"Комиците" срещу "трагиците"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Комиците" срещу "трагиците"

"Илюзии" от Вирипаев, Театър Сфумато. Режисьор: Младен Алексиев, участват: Ст. А. Щерев, Елена Димитрова, Ирмена Чичикова, Васил Читанов.<br /><br />На снимката Ирмена Чичикова<br />

"Комиците" срещу "трагиците"

Зад завесата на новия театрален сезон

Гергана Пирозова
14152 прочитания

"Илюзии" от Вирипаев, Театър Сфумато. Режисьор: Младен Алексиев, участват: Ст. А. Щерев, Елена Димитрова, Ирмена Чичикова, Васил Читанов.<br /><br />На снимката Ирмена Чичикова<br />

© Иван Дончев


Две са очевидните тенденции през новия театрален сезон 2013/2014. Отварянето на все по-голяма пропаст между т.нар. комерсиален театър на ръба на естрадата и буфонадата и този, който е упрекван в прекомерна сериозност. Другата тенденция е доминирането на нови български текстове в афишите, които също са разколебани "да бъдат или да не бъдат" в полето на сериозното – сякаш самото замисляне е акт, обричащ продукта на търговски неуспех. Ако мислим различно - ще бъдем упрекнати в завист към успехите на комерсиалистите. Затова любезно ще наричаме такива намерения проекти с търговска цел. Нали финансовият успех бил единствено мерило за качество според тях.

Пплакат на "Канкун" от Жорди Галсеран, режисьор Стилиян Петров, музика - Петя Диманова, участват Стоян Радев, Биляна Стоева, Даниела Викторова и Пламен Димитров, Гергана Арнаудова. Във варненски театър

Знаем, че ползването на популярни лица обрича начинанието на успех, а тази година съвсем без свян се злоупотребява с тях. В Сатиричния театър това се експлоатира със спектакъла "Скакалци" от Ст. Л. Костов, в който участва целият екип на "Комиците". Нали с "Вражалец" комиците впечатлиха цял бивш министър-председател в третото му и последно посещение на театър. Следващият "удар" на Сатиричния театър е ноемврийската премиера на "Операция" от Иво Сиромахов с режисьор Борис Панкин, в който освен любимеца му Мариян Бачев участва и Орлин Горанов. Друг подобен, зареден с търговски оптимизъм проект е комедията на камерна сцена с еднозначното заглавие "Всички в леглото"  (25 септември) от Питър Куилтър, режисьор и постановка Веселин Ранков, с участието на Александра Сърчаджиева, Нона Йотова и Краси Ранков, добре познати на телевизионната и широката публика.

Съвременната българска драматургия е доминираща в афишите. Ако преди години родната критика страдаше поради липса на нови текстове, напоследък пишещите за театър се увеличиха лавинообразно. Само в тази предварителна прогноза сезон 2013/2014 предлага поне 20 нови текста.

Първата премиера в Сатиричния театър (20 септември) е на съвсем прясната монопиеса "Тиква!" от Александър Урумов  ("Лалугер") с участието на наградения с "Аскеер" тази година за изгряваща звезда Димитър Живков ("Живак"). В него главният персонаж е готвач, нает от известна актриса, с която той си фантазира, че има семейна връзка. Но най-амбициозният проект на театъра е драматизацията на Юрий Дачев по "Златният телец" с режисьор Бина Харалампиева. В ролята на Остап Бендер е Калин Врачански, а останалите актьори са Калин Сърменов, Йорданка Стефанова и Стоянка Мутафова, която на 91 години има две премиери през октомври в театъра.

Пловдивският фестивал "Сцена на кръстопът" започна с премиерата на "Възвишение" по романа на Милен Русков с режисьор Иван Добчев. Независимо че част от сградата на театъра изгоря и премиерата беше под въпрос, тази драматизация, дело на Иван Добчев и Александър Секулов, е една от най-очакваните в театралните среди. В главните роли са Асен Блатечки и Бойко Кръстанов. Само два дни по-късно в Пловдивския драматичен театър, в камерна зала, е премиерата на монодрамата "Речта на селския крал" от Румен Леонидов, сценичен вариант и постановка са на Елин Рахнев, с участието на Дидо Манчев.

Народният театър започва сезона през ноември с нов текст на Георги Тенев - "Злият принц", на който самият той ще е режисьор. В нея участват Владимир Пенев, Христо Петков, Цветан Алексиев, София Бобчева, Христо Терзиев и Явор Бахаров. След Нова година Георги Тенев ще режисира и друг свой текст - "Червената планета", в рамките на големия проект на сцената на Театрална работилница "Сфумато", наречен "Изчезващата човечност" и обединяващ общо пет спектакъла. Единият от тях е пиесата на Стефан Иванов "Между празниците" с премиера през ноември. В "Изчезващата човечност"  участва и ателието на Асен Аврамов - "Пулсиращият човек" с хореограф Мила Искренова (27 и 28 септември), "Портрет на Мадона" от Тенеси Уилямс с режисьор Димитър Сарджев (14 октомври) и "Нахлуването" от Фр. Зонтаг с режисьор Стилиян Петров. Но може би най-любопитно е намерението на режисьорите Маргарита Младенова и Иван Добчев да създадат проект с нееднозначното заглавие "Терминал 2" по случай 25 години от раждането на "Сфумато" през май.

В Народния театър освен текста на Георги Тенев "Злият принц" идва и премиерата на "Две" от Таня Шахова с режисьор Юрий Дачев. Той е посветен Елисавета Багряна и Дора Габе, чиито образи са изпълнени от Бойка Велкова и Мария Каварджикова. Голямата сцена на Народния театър е поверена на Ивайло Христов, който през септември започва репетициите на "Херкулес и авгиевите обори" от Дюренмат.

Традиционно заемащите голямата сцена имена като Явор Гърдев, Теди Москов и Александър Морфов все още не са уточнили заглавията, които биха поставили в края на сезона. А и Гърдев, и Морфов имат сериозни ангажименти извън България. Камерното пространство е дадено на режисьорката Деси Шпатова, която ще постави нов полски текст от Дорота Масловска - "Всичко ни е наред". Григор Антонов ще режисира "Хубавата Клара" от Райнер Вернер Фасбиндер. В края на сезона Нина Боянова ще направи своя драматизация по разкази на А. П. Чехов - "Черният монах".

Театър 199 също е избрал

за първа премиера на 11 октомври български текст. Режисьорът Бойко Богданов поставя своя драматизация по фолклорни текстове на Пенчо Славейков със заглавието "Вересии".  Пак там в края на сезона ще има премиера и втората наградена пиеса в конкурса за драматургия на името на Славка Славова "Колекционерката" от Радослав Чичев. Преди това актьорът Ивайло Христов, за когото този сезон ще е най-режисьорски, ще постави "Заешка дупка" от Дейвид Линдзи Абер.

Театърът на армията също започва с български текст. Премиерата на комедията на Емил Атанасов "Да разлаем кучетата" с режисьор Иван Урумов е на 8 октомври. Участват повечето актьори на театъра, като проектът с търговски дъх разказва за обичаите и нравите на българите, в това число и обичаят тричане. Другият "удар" на театъра е мюзикълът "Време за акули, или бандитска опера" с песни на Дони, сценичната версия по "Просешка опера" на Брехт е на Николай Ламбрев. Новината в театъра е, че до края на октомври отваря нова камерна сцена с името "Миракъл". Това ще се случи с премиерата на "Емигранти" от Славомир Мрожек с участието на Милен Миланов и Александър Дойнов. Режисьор е Диана Добрева, която се очаква след Нова година да постави драматизация по "Старопланински легенди" на Йордан Йовков.

Плакат от премиерния спектакъл в Сатиричен театър "Всички в леглото" от Питър Куилтър

Театър "София" отваря сезона на 27 септември с "Напразни усилия на любовта", режисирана от Крис Шарков, започнал репетициите още миналия сезон и сякаш много повече останал в духа на предния Шекспиров сезон. В спектакъла участват почти всички млади актьори на театъра, а музиката е на Георги  Георгиев ("Остава", Homeovox).

И "Малък градски театър" е избрал за начало на сезона драматизацията на Мариус Куркински по три миниатюри на Хайтов с обединяващото заглавие "Лодка в гората" (3 октомври). Младежкият театър също се е амбицирал да си поставя търговски цели и първата им премиера е мюзикълът "Някой го предпочитат... "  драматизация по филма "Някой го предпочитат горещо" с музика на Кирил Дончев, режисьор Венцислав Асенов. В ролята на героинята на Мерилин Монро е Лилия Гелева, а преобличащите се с женски дрехи мъже са Герасим Георгиев и Владимир Зомбори. Директорът на театъра Владимир Люцканов ще режисира пиеса за 70-годишния юбилей на Стефан Мавродиев, но все още не са се спрели на конкретен текст.

Сериозната част от афиша се пада на режисьорката Маргарита Младенова, която през февруари излиза с пиесата на Брехт "Господин Пунтила и неговият слуга Мати", а в края на сезона ще постави "Кавказкият тебеширен кръг" във Варненския театър. Нейният съмишленик, режисьорът Иван Добчев, също ще постави Брехт, но в Народния театър, като е избрал за себе си "Добрият човек от Сечуан".

В театър "Сфумато"  вече стартира софийският театрален сезон  с  "Илюзии" от Вирипаев под режисурата на Младен Алексиев. В първата постановка за сезона ще видите Ирмена Чичикова, Стефан А. Щерев, Ирмена Чичикова и Васил Читанов.

Очевидно е, че новият сезон е полуизпразнен от ярки събития. Нахлуването на новата българска драматургия, в повечето случаи лишена от особени качества, присъствието само на няколко сериозни драматургични заглавия и самочувствието на примитивния комерс ще ни поставят пред изпитание.

"Възвишение" по едноименния роман на Милен Русков, драматизация - Александър Секулов, Иван Добчев, режисура - Иван Добчев, фотограф Георги Вачев. В Пловдивския драматичен театър

На снимката: Асен Блатечки и Бойко Кръстанов

Две са очевидните тенденции през новия театрален сезон 2013/2014. Отварянето на все по-голяма пропаст между т.нар. комерсиален театър на ръба на естрадата и буфонадата и този, който е упрекван в прекомерна сериозност. Другата тенденция е доминирането на нови български текстове в афишите, които също са разколебани "да бъдат или да не бъдат" в полето на сериозното – сякаш самото замисляне е акт, обричащ продукта на търговски неуспех. Ако мислим различно - ще бъдем упрекнати в завист към успехите на комерсиалистите. Затова любезно ще наричаме такива намерения проекти с търговска цел. Нали финансовият успех бил единствено мерило за качество според тях.

Пплакат на "Канкун" от Жорди Галсеран, режисьор Стилиян Петров, музика - Петя Диманова, участват Стоян Радев, Биляна Стоева, Даниела Викторова и Пламен Димитров, Гергана Арнаудова. Във варненски театър

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    kiro1234 avatar :-P
    kiro1234

    Явно и тая година ще бъде мъка :)

  • 2
    mitev avatar :-P
    Митев

    Толкова много комерс... Тия ще си разорят публиката бе :)

  • 3
    dumidumidumi avatar :-?
    dumidumidumi

    Хммм... ''Злият принц'' от Георги Тенев ми звучи много добре. Доста интересен състав е подбрал... само с една актриса. Това ще бъде любопитно. Статията между другото има доста грубо отношение към българската драматургия и въобще към театрите... Дори се изказва иронично въпросната мисис Пирозова. Коя ли е тя? Не искам да знам. Интересно.

  • 4
    e_mil avatar :-|
    tamada

    [quote#3:"dumidumidumi"]"Дори се изказва иронично въпросната мисис Пирозова. Коя ли е тя? Не искам да знам." [/quote]

    Щом питаш: "Коя е тя?", значи просто не се интересуваш от темата. Тя е един от малкото свестни театрални критици в момента. Няма начин да си поне бегло запознат/а със сегашния български театър и да не си чул/а добро или лошо за Пирозова.

  • 5
    kro40316577 avatar :-|
    kro40316577

    Светът май няма нужда от толкова много критици. Гледаш нещо, забавляваш се и идва някой критик да ти каже, леле, колко комерсиално.

  • 6
    blockblock avatar :-|
    block

    До коментар [#5] от "kro40316577":
    [quote#5:"kro40316577"]Светът май няма нужда от толкова много критици. Гледаш нещо, забавляваш се и идва някой критик да ти каже, леле, колко комерсиално. [/quote]
    Всъщност има адска нужда от добри критици. Особено в БГ.

  • 7
    dratcheva1 avatar :-|
    dratcheva1

    До коментар #6 - Напълно съм съгласна!!! И ако имаше начин Капитал да клонират Гергана, щеше да е много хубаво, защото имат неотложна нужда от поне един сериозен критик като нея за филмовата си секция.... А да не говорим за литературната им критика, там никакви ги няма....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK