С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Тема

7 21 юли 2011, 14:30, 8194 прочитания

Сделка или не

Сайтът Ogledi.com превръща покупката на употребяван автомобил от приключение в управляема инвестиция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Едни плачат кървави сълзи. Други са опиянени от треската на добрата сделка. За всичко са виновни Стани и Венци от Ogledi.com. С педантичност и внимание в детайл те оглеждат автомобила, който сте решили да си купите или продадете. Втора ръка, защото в България пазарът на мобилността се определя от автомобилите с предишен собственик. Най-вече защото всички си правят тънката сметка, че новото се обезценява много и е по-добре да се купи нещо изгодно употребявано. С известен риск, защото вносът на употребявани автомобили в страната де факто не подлежи на контрол, поради което можете да срещнете всякакви екземпляри с всякаква история и различни болежки.

Стани и Венци решават да се захванат с Ogledi.com в началото на тази година. "Всичките ни приятели постоянно питат за съвет, защото знаят, че разбираме", обяснява Венци, който е специалист по електроника. В свободното си време той е администратор на форума на Hyundai в България. Стани е по-опитният от двамата, като за себе си казва, че е превърнал хобито си в професия – макар и дипломиран юрист, той предпочита да погледне под автомобила или да разгледа двигателя отблизо и да чуе звука, в който може да има издайнически шум на несъвършенство. Познанията си той натрупва при един от механиците на известния български рали състезател Илия Чубриков, като през годините е работил в различни автомобилни фирми или е подготвял състезателни автомобили. Двамата поддържат сайта, в който има полезни съвети за покупката на употребяван автомобил, както и информация как да проверите сами дали срещу вас стои честен търговец или поредният автомошеник. Обявеният в сайта Skype акаунт е постоянно бомбардиран с въпроси, смеят се Венци и Стани, като поясняват, че консултациите онлайн са безплатни.


Истинският бизнес за тях обаче е срещата на живо с избраното от клиента возило. "Проверяваме автомобила по над 100 показателя", обяснява Стани, докато Венци ми показва разпечатката на списъка от компоненти, които двамата надлежно отмятат по време на оглед. Цената на тяхната работа варира в диапазона между 30 и 100 лева. "100 лева струва преглед, при който правим и компютърна диагностика", обяснява Венци, като с тази задача се занимава друг техен партньор, Николай. При неизправности в електрическата система експертното си мнение споделя и четвъртият участник в проекта, Росен.

Нуждата от услуги като тези на Ogledi.com е огромна, както можете сами да се убедите, ако поговорите само за малко по любимата тема на всеки български мъж – колата. Постоянно някой някъде за нещо е изтеглил късата клечка. Автомобили с избили въздушни възглавници, които след това се ремонтират и вместо спасителния еърбег се поставя дунапрен; ремонтирани и китосани удари с лек или по-тежък характер. Кола, преминала през автокозметик и изглеждаща като кукла на д-р Енчев, а всъщност е стара бабичка от италианско предградие. "Наскоро гледахме автомобил, който беше снаждан от два други катастрофирали", усмихва се Стани. На външен вид колата изглежда цяла. На втори поглед момчетата разкриват мръсната тайна на настоящия собственик.

Ogledi.com носят огромна полза за потребителя, но са бич за търговците на коли на старо, които на практика губят пари от работата на момчетата. Не всички са учтиви като човека, който им предложил по 100 лева подкуп, за да опишат пред потенциалния купувач автомобила му като добра сделка. Има случаи, в които търговците не се съгласяват на допълнителния оглед. Стани разказва за случай с автомобил на Горубляне, когато искат да изпитат мотора на потенциалния автомобил и търговецът нервно им казва да не форсират работата на двигателя. "В свободен ход той звучеше съвсем добре, но явно му бяха слагали добавки, за да скрият истинските му проблеми", категоричен е Стани.



На когото и да разкажа за Ogledi.com, всички се ентусиазират и оценяват добавената стойност на експертната помощ. А за тях ми разказа Николай, който всъщност им беше ужасно ядосан, тъй като след подробния оглед на неговото Audi A3 му се беше наложило да свали чувствителна част от цената. "Спомням си го", усмихва се Венци и учтиво добавя - "По колата имаше доста забележки и беше правена след удар." Ударът беше факт и Николай беше похарчил време и пари да заличи тази малка подробност от историята на колата.

Удари беше претърпяло и друго Audi, което поиска да купи друг мой приятел, Кирил. Но в случая колата, макар и на 14 години, беше в доста добро състояние, с голям мотор и перфектно състояние на окачването. Първият оглед на Стани и Венци включваше външен оглед, с който мигновено установиха стеклата се боя по небрежно боядисаните в някоя гаражна бояджийница елементи от купето. Огледът по двигателя приключи, след което те запалиха колата. Упражнения дали тампоните на мотора са здрави, дали скоростите се превключват лесно или издават нехарактерен шум, дали работата на мотора е с равномерен звук или се чува някое бумтене, сочещо за слабости. След разглеждането на място е време за пътен тест. При тези изпитания момчетата от Ogledi.com установяват проблеми с диференциала. В крайна сметка Кирил е доволен, защото въпреки покупката на стар луксозен автомобил той може да си направи точна сметка за потенциалните други ремонти, предстоящи по колата, и така да прецени дали лимузината е разумна инвестиция.

Петър е друг мой приятел, който решава да изпита качествата на Венци и Стани. Интересува се от 10-годишно VW Polo, което е карано от жена, но встрани от оптическите забележки изглежда и звучи добре. Тук до сделка обаче не се стига, тъй като Ogledi.com установяват проблем с електрониката, и по-точно грешки при управлението на горивната система. "Това е дефект, който може да струва 500, но може да струва и 2000 лева", обяснява Стани и се въздържа от препоръка.

Венци и Стани имат много планове за развитие на техния сайт. Като начало искат да направят форум, в който да се споделят мнения за технически проблеми и тяхното разрешаване. Предвиждат въвеждането и на нови услуги - например годишна профилактика на собствения автомобил, нещо като независима оценка преди посещението в сервиз за предстоящи ремонти. В момента вече предлагат и услугата за търсене на автомобил от малките обяви. Тяхна клиентка иска да си купи кола на стойност до 10 000 лева, която да е относително нова и да е удобна за каране в града. Разглеждаме заедно с тях Peugeot 206 седан от 2008 г., което е почти ново (8500 км) и което собственикът иска да продаде, защото не харесва колата като такава. Стани и Венци също не остават впечатлени от автомобила най-вече заради фабрични несъвършенства от иранския завод, където това Peugeot е произведено. Търсенето на автомобил за тяхната клиентка продължава. В морето от таралясници те ще открият добре поддържаните екземпляри – от страст към автомобилите преди всичко останало.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: автомобили

Прочетете и това

Пролет в Лангедок и Гаскония Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

19 апр 2019, 2817 прочитания

Фондации канят Фондации канят

Частните арт фондации успешно се конкурират с водещи музеи и галерии в света и привличат все повече публика

12 апр 2019, 2387 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Дивани от всички страни

Двете най-големи световни социални мрежи за свободен обмен на визити – CouchSurfing и Hospitality club събират хората и създават по-добър свят канапе по канапе

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Най-дългото кацане на летище София

Пет големи европейски кандидата поискаха за 35 години столичното летище

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност