С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Ревю / Театър

31 мар 2017, 16:26, 10520 прочитания

Конете не са това, което са

"Еквус" на Питър Шафър в Младежкия театър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Еквус", една от най-силните пиеси на британския драматург Питър Шафър ("Амадеус", "Черна комедия"), може да се опише по два начина. Единият е с помощта на сюжета. Авторът го създава в опит да осмисли дълбоките впечатления, които едно реално престъпление оставя у него. Той научава за ослепените коне от едно момче и създава историята за четиридесет и пет годишния психиатър Мартин Дайзърт, който се мъчи да проникне в душата на седемнайсетгодишния Алън Странг и да проумее какво го е подтикнало да избоде по особено брутален начин, с метално шило, очите на шест от конете, за които се е грижил като помощник в конюшня. Опознавайки и навлизайки все по-навътре в необузданите фантазии на обсебеното от конете момче, зрелият и уравновесен мъж се оказва принуден да се сблъска не само с тайните в проблемното семейство на момчето, но и да се изправи лице в лице срещу своите собствени кошмари и празнотата на собствения си семеен живот. В това отношение пиесата е като добре написан психологически трилър, наситен със съспенс и неочаквани обрати, в който ролите на лекаря и пациента неколкократно се преобръщат.

Конете не са това, което са

Фотограф: Гергана Дамянова

Има и втори начин, който не може да се преразкаже и се отнася повече до самата театрална форма. Той, мисля, е и главната причина тази забележителна пиеса да не слиза от световните сцени. От написването й през 1973 г. досега тя продължава да е предизвикателство и за някои от най-големите майстори на актьорското изкуство (в световен план си струва да се спомене името на Антъни Хопкинс, а в български – на Николай Бинев, изпълнявали ролята на харизматичния и объркан психолог Дайзърт). "Еквус" е издържана в особено добре овладян и наситен театрален език, който се доближава до хипнотичното въздействие и ритъм на антична трагедия. В нея авторът обръща еднакво внимание както върху историята, така и върху средствата, с които я показва - върху обстановката, осветлението, звуците – цялата материалност на театралната сцена. Там нищо не е просто такова, каквото е, а символ, който тревожи и очаква да бъде разгадан. Конете са полуголи млади мъже с маски, психиатричната клиника е нещо средно между боксов ринг и операционна зала със страховито надвиснали прожектори; абсолютно всички персонажи присъстват през цялото време като безмълвни свидетели и античен хор и макар и хронологически действието да обхваща период от няколко дни, на сцената протича тотално и едновременно, като в сън.


Конете не са това, което са

Фотограф: Гергана Дамянова

В постановката си в Младежкия театър младият режисьор Стайко Мурджев демонстрира впечатляваща зрялост тъкмо във вниманието си към всеки елемент от текста. Той успява да го съкрати и динамизира до час и половина сценично време, без да накърни най-същественото в него и събира убедителен и талантлив екип от актьори (в чийто център са Малин Кръстев като Дайзърт и Александър Хаджиангелов и Севар Иванов, редуващи се в ролята на Алън), сценограф и костюмограф (Елица Георгиева), хореограф (Станислав Генадиев) и композитор (Петър Дундаков) и заедно създават запомнящ се и вълнуващ спектакъл. фотограф Гергана Дамянова


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Игри на изневяра Игри на изневяра

"Алонсо" се играе в театър "София" на 8 и 23 ноември

3 ное 2017, 10701 прочитания

За палачите и жертвите За палачите и жертвите

"Светлото бъдеще на битака", театрална работилница "Сфумато"

27 яну 2017, 5957 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Театър" Затваряне
Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

Беднякът милиардер

Твърденията на прокуратурата, че Баневи са изпрали един милиард, не издържат елементарна проверка

Пазаруване без граници

EС забрани геоблокирането в онлайн търговията с изключение на някои сфери

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Tuesday, I'm in Love

Как Quiz Night Show създаде разрастващо се общество от ентусиасти в киното, музиката и литературата чрез състезанията си

Книга: "Малка история на философията"

Найджъл Уорбъртън запазва лаконичния си стил, за да въведе по разбираем начин читателите дори в най-оплетените философски школи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Нов мениджър за фонд за стартъпи, размествания в "Стандарт", Ковачки трупа дългове към "Булгаргаз"

Емисия

DAILY @7AM // 17.12.2018 Прочетете