С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю / Театър

8 апр 2016, 15:23, 5251 прочитания

Театър като на кино

Една от премиерите в Народния театър – "Ничия земя", е театрален вариант на едноименния босненски филм, отличен с "Оскар" за чуждоезичен филм през 2001 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Също както Данис Танович, който е едновременно режисьор и сценарист на филма (отличен и с наградата в Кан за сценарий), Стоян Радев пише сценичната адаптация и я режисира на сцената. Както често става при пренасянето на сюжети от литературата в киното, така и преносът от кино в театър крие своите опасности.

Историята е една и съща, но езикът и изразните средства са други. За щастие в случая с "Ничия земя" се е получил въздействащ спектакъл, който определено е бил улеснен и от факта, че още в сценария на Танович е заложен много стабилен театрален механизъм – класическото изискване за единство на време, място и действие. Всичко се случва в рамките на няколко часа, мястото е "ничията земя" между двете фронтови линии на територията на сръбско-босненския конфликт от 90-те и също както в най-великите драми, които историята на театъра познава, героите са поставени в една поначало неразрешима ситуация.



В случая главните герои са трима – двама босненци (Филип Аврамов и Йосиф Шамли) и един сърбин (Валери Йорданов); врагове, затворени в тесния капан на един окоп. Единият от босненците е ранен, но не може да стане от земята, защото под тялото му има мина; за другите двама изход от окопа също няма – първо, другият босненец не може да изостави другаря си и, второ, двамата неранени трудно биха избягали заедно, защото са "свой" и "чужд" и онова, което би ги посрещнало извън окопа, от "ничията", в "нечията" земя, най-вероятно ще е куршум от "своите" или "чуждите".

Гледалите филма познават драматичното разгръщане на сюжета. Онова, което обаче театралната сцена допринася към историята, е, че засилва още повече клаустрофобичното усещане за обреченост, фокусирайки вниманието изцяло върху взаимоотношенията във взривоопасния триъгълник. Никакви кинематографични пейзажи, масовки, ефекти, монтаж или едри планове, а само една натуралистична барикада (добра работа на сценографа Елица Георгиева), която почти влиза в зрителната зала, плюс интензивно, силно концентрирано актьорско присъствие (не само в трите главни, но и в трите епизодични роли).

"Ничия земя" е изграден върху принципите на психологическия реализъм и на много места прилича наистина на кино, с цялото внимание към детайла и достоверността. И все пак онова, което театралната сцена успява да изтъкне на преден план, е не житейското правдоподобие, което е историческо и конкретно, колкото абсурда, който е всеобхватен и неизбежен.



Самата история на Танович бяга от лесните обобщения и не позволява на зрителя да заема лесно страна или да раздава присъди, като по този начин постига една покъртително силна и реалистична картина за сложността на сръбско-босненския конфликт. Представлението в Народния театър остава вярно на филма, но тъкмо защото сцената не може да побере неговата фотографска истина, то подчертава още по-категорично плашещата в своята универсалност истина в разказваната история – че агресията и насилието са не само част от човешката история, но и от човешката природа.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 11639 прочитания

Театър и танц от три континента Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

19 май 2017, 16821 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Гласовете на мълчанието

"Корабът нощ" по Маргьорит Дюрас е спектакъл за смисъла на споделянето

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10