Новият брой: Магистрален грабеж

Обичай ближния

"Хамлет" на лондонския Шекспиров театър "Глобус"

Обичай ближния

Селекцията на театралния фестивал "Варненско лято" и "Световен театър в София" търси връзката между човека и обществото

4020 прочитания

"Хамлет" на лондонския Шекспиров театър "Глобус"


Сирия, Украйна, Венецуела, Северна Корея, Египет, Либия – горещите точки стават все повече, парещото напрежение – по-голямо. Историята не само не спира, а препуска все по-бързо. Докъде сме стигнали? Театърът не дава отговори – търси ги, като задава въпроси.

Селекцията на театралния фестивал "Варненско лято" (1 - 11 юни, дело на проф. Камелия Николова), както и на столичния му брат "Световен театър в София" (1 - 6 юни) отново представя специална гледна точка към отношенията между човека и социума.

Миналата година епохата търсеше своя герой. Тази в главната роля влиза човеколюбието. Мотото е "Театър и общество: отново за хуманността", а целта – да бъдат разгледани казуси, свързани с потребността от хуманност в днешния свят, с възможностите за диалог и разбирателство между хората, между различните общности и култури, между личността, институциите и държавата.

Ето няколко акцента, които не бива да пропускаме.

Международна селекция

Трудно ми е да си представя "Варненско лято" без Уилям Шекспир, но 450 години след рождението му, "Хамлет" на лондонския Шекспиров театър "Глобус" е черешката на тортата в международната програма – както обикновено – запазена само за варненската публика (3 юни, 19.00 ч., Основна сцена). Политически интриги и насилие, любовни страсти и философски разсъждения, трагическа дълбочина, безпощаден хумор и един принц, разкъсан между действията и желанията – пиесата на пиесите определено е задължителна спирка по темата.

За връзката между човека и природата е необикновеният проект "Миграцията на птиците" - съчетание между различни видове изкуства и екология. Специално адаптиран за Варна, той ще повлече публиката си на разходка по маршрут, включващ моменти от птичия миграционен път. Снабдени със слушалки, зрителите ще се потопят в море от звуци и ще поемат на необичаен тур, който ще ги потопи във възхитителната природа на прелетните птици и техните епични и опасни пътешествия, в които всяка година прекосяват света в търсене на спокойствие, храна и убежище. Така необичайният пърформанс ще ни накара да се замислим за начините, по които наблюдаваме и преживяваме природата около себе си. (от 5 до 12 юни, всеки ден от 19.30 ч. Туристически инфо център)

Вечната телевизионна драма на американския драматург Реджиналд Роуз "Дванайсет разгневени мъже" е все по-често интерпретирана. Така новата звезда на полския театър - Радослав Рихчик, ще разкаже с особено съмнение историята на това как дванайсет мъже с десетки предразсъдъци успяват да променят грешните си нагласи и да достигнат до справедливо дело срещу момче, обвинено в убийство. В интерпетацията доброто и злото са обикновени средства за манипулация, а идеята за кауза е само желание да се постигне престиж или признание на всяка цена. Така политическата и социалната драма се превръща в плашещ и зрелищен спектакъл, в който лични травми, амбиции, комплекси и желания замъгляват представите и пречат на истината. (София: 3 юни 2014 г., Младежки театър "Николай Бинев" – 19:00 ч.; Варна: 5 юни 2014 г., Сцена "Филиал" – 19:30 ч. )

След разтърсващата "Буря", която беше сред най-силните постановки на "Варненско лято 2013", ще видим още една постановка на словенския режисьор Йерней Лоренци. "Бесният локомотив" е сред най-ярките пиеси на иконата на полския артистичен авангард Станислав Виткевич-Виткаци. В нейния абсурден и многозначителен сюжет двама прочути престъпници се представят за машинист и пожарникар и отвличат цял 

локомотив с цел да го сблъскат с друг влак и да предизвикат "истински божи съд или катаклизъм от космически мащаб, покрай който да се докоснат до тайнството на съществуването и смъртта". Въпросът във всички сценични адаптации е как да бъде илюстриран този сблъсък на сцена. (София: 5 юни, Младежки театър "Николай Бинев" – 19:00 ч.; Варна: 7 юни, Сцена "Филиал" – 19:00 ч.)

Холокоста и жестоките травми от него пък ще преживеем в "Кадиш" - оригинална сценична адаптация на романа "Кадиш за нероденото дете" от Нобеловия лауреат Имре Кертес.

"Кадиш" е еврейска траурна молитва. В трескавия си монолог един оцелял мъж от "Аушвиц" тъгува по своето незаченато дете, повтаряйки като мантра своя отказ да създаде поколение в свят, в който е възможно да се случат ужаси като холокоста. Разкрива се един откровен до крайност дълбоко личен поток на съзнанието за невидимите жертви на войната, политическата корупция, еврейската идентичност и хумористичната страна на живота. (София: 6 юни, ЦКД "Червената къща" – от 18:00 ч. и от 20:00 ч.; Варна: 8 юни, Градска художествена галерия – 19:00 ч.)

Част от българската селекция:

Любопитна е интерпретацията на "Г-жа Министершата" на Бранислав Нушич. В класическата пиеса простоватата съпруга на новоизлюпен политик Живка (в ролята Лилия Маравиля) за една сутрин се превръща в Живана Попович – властолюбива министерша. Без да насилва поостарялата комедия на нравите да влезе в нашия контекст, чрез умелото шаржиране на образите режисьорът Недялко Делчев запазва ключовете във филмовите фантазии от 30-те години на миналия век (танци, кинозвезди, музика и богатства), но и добавя дълбок анализ на човешкото поведение, с интелигентни намигвания към балканския контекст и съвремието. (Варна, Основна сцена, 10 и 11 юни, от 19.30 ч.)

Коментар върху промените в човешката личност, които властта и парите оказват, е последната постановка на Лилия Абаджиева "Скъперникът". В нея комедийният свят на Молиер оживява през основния образ на Арпагон (Владо Пенев) – олицетворение на похотта, алчността и гнева. Той параноично брани имането си от всички и дори се опитва да го увеличи с цената на щастието на собствените си деца. Негов основен противник се оказва синът ми Клеант (Александър Кадиев) – влюбен и решен да се бори за любовта си. В своята кутия за играчки – всички герои и техните пороци са представени в карикатурен, експресивно пластичен, почти кабаретен стил, с много интриги, романтика, сантимент и задължителни поуки. Силна симбиоза между актьорска игра, режисьорска интерпретация и класически текст. (Варна, Основна сцена, 8 юни – 19.00 ч. и 9 юни от 19.30 ч.)

Дори и без етикети като "театралното събитие на годината" "Възвишение" на Иван Добчев е огромен в намеренията си и впечатляващ спектакъл по романа на Милен Русков. Преосмисляйки клишетата за българските бунтовници през Възраждането (въплътени в основните персонажи Асенча и Бачо Гичо), той говори на псевдоархаичен диалект, разрушавайките представите за героизирано и тежко натоварено с клишета време, за да препрати директно към сегашното. И с този мост да направи открития дори отвъд литературния си първоизточник.

Потресаващо съвременно звучи "Народен враг" - социално-критическа драма на Хенрик Ибсен в интерпретацията на Крис Шарков. В процъфтяващ норвежки град главният лекар Щокман прави стряскащо откритие – водата в прочутия му курорт, от който зависи просперитетът на всички, е натровена. Той иска да обяви публично откритието си, но неговият брат, общински съветник, вижда интересите си застрашени и се намесва, за да обърне общественото мнение срещу д-р Щокман. Социална сатира, политически трилър и семейна драма – драматургичната версия на пиесата е абсолютно пряка аналогия на най-грозните олигархически схеми, липса на медийна свобода и обезценено човешко достойнство в българската държава. В едно общество, водено изцяло от икономически интерес, личната свобода, интегритетът и моралът са ненужни и опасни... (Варна, сцена Филиал, 2 юни от 17.00 ч. и 20.00 ч.)

Дълбоко социална е и поредната вербатим постановка на едно от най-ярките явления в българския театър - студио "Vox Populi". В "Невидими 3: Дом" те потапят актьори и публика в монолозите и живота 

на хората, които по различни причини са се озовали на улицата. Документалното представление проследява техните дни и нощи, историите за необяснимите превратности в живота и силата да се справяме с тях. Поредицата "Невидими" включва няколко изключително силни постановки, които насочват вниманието на публиката към хората, пребиваващи в периферията на обществения живот. (Варна, Художествена галерия, 5 юни, 17.30 ч.)

От социалното към човешкото, коментар на това как се променя перспективата върху човека до нас е представлението "Илюзии" по последната блестяща пиеса на руския драматург Иван Вирипаев. Четирима млади актьори разказват житейската история и философия на две възрастни двойки – Дани и Сандра, Алберт и Маргарет. Те са вече над осемдесетте, споделили помежду си повече петдесет години на любов и разбирателство. Историите за тях започват от момента, в който те са вече в края на дните си и всеки иска да признае нещо на другия… Внимателно, иронично и със съпричастие актьорите разкриват пред зрителите опитите на героите да достигнат до вечно убягващата истина за смисъла на любовта. Великолепен коментар на човешките отношения в един объркан и забързан свят, в който романтиката остава само в книгите, освен ако някой не прояви нечовешко постоянство да я запази с цената на всичко. (Варна, Художествена галерия, 7 юни, 21.00 ч.)

www.theatrefest-varna.org

"Варненско лято" е от 1 до 11 юни;

"Световен театър в София" е 1 от 6 юни

Сирия, Украйна, Венецуела, Северна Корея, Египет, Либия – горещите точки стават все повече, парещото напрежение – по-голямо. Историята не само не спира, а препуска все по-бързо. Докъде сме стигнали? Театърът не дава отговори – търси ги, като задава въпроси.

Селекцията на театралния фестивал "Варненско лято" (1 - 11 юни, дело на проф. Камелия Николова), както и на столичния му брат "Световен театър в София" (1 - 6 юни) отново представя специална гледна точка към отношенията между човека и социума.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал