Обичай ближния
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обичай ближния

"Хамлет" на лондонския Шекспиров театър "Глобус"

Обичай ближния

Селекцията на театралния фестивал "Варненско лято" и "Световен театър в София" търси връзката между човека и обществото

3776 прочитания

"Хамлет" на лондонския Шекспиров театър "Глобус"


Сирия, Украйна, Венецуела, Северна Корея, Египет, Либия – горещите точки стават все повече, парещото напрежение – по-голямо. Историята не само не спира, а препуска все по-бързо. Докъде сме стигнали? Театърът не дава отговори – търси ги, като задава въпроси.

Селекцията на театралния фестивал "Варненско лято" (1 - 11 юни, дело на проф. Камелия Николова), както и на столичния му брат "Световен театър в София" (1 - 6 юни) отново представя специална гледна точка към отношенията между човека и социума.

Миналата година епохата търсеше своя герой. Тази в главната роля влиза човеколюбието. Мотото е "Театър и общество: отново за хуманността", а целта – да бъдат разгледани казуси, свързани с потребността от хуманност в днешния свят, с възможностите за диалог и разбирателство между хората, между различните общности и култури, между личността, институциите и държавата.

Ето няколко акцента, които не бива да пропускаме.

Международна селекция

"Дванайсет разгневени мъже"

Трудно ми е да си представя "Варненско лято" без Уилям Шекспир, но 450 години след рождението му, "Хамлет" на лондонския Шекспиров театър "Глобус" е черешката на тортата в международната програма – както обикновено – запазена само за варненската публика (3 юни, 19.00 ч., Основна сцена). Политически интриги и насилие, любовни страсти и философски разсъждения, трагическа дълбочина, безпощаден хумор и един принц, разкъсан между действията и желанията – пиесата на пиесите определено е задължителна спирка по темата.

За връзката между човека и природата е необикновеният проект "Миграцията на птиците" - съчетание между различни видове изкуства и екология. Специално адаптиран за Варна, той ще повлече публиката си на разходка по маршрут, включващ моменти от птичия миграционен път. Снабдени със слушалки, зрителите ще се потопят в море от звуци и ще поемат на необичаен тур, който ще ги потопи във възхитителната природа на прелетните птици и техните епични и опасни пътешествия, в които всяка година прекосяват света в търсене на спокойствие, храна и убежище. Така необичайният пърформанс ще ни накара да се замислим за начините, по които наблюдаваме и преживяваме природата около себе си. (от 5 до 12 юни, всеки ден от 19.30 ч. Туристически инфо център)

"Бесният локомотив"

Вечната телевизионна драма на американския драматург Реджиналд Роуз "Дванайсет разгневени мъже" е все по-често интерпретирана. Така новата звезда на полския театър - Радослав Рихчик, ще разкаже с особено съмнение историята на това как дванайсет мъже с десетки предразсъдъци успяват да променят грешните си нагласи и да достигнат до справедливо дело срещу момче, обвинено в убийство. В интерпетацията доброто и злото са обикновени средства за манипулация, а идеята за кауза е само желание да се постигне престиж или признание на всяка цена. Така политическата и социалната драма се превръща в плашещ и зрелищен спектакъл, в който лични травми, амбиции, комплекси и желания замъгляват представите и пречат на истината. (София: 3 юни 2014 г., Младежки театър "Николай Бинев" – 19:00 ч.; Варна: 5 юни 2014 г., Сцена "Филиал" – 19:30 ч. )

След разтърсващата "Буря", която беше сред най-силните постановки на "Варненско лято 2013", ще видим още една постановка на словенския режисьор Йерней Лоренци. "Бесният локомотив" е сред най-ярките пиеси на иконата на полския артистичен авангард Станислав Виткевич-Виткаци. В нейния абсурден и многозначителен сюжет двама прочути престъпници се представят за машинист и пожарникар и отвличат цял 

"Кадиш"

локомотив с цел да го сблъскат с друг влак и да предизвикат "истински божи съд или катаклизъм от космически мащаб, покрай който да се докоснат до тайнството на съществуването и смъртта". Въпросът във всички сценични адаптации е как да бъде илюстриран този сблъсък на сцена. (София: 5 юни, Младежки театър "Николай Бинев" – 19:00 ч.; Варна: 7 юни, Сцена "Филиал" – 19:00 ч.)

Холокоста и жестоките травми от него пък ще преживеем в "Кадиш" - оригинална сценична адаптация на романа "Кадиш за нероденото дете" от Нобеловия лауреат Имре Кертес.

"Кадиш" е еврейска траурна молитва. В трескавия си монолог един оцелял мъж от "Аушвиц" тъгува по своето незаченато дете, повтаряйки като мантра своя отказ да създаде поколение в свят, в който е възможно да се случат ужаси като холокоста. Разкрива се един откровен до крайност дълбоко личен поток на съзнанието за невидимите жертви на войната, политическата корупция, еврейската идентичност и хумористичната страна на живота. (София: 6 юни, ЦКД "Червената къща" – от 18:00 ч. и от 20:00 ч.; Варна: 8 юни, Градска художествена галерия – 19:00 ч.)

Част от българската селекция:

"Г-жа Министершата"

Любопитна е интерпретацията на "Г-жа Министершата" на Бранислав Нушич. В класическата пиеса простоватата съпруга на новоизлюпен политик Живка (в ролята Лилия Маравиля) за една сутрин се превръща в Живана Попович – властолюбива министерша. Без да насилва поостарялата комедия на нравите да влезе в нашия контекст, чрез умелото шаржиране на образите режисьорът Недялко Делчев запазва ключовете във филмовите фантазии от 30-те години на миналия век (танци, кинозвезди, музика и богатства), но и добавя дълбок анализ на човешкото поведение, с интелигентни намигвания към балканския контекст и съвремието. (Варна, Основна сцена, 10 и 11 юни, от 19.30 ч.)

"Скъперникът"

Коментар върху промените в човешката личност, които властта и парите оказват, е последната постановка на Лилия Абаджиева "Скъперникът". В нея комедийният свят на Молиер оживява през основния образ на Арпагон (Владо Пенев) – олицетворение на похотта, алчността и гнева. Той параноично брани имането си от всички и дори се опитва да го увеличи с цената на щастието на собствените си деца. Негов основен противник се оказва синът ми Клеант (Александър Кадиев) – влюбен и решен да се бори за любовта си. В своята кутия за играчки – всички герои и техните пороци са представени в карикатурен, експресивно пластичен, почти кабаретен стил, с много интриги, романтика, сантимент и задължителни поуки. Силна симбиоза между актьорска игра, режисьорска интерпретация и класически текст. (Варна, Основна сцена, 8 юни – 19.00 ч. и 9 юни от 19.30 ч.)

Дори и без етикети като "театралното събитие на годината" "Възвишение" на Иван Добчев е огромен в намеренията си и впечатляващ спектакъл по романа на Милен Русков. Преосмисляйки клишетата за българските бунтовници през Възраждането (въплътени в основните персонажи Асенча и Бачо Гичо), той говори на псевдоархаичен диалект, разрушавайките представите за героизирано и тежко натоварено с клишета време, за да препрати директно към сегашното. И с този мост да направи открития дори отвъд литературния си първоизточник.

"Народен враг"

Потресаващо съвременно звучи "Народен враг" - социално-критическа драма на Хенрик Ибсен в интерпретацията на Крис Шарков. В процъфтяващ норвежки град главният лекар Щокман прави стряскащо откритие – водата в прочутия му курорт, от който зависи просперитетът на всички, е натровена. Той иска да обяви публично откритието си, но неговият брат, общински съветник, вижда интересите си застрашени и се намесва, за да обърне общественото мнение срещу д-р Щокман. Социална сатира, политически трилър и семейна драма – драматургичната версия на пиесата е абсолютно пряка аналогия на най-грозните олигархически схеми, липса на медийна свобода и обезценено човешко достойнство в българската държава. В едно общество, водено изцяло от икономически интерес, личната свобода, интегритетът и моралът са ненужни и опасни... (Варна, сцена Филиал, 2 юни от 17.00 ч. и 20.00 ч.)

Дълбоко социална е и поредната вербатим постановка на едно от най-ярките явления в българския театър - студио "Vox Populi". В "Невидими 3: Дом" те потапят актьори и публика в монолозите и живота 

"Илюзии"

на хората, които по различни причини са се озовали на улицата. Документалното представление проследява техните дни и нощи, историите за необяснимите превратности в живота и силата да се справяме с тях. Поредицата "Невидими" включва няколко изключително силни постановки, които насочват вниманието на публиката към хората, пребиваващи в периферията на обществения живот. (Варна, Художествена галерия, 5 юни, 17.30 ч.)

От социалното към човешкото, коментар на това как се променя перспективата върху човека до нас е представлението "Илюзии" по последната блестяща пиеса на руския драматург Иван Вирипаев. Четирима млади актьори разказват житейската история и философия на две възрастни двойки – Дани и Сандра, Алберт и Маргарет. Те са вече над осемдесетте, споделили помежду си повече петдесет години на любов и разбирателство. Историите за тях започват от момента, в който те са вече в края на дните си и всеки иска да признае нещо на другия… Внимателно, иронично и със съпричастие актьорите разкриват пред зрителите опитите на героите да достигнат до вечно убягващата истина за смисъла на любовта. Великолепен коментар на човешките отношения в един объркан и забързан свят, в който романтиката остава само в книгите, освен ако някой не прояви нечовешко постоянство да я запази с цената на всичко. (Варна, Художествена галерия, 7 юни, 21.00 ч.)

www.theatrefest-varna.org

"Варненско лято" е от 1 до 11 юни;

"Световен театър в София" е 1 от 6 юни

Сирия, Украйна, Венецуела, Северна Корея, Египет, Либия – горещите точки стават все повече, парещото напрежение – по-голямо. Историята не само не спира, а препуска все по-бързо. Докъде сме стигнали? Театърът не дава отговори – търси ги, като задава въпроси.

Селекцията на театралния фестивал "Варненско лято" (1 - 11 юни, дело на проф. Камелия Николова), както и на столичния му брат "Световен театър в София" (1 - 6 юни) отново представя специална гледна точка към отношенията между човека и социума.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK