С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю / Театър

19 фев 2016, 14:34, 5041 прочитания

Разтопяване на ледовете

"Стъклената менажерия" в театрална работилница "Сфумато"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Поставена през 1944 г., пиесата "Стъклената менажерия" е и първият действително голям сценичен успех на американския драматург Тенеси Уилямс. Тя бележи началото на периода, в който той написва и най-хубавите си ("Трамвай Желание", "Котка върху горещ ламаринен покрив"), като го нарежда сред най-оригиналните американски драматурзи на ХХ в. наравно с Юджийн О’Нийл и Артър Милър. Недълго след премиерата в Чикаго, пиесата е пренесена на Бродуей в Ню Йорк и още следващата година печели наградата на нюйоркската критика. Следва дълга история от постановки (в нея са играли звезди като Джесика Танди и Джесика Ланг), сред които днес "Стъклената менажерия" остава сред безспорно най-поставяните текстове на автора – сещам се за поне три постановки за последните десетина години само у нас.

Неувяхващата жизненост на пиесата се дължи на първо място на чисто драматургичното майсторство на Тенеси Уилямс – интригуващи и живи герои, оживяващи в едър щрих и поразителна дълбочина; блестящ диалог, държащ действието в силна динамика и сюжет, който впечатлява както с това, че е както конкретен и уникален (достоверна картина на живота в американския юг през 30-те и Голямата депресия), така и универсален. Отделно от това пиесата продължава да изумява със завършеността и необичайността на своята поетика, със своя театрален език, който звучи модерно и днес. Тя е едновременно болезнено реалистична и напълно фантазирана, съсредоточена и безпощадно честна в желанието да улови и покаже истината. Вълнуващото при Уилямс е, че той знае, че въпросната истина никога не стои само на едно място. Тя е и в баналностите на ежедневието и в необузданите полети на спомените и мечтите.


Постановката на режисьорите Йордан Славейков и Димитър Касабов в Театрална работилница "Сфумато" се старае да бъде вярна на оригиналния текст. Опитва се да проследи внимателно и нюансирано смешно-тъжната история на семейство Уингфийлд от пиесата – изоставената от своя мъж Аманда (Албена Георгиева), подчинила целия си живот на отглеждането на своите две деца – мечтателния Том (Димитър Николов/Калин Пачеръзки) и страдащата от физически недъг и извънредно притеснителна Лора (Каталин Старейшинска). Твърде многото любов и грижи обаче често водят до обратното – в клаустрофобичната атмосфера на дома на Уингфийлдови порасналите деца трябва някак да се справят с маниакалните амбиции на майката да се уредят добре в живота и с вечно усмихващият се от един гигантски портрет (и вечно отсъстващ) свой баща. Преодоляването на тягостното ежедневие принуждава всеки да бяга все по-дълбоко в своите фантазии.

За зрителя, който не познава пиесата, представлението в "Сфумато" е добро въведение в нея, за останалите - добра и убедителна интерпретация, която заслужава да се види. Постановъчното решение масата и столовете в дома на Уингфийлд да бъдат направени от лед, макар и оставащо недокрай развито, е все пак оригинален ход. Топенето на леда се превръща във визуален и сетивен образ на сложните и променливи взаимоотношения, чието единство – и това е другата силна страна в постановката – е удържано в играта на Албена Георгиева, която тук прави една от най-интересните си роли. Настървението, с което преследва щастието на своите деца и граничещата с пълно безумие прагматичност правят от нейната Аманда един едновременно трогателен, комичен и силно разпознаваем образ.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 11639 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 16821 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Театър като на кино

Една от премиерите в Народния театър – "Ничия земя", е театрален вариант на едноименния босненски филм, отличен с "Оскар" за чуждоезичен филм през 2001 г.

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10