Раната Югославия

Белградският фестивал БИТЕФ 49 - под знака на политическия театър

"Мъртви души" Гогол,
режисьор Кирил Серебреников (Русия)
"Мъртви души" Гогол,
режисьор Кирил Серебреников (Русия)
"Мъртви души" Гогол, режисьор Кирил Серебреников (Русия)
"Мъртви души" Гогол, режисьор Кирил Серебреников (Русия)

Тазгодишното издание на Международният театрален фестивал БИТЕФ, създаден през 1967 г., е първото след кончината и на двамата му създатели Мира Траянович (1989 г.) и Йован Чирилов (2014 г.). Превърнал се в най-престижния авангарден театрален оазис, особено за Балканите по време и след социализма, БИТЕФ оцелява през годините независимо от ембаргото, бомбардировките и вечните финансови кризи, съпътстващи театъра. За да стигне до 2015 г., когато куратор е родената през 1973 г. Аня Суша, избрала за фокус на фестивала съвременния европейски политически театър.

Типично за западните Балкани, където театралното изкуство заема важно място в обществото, пресата в Белград реагираше след всеки спектакъл – критично или ласкаво, а дебатите се пренасяха от улицата на сцената и обратно. В рамките на осем дни десет спектакъла от Германия, Франция, Русия и държавите от бившата Югославия се конкурираха за две призови награди. Всъщност опитът да се теоретизира съвременния политически театър се състоя и на проведената дискусия с театрални критици и анализатори от цял свят. Какво ни захранва, за какво жадуваме във времена, когато консуматорския бяс предхожда морала, когато банкерите се превърнаха в пророци, а бунтовниците в обикновена стока, се питат от фестивала.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал