Конете не са това, което са
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Конете не са това, което са

Конете не са това, което са

"Еквус" на Питър Шафър в Младежкия театър

13524 прочитания

© Гергана Дамянова


"Еквус", една от най-силните пиеси на британския драматург Питър Шафър ("Амадеус", "Черна комедия"), може да се опише по два начина. Единият е с помощта на сюжета. Авторът го създава в опит да осмисли дълбоките впечатления, които едно реално престъпление оставя у него. Той научава за ослепените коне от едно момче и създава историята за четиридесет и пет годишния психиатър Мартин Дайзърт, който се мъчи да проникне в душата на седемнайсетгодишния Алън Странг и да проумее какво го е подтикнало да избоде по особено брутален начин, с метално шило, очите на шест от конете, за които се е грижил като помощник в конюшня. Опознавайки и навлизайки все по-навътре в необузданите фантазии на обсебеното от конете момче, зрелият и уравновесен мъж се оказва принуден да се сблъска не само с тайните в проблемното семейство на момчето, но и да се изправи лице в лице срещу своите собствени кошмари и празнотата на собствения си семеен живот. В това отношение пиесата е като добре написан психологически трилър, наситен със съспенс и неочаквани обрати, в който ролите на лекаря и пациента неколкократно се преобръщат.

Фотограф: Гергана Дамянова

Има и втори начин, който не може да се преразкаже и се отнася повече до самата театрална форма. Той, мисля, е и главната причина тази забележителна пиеса да не слиза от световните сцени. От написването й през 1973 г. досега тя продължава да е предизвикателство и за някои от най-големите майстори на актьорското изкуство (в световен план си струва да се спомене името на Антъни Хопкинс, а в български – на Николай Бинев, изпълнявали ролята на харизматичния и объркан психолог Дайзърт). "Еквус" е издържана в особено добре овладян и наситен театрален език, който се доближава до хипнотичното въздействие и ритъм на антична трагедия. В нея авторът обръща еднакво внимание както върху историята, така и върху средствата, с които я показва - върху обстановката, осветлението, звуците – цялата материалност на театралната сцена. Там нищо не е просто такова, каквото е, а символ, който тревожи и очаква да бъде разгадан. Конете са полуголи млади мъже с маски, психиатричната клиника е нещо средно между боксов ринг и операционна зала със страховито надвиснали прожектори; абсолютно всички персонажи присъстват през цялото време като безмълвни свидетели и античен хор и макар и хронологически действието да обхваща период от няколко дни, на сцената протича тотално и едновременно, като в сън.

Фотограф: Гергана Дамянова

В постановката си в Младежкия театър младият режисьор Стайко Мурджев демонстрира впечатляваща зрялост тъкмо във вниманието си към всеки елемент от текста. Той успява да го съкрати и динамизира до час и половина сценично време, без да накърни най-същественото в него и събира убедителен и талантлив екип от актьори (в чийто център са Малин Кръстев като Дайзърт и Александър Хаджиангелов и Севар Иванов, редуващи се в ролята на Алън), сценограф и костюмограф (Елица Георгиева), хореограф (Станислав Генадиев) и композитор (Петър Дундаков) и заедно създават запомнящ се и вълнуващ спектакъл. фотограф Гергана Дамянова

Фотограф: Гергана Дамянова
Фотограф: Гергана Дамянова

"Еквус", една от най-силните пиеси на британския драматург Питър Шафър ("Амадеус", "Черна комедия"), може да се опише по два начина. Единият е с помощта на сюжета. Авторът го създава в опит да осмисли дълбоките впечатления, които едно реално престъпление оставя у него. Той научава за ослепените коне от едно момче и създава историята за четиридесет и пет годишния психиатър Мартин Дайзърт, който се мъчи да проникне в душата на седемнайсетгодишния Алън Странг и да проумее какво го е подтикнало да избоде по особено брутален начин, с метално шило, очите на шест от конете, за които се е грижил като помощник в конюшня. Опознавайки и навлизайки все по-навътре в необузданите фантазии на обсебеното от конете момче, зрелият и уравновесен мъж се оказва принуден да се сблъска не само с тайните в проблемното семейство на момчето, но и да се изправи лице в лице срещу своите собствени кошмари и празнотата на собствения си семеен живот. В това отношение пиесата е като добре написан психологически трилър, наситен със съспенс и неочаквани обрати, в който ролите на лекаря и пациента неколкократно се преобръщат.

Фотограф: Гергана Дамянова

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Отново Чехов

Отново Чехов

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK