С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

2 4 май 2011, 12:23, 13749 прочитания

Тесни и широки

Проблемът с шрифтовете и други истории

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В момента консумираме шрифт. Правим го толкова постоянно, че трябва да ни се напомня, за да не спираме да го забелязваме. Дизайнерите и типографите, с които разговаряхме, са единодушни, че най-често грешим, като не обръщаме внимание на малките букви. Така пропускаме да видим, че напоследък сме обградени от надписи с главни букви и със смалени главни букви, вместо с главни и малки. Това е характерно за руските шрифтове, а не за българските, но явлението вече е масово у нас. Иначе в българската кирилица малките букви се изписват по различен начин от главните и някои имат ченгелчета нагоре и надолу (ascenders и descenders). Тези дребни елементи улесняват визуалното възприемане, защото позволяват на окото да се движи нагоре и надолу по извивките на буквите.

От шрифтовете зависи дали и как ще усвоим дадена информация. Те се правят бавно, прецизно и дълго. Процесът е индивидуален, но най-често се започва с едно начертание, което прилича на тесни и широки редове. Следват месеци работа, анализи върху буквите, техните съчетания и всеки малък детайл.


Другото е код в компютъра, а следващите илюстрации са, за да не губим чувствителност.


©Poststudio

"В примерa се илюстрира как поради липсата на горни и долни камшичета на малките букви в руската кирилица редът изглежда като линия, което затру0днява четенето. При българската кирилица те присъстват и създават ритъм за окото. Това помага на възприемането на текстовете и особено по-дългите."



"Постстудио" (www.poststudio.bg) са Андреан Нешев, Велина Стойкова и Магдалина Станчева. Работят за Sofia Design Week, Sofia Architecture Week, "Нощ на музеите и галериите", Пловдив, и други. Техен проект е книгата Visual Cut Bulgaria, а премиерата на книгата-монограф на Стефан Кънчев е в средата на юни.

Инфографика


© Кирил Златков

"Нашата азбука не е латиница и е застрашен вид"

Кирил Златков се занимава с типография от двадесет и пет години и не спира да напомня коя е нашата азбука. Между 2005 и 2007 г. го прави и със специален проект в зоологическата градина, посветен на кирилицата и озаглавен "Не ме забравяй". Най-тревожната тенденция според него е, че "и в момента много млади колеги създават шрифтове, в които няма кирилица. Дизайнерите вече не знаят как трябва да изглеждат правилно направените български букви". Причините: по-трудното изработване на кирилски шрифтове и масова употреба на латиница.

Инфографика


© Светослав Симов

"Arial и Helvetica са широко известни и много разпространени. Те са сериозни и бързо смилаеми за мозъка. Helvetica е изключително популярен и функционален. С него се изпълняват документи, формуляри, статии, табели, информационни материали... Verdana е специално разработен и оптимизиран за текстове в уеб.

Impаct е тежък и най-често се използва за заглавия. Trajan е познат като филмов шрифт, а Bodoni е предпочитан в модната индустрия."

Светослав Симов е основател на fontfabric.com и произвежда шрифтове, но твърди, че не съществува такова нещо като хубав шрифт. "Няма добри и лоши, има подходящи и неподходящи."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Army of K-Lovers 1 Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

29 ное 2019, 8472 прочитания

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3537 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Когато си във влака

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10