Разтопяване на ледовете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разтопяване на ледовете

Разтопяване на ледовете

"Стъклената менажерия" в театрална работилница "Сфумато"

5372 прочитания

© Виолета Апостолова


Поставена през 1944 г., пиесата "Стъклената менажерия" е и първият действително голям сценичен успех на американския драматург Тенеси Уилямс. Тя бележи началото на периода, в който той написва и най-хубавите си ("Трамвай Желание", "Котка върху горещ ламаринен покрив"), като го нарежда сред най-оригиналните американски драматурзи на ХХ в. наравно с Юджийн О’Нийл и Артър Милър. Недълго след премиерата в Чикаго, пиесата е пренесена на Бродуей в Ню Йорк и още следващата година печели наградата на нюйоркската критика. Следва дълга история от постановки (в нея са играли звезди като Джесика Танди и Джесика Ланг), сред които днес "Стъклената менажерия" остава сред безспорно най-поставяните текстове на автора – сещам се за поне три постановки за последните десетина години само у нас.

Неувяхващата жизненост на пиесата се дължи на първо място на чисто драматургичното майсторство на Тенеси Уилямс – интригуващи и живи герои, оживяващи в едър щрих и поразителна дълбочина; блестящ диалог, държащ действието в силна динамика и сюжет, който впечатлява както с това, че е както конкретен и уникален (достоверна картина на живота в американския юг през 30-те и Голямата депресия), така и универсален. Отделно от това пиесата продължава да изумява със завършеността и необичайността на своята поетика, със своя театрален език, който звучи модерно и днес. Тя е едновременно болезнено реалистична и напълно фантазирана, съсредоточена и безпощадно честна в желанието да улови и покаже истината. Вълнуващото при Уилямс е, че той знае, че въпросната истина никога не стои само на едно място. Тя е и в баналностите на ежедневието и в необузданите полети на спомените и мечтите.

Постановката на режисьорите Йордан Славейков и Димитър Касабов в Театрална работилница "Сфумато" се старае да бъде вярна на оригиналния текст. Опитва се да проследи внимателно и нюансирано смешно-тъжната история на семейство Уингфийлд от пиесата – изоставената от своя мъж Аманда (Албена Георгиева), подчинила целия си живот на отглеждането на своите две деца – мечтателния Том (Димитър Николов/Калин Пачеръзки) и страдащата от физически недъг и извънредно притеснителна Лора (Каталин Старейшинска). Твърде многото любов и грижи обаче често водят до обратното – в клаустрофобичната атмосфера на дома на Уингфийлдови порасналите деца трябва някак да се справят с маниакалните амбиции на майката да се уредят добре в живота и с вечно усмихващият се от един гигантски портрет (и вечно отсъстващ) свой баща. Преодоляването на тягостното ежедневие принуждава всеки да бяга все по-дълбоко в своите фантазии.

За зрителя, който не познава пиесата, представлението в "Сфумато" е добро въведение в нея, за останалите - добра и убедителна интерпретация, която заслужава да се види. Постановъчното решение масата и столовете в дома на Уингфийлд да бъдат направени от лед, макар и оставащо недокрай развито, е все пак оригинален ход. Топенето на леда се превръща във визуален и сетивен образ на сложните и променливи взаимоотношения, чието единство – и това е другата силна страна в постановката – е удържано в играта на Албена Георгиева, която тук прави една от най-интересните си роли. Настървението, с което преследва щастието на своите деца и граничещата с пълно безумие прагматичност правят от нейната Аманда един едновременно трогателен, комичен и силно разпознаваем образ.

Поставена през 1944 г., пиесата "Стъклената менажерия" е и първият действително голям сценичен успех на американския драматург Тенеси Уилямс. Тя бележи началото на периода, в който той написва и най-хубавите си ("Трамвай Желание", "Котка върху горещ ламаринен покрив"), като го нарежда сред най-оригиналните американски драматурзи на ХХ в. наравно с Юджийн О’Нийл и Артър Милър. Недълго след премиерата в Чикаго, пиесата е пренесена на Бродуей в Ню Йорк и още следващата година печели наградата на нюйоркската критика. Следва дълга история от постановки (в нея са играли звезди като Джесика Танди и Джесика Ланг), сред които днес "Стъклената менажерия" остава сред безспорно най-поставяните текстове на автора – сещам се за поне три постановки за последните десетина години само у нас.

Неувяхващата жизненост на пиесата се дължи на първо място на чисто драматургичното майсторство на Тенеси Уилямс – интригуващи и живи герои, оживяващи в едър щрих и поразителна дълбочина; блестящ диалог, държащ действието в силна динамика и сюжет, който впечатлява както с това, че е както конкретен и уникален (достоверна картина на живота в американския юг през 30-те и Голямата депресия), така и универсален. Отделно от това пиесата продължава да изумява със завършеността и необичайността на своята поетика, със своя театрален език, който звучи модерно и днес. Тя е едновременно болезнено реалистична и напълно фантазирана, съсредоточена и безпощадно честна в желанието да улови и покаже истината. Вълнуващото при Уилямс е, че той знае, че въпросната истина никога не стои само на едно място. Тя е и в баналностите на ежедневието и в необузданите полети на спомените и мечтите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK