Сделка или не
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сделка или не

Shutterstock

Сделка или не

Сайтът Ogledi.com превръща покупката на употребяван автомобил от приключение в управляема инвестиция

8860 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Едни плачат кървави сълзи. Други са опиянени от треската на добрата сделка. За всичко са виновни Стани и Венци от Ogledi.com. С педантичност и внимание в детайл те оглеждат автомобила, който сте решили да си купите или продадете. Втора ръка, защото в България пазарът на мобилността се определя от автомобилите с предишен собственик. Най-вече защото всички си правят тънката сметка, че новото се обезценява много и е по-добре да се купи нещо изгодно употребявано. С известен риск, защото вносът на употребявани автомобили в страната де факто не подлежи на контрол, поради което можете да срещнете всякакви екземпляри с всякаква история и различни болежки.

Стани и Венци решават да се захванат с Ogledi.com в началото на тази година. "Всичките ни приятели постоянно питат за съвет, защото знаят, че разбираме", обяснява Венци, който е специалист по електроника. В свободното си време той е администратор на форума на Hyundai в България. Стани е по-опитният от двамата, като за себе си казва, че е превърнал хобито си в професия – макар и дипломиран юрист, той предпочита да погледне под автомобила или да разгледа двигателя отблизо и да чуе звука, в който може да има издайнически шум на несъвършенство. Познанията си той натрупва при един от механиците на известния български рали състезател Илия Чубриков, като през годините е работил в различни автомобилни фирми или е подготвял състезателни автомобили. Двамата поддържат сайта, в който има полезни съвети за покупката на употребяван автомобил, както и информация как да проверите сами дали срещу вас стои честен търговец или поредният автомошеник. Обявеният в сайта Skype акаунт е постоянно бомбардиран с въпроси, смеят се Венци и Стани, като поясняват, че консултациите онлайн са безплатни.

Истинският бизнес за тях обаче е срещата на живо с избраното от клиента возило. "Проверяваме автомобила по над 100 показателя", обяснява Стани, докато Венци ми показва разпечатката на списъка от компоненти, които двамата надлежно отмятат по време на оглед. Цената на тяхната работа варира в диапазона между 30 и 100 лева. "100 лева струва преглед, при който правим и компютърна диагностика", обяснява Венци, като с тази задача се занимава друг техен партньор, Николай. При неизправности в електрическата система експертното си мнение споделя и четвъртият участник в проекта, Росен.

Нуждата от услуги като тези на Ogledi.com е огромна, както можете сами да се убедите, ако поговорите само за малко по любимата тема на всеки български мъж – колата. Постоянно някой някъде за нещо е изтеглил късата клечка. Автомобили с избили въздушни възглавници, които след това се ремонтират и вместо спасителния еърбег се поставя дунапрен; ремонтирани и китосани удари с лек или по-тежък характер. Кола, преминала през автокозметик и изглеждаща като кукла на д-р Енчев, а всъщност е стара бабичка от италианско предградие. "Наскоро гледахме автомобил, който беше снаждан от два други катастрофирали", усмихва се Стани. На външен вид колата изглежда цяла. На втори поглед момчетата разкриват мръсната тайна на настоящия собственик.

Ogledi.com носят огромна полза за потребителя, но са бич за търговците на коли на старо, които на практика губят пари от работата на момчетата. Не всички са учтиви като човека, който им предложил по 100 лева подкуп, за да опишат пред потенциалния купувач автомобила му като добра сделка. Има случаи, в които търговците не се съгласяват на допълнителния оглед. Стани разказва за случай с автомобил на Горубляне, когато искат да изпитат мотора на потенциалния автомобил и търговецът нервно им казва да не форсират работата на двигателя. "В свободен ход той звучеше съвсем добре, но явно му бяха слагали добавки, за да скрият истинските му проблеми", категоричен е Стани.

На когото и да разкажа за Ogledi.com, всички се ентусиазират и оценяват добавената стойност на експертната помощ. А за тях ми разказа Николай, който всъщност им беше ужасно ядосан, тъй като след подробния оглед на неговото Audi A3 му се беше наложило да свали чувствителна част от цената. "Спомням си го", усмихва се Венци и учтиво добавя - "По колата имаше доста забележки и беше правена след удар." Ударът беше факт и Николай беше похарчил време и пари да заличи тази малка подробност от историята на колата.

Удари беше претърпяло и друго Audi, което поиска да купи друг мой приятел, Кирил. Но в случая колата, макар и на 14 години, беше в доста добро състояние, с голям мотор и перфектно състояние на окачването. Първият оглед на Стани и Венци включваше външен оглед, с който мигновено установиха стеклата се боя по небрежно боядисаните в някоя гаражна бояджийница елементи от купето. Огледът по двигателя приключи, след което те запалиха колата. Упражнения дали тампоните на мотора са здрави, дали скоростите се превключват лесно или издават нехарактерен шум, дали работата на мотора е с равномерен звук или се чува някое бумтене, сочещо за слабости. След разглеждането на място е време за пътен тест. При тези изпитания момчетата от Ogledi.com установяват проблеми с диференциала. В крайна сметка Кирил е доволен, защото въпреки покупката на стар луксозен автомобил той може да си направи точна сметка за потенциалните други ремонти, предстоящи по колата, и така да прецени дали лимузината е разумна инвестиция.

Петър е друг мой приятел, който решава да изпита качествата на Венци и Стани. Интересува се от 10-годишно VW Polo, което е карано от жена, но встрани от оптическите забележки изглежда и звучи добре. Тук до сделка обаче не се стига, тъй като Ogledi.com установяват проблем с електрониката, и по-точно грешки при управлението на горивната система. "Това е дефект, който може да струва 500, но може да струва и 2000 лева", обяснява Стани и се въздържа от препоръка.

Венци и Стани имат много планове за развитие на техния сайт. Като начало искат да направят форум, в който да се споделят мнения за технически проблеми и тяхното разрешаване. Предвиждат въвеждането и на нови услуги - например годишна профилактика на собствения автомобил, нещо като независима оценка преди посещението в сервиз за предстоящи ремонти. В момента вече предлагат и услугата за търсене на автомобил от малките обяви. Тяхна клиентка иска да си купи кола на стойност до 10 000 лева, която да е относително нова и да е удобна за каране в града. Разглеждаме заедно с тях Peugeot 206 седан от 2008 г., което е почти ново (8500 км) и което собственикът иска да продаде, защото не харесва колата като такава. Стани и Венци също не остават впечатлени от автомобила най-вече заради фабрични несъвършенства от иранския завод, където това Peugeot е произведено. Търсенето на автомобил за тяхната клиентка продължава. В морето от таралясници те ще открият добре поддържаните екземпляри – от страст към автомобилите преди всичко останало.

Едни плачат кървави сълзи. Други са опиянени от треската на добрата сделка. За всичко са виновни Стани и Венци от Ogledi.com. С педантичност и внимание в детайл те оглеждат автомобила, който сте решили да си купите или продадете. Втора ръка, защото в България пазарът на мобилността се определя от автомобилите с предишен собственик. Най-вече защото всички си правят тънката сметка, че новото се обезценява много и е по-добре да се купи нещо изгодно употребявано. С известен риск, защото вносът на употребявани автомобили в страната де факто не подлежи на контрол, поради което можете да срещнете всякакви екземпляри с всякаква история и различни болежки.

Стани и Венци решават да се захванат с Ogledi.com в началото на тази година. "Всичките ни приятели постоянно питат за съвет, защото знаят, че разбираме", обяснява Венци, който е специалист по електроника. В свободното си време той е администратор на форума на Hyundai в България. Стани е по-опитният от двамата, като за себе си казва, че е превърнал хобито си в професия – макар и дипломиран юрист, той предпочита да погледне под автомобила или да разгледа двигателя отблизо и да чуе звука, в който може да има издайнически шум на несъвършенство. Познанията си той натрупва при един от механиците на известния български рали състезател Илия Чубриков, като през годините е работил в различни автомобилни фирми или е подготвял състезателни автомобили. Двамата поддържат сайта, в който има полезни съвети за покупката на употребяван автомобил, както и информация как да проверите сами дали срещу вас стои честен търговец или поредният автомошеник. Обявеният в сайта Skype акаунт е постоянно бомбардиран с въпроси, смеят се Венци и Стани, като поясняват, че консултациите онлайн са безплатни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    Цитат от статията: "Втора ръка, защото в България пазарът на мобилността се определя от автомобилите с предишен собственик. Най-вече защото всички си правят тънката сметка, че новото се обезценява много и е по-добре да се купи нещо изгодно употребявано."

    Егати и цинизма! Естествено, че не искам да карам друго, освен чисто нова кола (пък била тя и от най-евтинките - Дачия или нещо подобно), но с родните заплати в този живот не мога да събера пари за такава (нито пък някой би ми дал лизинг с моята заплата малко над средната). Имайте малко уважение към интелекта на читателите си, моля Ви!

    ------------------------------------------------------

    Борисов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от "Шеврон" на шистов газ в Добруджа и в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=CO1oLWzWoeI&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=KnjAXiJ7DzA&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=9FgpUjRNEeo&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=Iqb0t9nY1Ak&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=7RxqnzUqbbc&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=MUL-Lk0FzyQ&feature=related

    Естествено, с това не се изчерпват всичките мръсотии на управляващите ни. Ето още нещо, не по-малко опасно:

    http://theworld.blog.bg/politika/2008/05/29/mnogo-stranna-rabota.197196

  • 2
    kkk_20 avatar :-|
    kkk_20

    Похвална инициатива. Успех, момчета!

  • 3
    ivan_radanov avatar :-|
    Иван Раданов

    До коментар [#1] от "Станислав Янков":
    Ти пък имай малко уважение към останалите читатели на статията. Това, че ти не можеш да си позволиш кола, не означава, че и останалите не могат. Статията просто не е за теб.

  • 4
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    До коментар [#3] от "Иван Раданов":

    Ти ще кажеш! Огромното мнозинство хора в България не можем да си позволим и най-евтина чисто нова кола (да речем - индийската Тата), защото вие и вашите управляващи ни държите да ви бачкаме за пари, дето не стигат и за фотосинтеза (нали трябва да карате Майбаси, без да разполагате и с половин милиард състояние). Защо не пробваш, лично ти, да преживееш година да речем с масовите за България 350-400 лева? Или смяташ, че ти си нещо повече на този свят от останалите и никога няма да заслужаваш да работиш на подобни мижави пари, за разлика от тях, които, по известна само на теб и на управляващите причина, заслужават да работя на подобни африкански и бетер заплати?

    ------------------------------------------------------
    Борисов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от "Шеврон" на шистов газ в Добруджа и в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=CO1oLWzWoeI&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=KnjAXiJ7DzA&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=9FgpUjRNEeo&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=Iqb0t9nY1Ak&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=7RxqnzUqbbc&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=MUL-Lk0FzyQ&feature=related

    Естествено, с това не се изчерпват всичките мръсотии на управляващите ни. Ето още нещо, не по-малко опасно:

    http://theworld.blog.bg/politika/2008/05/29/mnogo-stranna-rabota.197196

  • 5
    kamendc avatar :-|
    Камен

    За оглед на 14-годишна кола да дадеш 100 лева? Е то ако тръгнеш по Горубляне и за всяка кола, на която ти се е спряло окото, викаш тези пичове - те за всяка ще намерят забележки. Кола на 10-15 години може ли да няма такива? И след 10-я оглед, като си дал вече 1000 лева на пичовете, ще купиш 11-та кола, и тя същата баракуда.

    Изводът е: бюджетираш си 500-1000 лева отгоре за непредвидени ремонти, пробваш колата върви ли и издава ли странни звуци, и ако ти хареса - скачаш.

  • 6
    ericcartman avatar :-P
    Кухчо Глупчев

    До коментар [#5] от "Камен":

    Камене, Камене, чети преди всичко ... от 30 до 100лв са прегледите, зависи какво искаш...

    То хубаво ще си заделиш 500-1000лв за извънредни ремонти, но да дадем примери :
    като си купиш нещо като въпросното гореописано Поло и зимата кюфне, че не запали, заради стъпков мотор, който гениалниалните немци са капсуловали с дроселавата клапа, отлиташ само 900лв за небрежната дребна част, без труда или си построяваш паметник в двора..
    а и като ти го сменят с една хубава китайска част .... се готвиш за скорошно повторение на упражнението

    Както се казва, ако нямаше толкова видни Българи, които са експерти в икономиите и разбиращи от всичко, нямаше да има има и толкова автоджамбази, които да си предлагат накипрените маскирани, клозети, които изтрайват месец, ако се карат нежно...

    Лесно е като идея на прима виста да си бюджетираш 500-1000лв, но докато не се наложи да ги снасяш на сервиза, а там с едно посещение няма да минеш ... а и ако си купуваш дизел и за половин турбо няма да ти стигнат същите тези 500-1000лв

    Няма смисъл да ти наливам акъл, защото явно и по това си експерт, но можеш да говориш с пичовете и да се убедиш, че след оглед с тест за 40лв ( а не 100) и като ти осигурят намаление от цената на продаваната талига, а за капак получиш списъка със средна цена за ремонт на проблемните детайли ... ще си само на печалба, защото
    ще си бюджетираш това, което ти е нужно, а не да се надяваш на разни едно към гьотере сметки с молби към врачки и шамани, да не те стига страшното и ще стигне ли бюджета ... защото само средна профилктика на автомобил с масла и ремъци е около 500лв.... ( да не казвам, че на доста, дори и доста стари сумата е над 1000лв ...)

    Не исках да прозвучи като лекция, но е много вярна поговорката, че икономията е майка на мизерията....

  • 7
    tomiboi avatar :-|
    tomiboi

    Какво са казали англичаните...,Не сме толкова богати ,да си копуваме евтини неща!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Another Click In The Wall

Another Click In The Wall

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK