С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Ревю / Театър

31 мар 2017, 16:26, 12633 прочитания

Конете не са това, което са

"Еквус" на Питър Шафър в Младежкия театър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Еквус", една от най-силните пиеси на британския драматург Питър Шафър ("Амадеус", "Черна комедия"), може да се опише по два начина. Единият е с помощта на сюжета. Авторът го създава в опит да осмисли дълбоките впечатления, които едно реално престъпление оставя у него. Той научава за ослепените коне от едно момче и създава историята за четиридесет и пет годишния психиатър Мартин Дайзърт, който се мъчи да проникне в душата на седемнайсетгодишния Алън Странг и да проумее какво го е подтикнало да избоде по особено брутален начин, с метално шило, очите на шест от конете, за които се е грижил като помощник в конюшня. Опознавайки и навлизайки все по-навътре в необузданите фантазии на обсебеното от конете момче, зрелият и уравновесен мъж се оказва принуден да се сблъска не само с тайните в проблемното семейство на момчето, но и да се изправи лице в лице срещу своите собствени кошмари и празнотата на собствения си семеен живот. В това отношение пиесата е като добре написан психологически трилър, наситен със съспенс и неочаквани обрати, в който ролите на лекаря и пациента неколкократно се преобръщат.

Конете не са това, което са

Фотограф: Гергана Дамянова

Има и втори начин, който не може да се преразкаже и се отнася повече до самата театрална форма. Той, мисля, е и главната причина тази забележителна пиеса да не слиза от световните сцени. От написването й през 1973 г. досега тя продължава да е предизвикателство и за някои от най-големите майстори на актьорското изкуство (в световен план си струва да се спомене името на Антъни Хопкинс, а в български – на Николай Бинев, изпълнявали ролята на харизматичния и объркан психолог Дайзърт). "Еквус" е издържана в особено добре овладян и наситен театрален език, който се доближава до хипнотичното въздействие и ритъм на антична трагедия. В нея авторът обръща еднакво внимание както върху историята, така и върху средствата, с които я показва - върху обстановката, осветлението, звуците – цялата материалност на театралната сцена. Там нищо не е просто такова, каквото е, а символ, който тревожи и очаква да бъде разгадан. Конете са полуголи млади мъже с маски, психиатричната клиника е нещо средно между боксов ринг и операционна зала със страховито надвиснали прожектори; абсолютно всички персонажи присъстват през цялото време като безмълвни свидетели и античен хор и макар и хронологически действието да обхваща период от няколко дни, на сцената протича тотално и едновременно, като в сън.


Конете не са това, което са

Фотограф: Гергана Дамянова

В постановката си в Младежкия театър младият режисьор Стайко Мурджев демонстрира впечатляваща зрялост тъкмо във вниманието си към всеки елемент от текста. Той успява да го съкрати и динамизира до час и половина сценично време, без да накърни най-същественото в него и събира убедителен и талантлив екип от актьори (в чийто център са Малин Кръстев като Дайзърт и Александър Хаджиангелов и Севар Иванов, редуващи се в ролята на Алън), сценограф и костюмограф (Елица Георгиева), хореограф (Станислав Генадиев) и композитор (Петър Дундаков) и заедно създават запомнящ се и вълнуващ спектакъл. фотограф Гергана Дамянова


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 11634 прочитания

За палачите и жертвите За палачите и жертвите

"Светлото бъдеще на битака", театрална работилница "Сфумато"

27 яну 2017, 6352 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10