Колорит vs. монокултура
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колорит vs. монокултура

Колорит vs. монокултура

За модерния eBay и бъдещето на онлайн пазара - Михаел Щам, шеф на eCOMM Berlin

6208 прочитания

Пионерът в онлайн търговията eBay поема на дълъг път. Досега синоним на евтина алтернатива, виртуален секънд хенд пазар за емоционално нажежени наддавания, eBay радикално сменя имиджа си занапред. Обикновения частен продавач на колоритни лични вещи се измества от професионални търговци на скъпи марки с твърди цени. Романтиката остава на заден план, докато глобални играчи окупират с нови методи еBay територията. "Пазарна вселена", "Един за всичко" – такива са посланията на актуалната рекламна кампания на гиганта. Говори се за преминаването на еCommerce в нова ера – т.нар. New Commerce с безкраен асортимент, силна интеграция на социални мрежи и адаптация към мобилно ползване за спонтанни покупки. Какво представлява модерният eBay днес и кaк да го ползваме ефективно – поговорихме си Михаел Щам, шефът на eCOMM Berlin - експертният център за eлектронна търговия към Федералното министерство на икономиката и технологиите в Германия.

Какво е eBay за вас? Kоя е думата, с която бихте го описали най-добре?

Една дума е прекалено малко за eBay, но може би шопинг мол, онлайн шопинг мол за всеки.

eBay иска да излъска имиджа си на секънд хенд пазар и да стане "пазарна вселена" с професионални търговци на скъпи марки. Как виждате това развитие?

Напоследък определено се забелязва движение в eBay. Пазарът на вещи втора ръка се оказа не толкова голям като пазара на нови продукти. Има прекалено много стоки, които не могат да бъдат продадени на пазар втора ръка. Той се насити. Важна роля изигра и вечният конкурент Amazon с изобилието си от нови стоки. Така eBay се оказа пред решението дали да остане в този сегмент, където таванът вече беше достигнат, или да продължи да се развива.

По този път обаче се стига до уеднаквяване на доскорошните конкуренти с ясно диференцирани компетенции?

Да, при това аз лично съм против монокултурите. Монокултурите нямат този чар като шарения свят, дългосрочно погледнато. Монокултурите са много по-уязвими за вредители и често се саморазрушават. Така или иначе в средни срокове малко на брой гиганти ще си делят голямата пита на световната икономическа сцена – няма да има много eBay-и и Amazon-и. Прогнозата ми е, че пет до десет платформи ще си делят 90% от онлайн пазара.

Загуба на романтиката?

Добър въпрос. Възможно е дребната онлайн търговия на частни лица да се свие, но не мисля, че ще изчезне. По-скоро смятам, че консумирането като цяло ще се промени. Актуалните крещящи стратегии на рекламодателите скоро няма да могат да функционират в този си вид. Далеч по-успешни ще станат стратегиите в социалните мрежи. Какъв ще е следващият ми мобилен телефон вече няма да зависи от това кой провайдър какъв GSM на каква тарифа ми предлага. Моята социална мрежа ще ми препоръча следващия ми телефон. За фирмите това означава, че трябва да седнат на една маса с консуматора, като в кръчмите, и да говорят с него за живота му – за любовната треска, за абитуриентските вълнения, за шофьорските курсове, които предстоят. И ако в този момент се окажете автомобилен инструктор, сте спечелили.

Къде е слабото място на новия eBay? eBay или средностатистически онлайн магазин?

При огромните платформи винаги ще става дума за масови стоки. Затова и ще продължи да има ниши за по-специализирани търговци и алтернативни услуги. Има и достатъчно хора, които отказват да правят много неща само защото всички други ги правят, разграничават се от мейнстрийма и умишлено консумират встрани от него. Имаме и достатъчно примери за големи търговци, които заради пазарната си мощ развиват леко арогантно монополистко поведение. Това се заплаща и води до негативен имидж. Видяхме го ясно при Microsoft, според мен и Apple достигна лимита си.

Може ли да се каже, че eBay е огледало на това, което вълнува клиентите? Може ли новият голям eBay да се използва като инструмент за пазарен анализ?

Той вече е, от осем години насам. Много фирми усетиха възможността да изследват ценовата приемственост на нови продукти. Тук обаче играят и други фактори – точно в eBay хората клонят да харчат повече пари за стоки, които всъщност струват по-малко. Спортният характер на наддаването и надеждата да спечелиш търга карат купувачите да плащат повече от обикновено.

Какъв съвет ще дадете на начинаещите в eBay?

Успехът в eBay и за двете страни е свързан с пазарна психология и много опит. Как е оформена офертата и кога се пуска търгът са важни въпроси. Човек трябва задължително да си зададе въпроса кога съответната целева група е активна онлайн – сутрин, следобед или късно вечер. Нужно е по-задълбочено боравене с тези въпроси. Бързият успех в eBay е също толкова невъзможен като бързия неуспех.

Какви опасности крие новият eBay за купувачи и продавачи?

Опасностите в интернет са същите, каквито бяха преди пет или десет години. Човек просто не трябва да губи разума си, чистата си мисъл, когато се вписва. Ако някой на улицата ми каже, че еди-къде си се продават плазмени телевизори за 200 евро и аз знам, че най-евтиният продукт в този сегмент струва 500 или 800 евро, значи нещо не е наред. Хората в интернет често губят разсъдъка си и вярват, че винаги печелят от привидни намаления. Ако човек не позволи това да се случи и подхожда критично към всяка информация, тогава не би трябвало да се стане нищо лошо, при всички случаи нищо по-лошо от това, което се случва по принцип в реалния живот.

Фирмите от своя страна трябва да предлагат в контекста на растящата конкуренция разнообразни услуги. Вече не само цената е от значение, а за много клиенти и бързата доставка примерно. Нужно е по-силно напасване към целевите групи. Времето на агресивните повелителни рекламни кампании трябва най-накрая да изтече, за да се отстъпи място на подкрепящи и съпътстващи жестове, улеснявайки деликатно избора на клиента.

Ще стават ли конвенционалните магазини все по-празни?

Да, така мисля.

Къде виждате eBay след десет години?

Ако продължи да използва добре шансовете си, eBay със сигурност ще бъде измежду десетте глобални онлайн пазари.

Имате ли регистрация в eBay и за какво я използвахте последно?

Разбира се, че имам. Последно си купих фотоапарат, а съм продал... Хм, не помня, но понеже тъкмо смених жилището си, със сигурност скоро ще продам някои стари неща.

Пионерът в онлайн търговията eBay поема на дълъг път. Досега синоним на евтина алтернатива, виртуален секънд хенд пазар за емоционално нажежени наддавания, eBay радикално сменя имиджа си занапред. Обикновения частен продавач на колоритни лични вещи се измества от професионални търговци на скъпи марки с твърди цени. Романтиката остава на заден план, докато глобални играчи окупират с нови методи еBay територията. "Пазарна вселена", "Един за всичко" – такива са посланията на актуалната рекламна кампания на гиганта. Говори се за преминаването на еCommerce в нова ера – т.нар. New Commerce с безкраен асортимент, силна интеграция на социални мрежи и адаптация към мобилно ползване за спонтанни покупки. Какво представлява модерният eBay днес и кaк да го ползваме ефективно – поговорихме си Михаел Щам, шефът на eCOMM Berlin - експертният център за eлектронна търговия към Федералното министерство на икономиката и технологиите в Германия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    bahko avatar :-|
    капитализЪма

    Шеф на експертния център за eлектронна търговия към Федералното министерство на икономиката и технологиите в Германия, а един дебел златен ланец нема даже, мноо са зле тия немци. И хич не ми е фЙешАн шеф без вратовръзка и 600 SEL, който на всичкото отгоре не са кефи на монополи. Мноо са назад. :D

    Евала на Михи, евала и на авторката.

  • 2
    cneakep avatar :-|
    Спеакер

    Шипингът бърка работата, трябва да се обединим няколко човека иначе добрата цена си губи предимството.

  • 3
    yaneek avatar :-|
    Yaan

    До коментар [#1] от "капитализЪма":

    Добре казано :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK