Гражданинът с колелото

За велобитието по света и у нас

Методи Георгиев e 33-годишен софиянец, живее в Берлин от 12 години, пътува често до България по работа, чаровник. Бутва с момчешки пиниз сребристата си колоездаческа каска назад и разказва с усмивка: "Като ходя на срещи в София, разчупвам леда с разговорче за задръстването. Тук нямам избор, и аз като всички останали говоря за времето." Методи няма кола, въпреки че печели добре в търговската фирма, където работи. Няма и шофьорска книжка: десетте километра от вкъщи до работа изминава с колелото за 30 минути, на връщане заобикаля малко (бирата с приятели е ритуал), пазарува и така дневната доза е около 25 километра, зиме и лете. Запален е по колелата от малък. Научил се да кара на село при братовчедите. Kато ученик последна година се пробвал да ходи до гимназията с колело, ама на втория месец някакъв не го видял на ляв завой. Мето останал на Позитано със счупена ръка. Казва, че откакто е в Берлин, "се е родил".

При това не Берлин е начело на европейската велостатистика. Първенци са Амстердам и Копенхаген. В Холандия и Дания на глава от населението се падат по около 1000 км (това е разстоянието от София до Виена), изминати с колело за една година. В държави като Германия, Белгия и Финландия се отчитат средни стойности около 300 км. Най-малко велосипедисти има в Англия, Франция и Австрия със средно 100 изминати километра годишно. Държави със стойности под тези, като България например, не присъстват в изследването. Далеч зад тези числа се намират също САЩ и Австралия. Като предпоставка за ползване на велосипед се посочват наличието на велосипедни алеи, създаването на зелени зони, забранени за коли, и предлагане на колела под наем за обществено ползване на централни места в града.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове