешки

"Декамерон" на Диана Добрева или за златното сечение на добър вкус, лекота и интелигентност

Да сканираш успеха

Гарет Уилямс, основател на търсачката за полети Skyscanner, пред "Капитал"

Заем с равни или намаляващи вноски

Макар и рядко, този въпрос изниква и всеки трябва да е наясно какво да има предвид

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете