Директни продажби

Потопихме се в странния свят на директния маркетинг, където сугестията и ефектните демонстрации мачкат пазарната и всякаква друга логика

Shutterstock    ©  Shutterstock

В началото на 90-те българите опознаха не само пазарната икономика, телевизията за възрастни, но и директния маркетинг. След дълги години на дефицит и лошо обслужване във всички сфери на живота беше истинско чудо, че някакви хора искат да посетят дома ти, за да изчистят килима в хола с чудодейни прахосмукачки или пък да сготвят лесно и здравословно в почти вълшебни тенджери. Постепенно обаче се появиха хипермаркетите, кредитните карти и дори интернет пазаруването. Очаквахме, че при това изобилие и конкуренция директният маркетинг, предлагащ обичайно доста скъпи стоки с трудно измерим ефект и спорни предимства спрямо по-евтините си конкуренти, ще е почти изчезнал. Оказа се обаче, че презентациите по домовете все още съществуват, а някои фирми са "еволюирали" (по техния израз) към демонстрации в офиса си. Посетихме презентации от двата типа, за да обрисуваме образа на директния маркетинг в България през 2011 г.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bzlateva avatar :-|
    Monstritta
    • - 2
    • + 20

    Да, учудващо е колко наивни могат да бъдат хората и как не се учат нито от чуждия опит, нито от собствения си. Този тип маркетинг залага най-вече на мечтата за лесно и бързо печелене на пари.

    Нередност?
  • 2
    mgmst avatar :-|
    mgmst
    • - 5
    • + 29

    Методът е очевидно ефективен и чудовищно неморален. Жертва на тези маркетингови престъпления са именно възрастни, болни и бедни хора, основно пенсионери, които се заробват финансово за години напред срещу мизерните си пенсии от по 200 лева средно на човек. Очакват ги дълги и сиви дни на мизерия, съжаление за стореното и вероятно глад, топлени единствено от чудовищно скъпия и безполезен уред, чието закупуване ги е довело до семейна финансова катастрофа.

    Господин Цептер и подобни нему следва да бъдат съдени за престъпления срещу човечеството, както и цялата неморална маркетингова шайка лешояди, занимаваща се с този недостоен вид маркетингов геноцид.

    Нередност?
  • 3
    r0ksi avatar :-|
    Рокси
    • - 4
    • + 12

    Браво, а сега очаквайте писма опровержения от споменатите в статията фирми:)
    Н-и-к-о-г-а не си купувам стока, която се предлага само с директен маркетинг.

    Нередност?
  • 4
    antiohov avatar :-P
    antiohov
    • - 5
    • + 23

    Полезен материал! Значи отговорът към търговецът на Рейбоу трябва да е бърз: "Не-не-не-не-не-не!" - и готово!

    Нередност?
  • 5
    nikolalamburov avatar :-|
    nikolalamburov
    • - 5
    • + 2

    I shop, therefore I am. Да живее годподин Цептер.

    Нередност?
  • 6
    cneakep avatar :-|
    Спеакер
    • - 2
    • + 16

    Много хубава статия за много подла и неморална търговия.

    Нередност?
  • 7
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#4] от "antiohov":

    Ха-ха-ха, благодаря за остроумния съвет - явно това наистина е най-бързият начин да се отърве човек от тези досадници!

    Нередност?
  • 8
    zliqhui avatar :-|
    zliqhui
    • + 2

    http://www.youtube.com/watch?v=RveYYGg6hzU

    Много добро старо видео. Но явно и моделите дето рекламират са още по стари.

    Нередност?
  • 9
    normalen_bg avatar :-P
    Normalen
    • - 4
    • + 6

    Искам да кажа няколко думи. Очевидно статията не е докрай коректна понеже вменява у читателя впечатлението, че директния маркетинг е някаква манипулация, а това далеч не така. Не се занимавам с директен маркетинг, но като един мислещ човек, а не първо-сигнално като повечето от изразените мнения под статията, ще кажа това. Проблема на нашия БГ манталитет, е че винаги бързаме да кажем, че нещо е лошо или не става без дори някога да сме имали досег до продукт, който не е разпространяван по традиционният път на продукта, иначе казано магазина. Повечето хора са оставили собствения си живота и здраве в ръцете на масовата рекламата, която ни залива от всичко възможно и буквално ни програмира да купуваме без да мислим. Ако обаче се опитате да помислите за нещо много елементарно ще разберете защо директните продажби може би изглеждат смешни в вашите очи, но не случайно е индустрията, която расте със светлини темпове. Няма по-силна реклама от това човек да препоръча нещо, от което е доволен на друг човек, подчертавам да е доволен, което означава че за да има истинско и добро впечатление трябва да има истински продукт, които си струва. И така какъв е извода, повечето пъти хората си купуват всякакви продукти и после не са доволни от тях и ги хвърлят особено продукти, които са за ежедневна употреба, и харчат отново и отново за други с които ги програмират от рекламата. Тези обаче, които искат да си похарчат парите умно, а не да ги хвърлят в кофата после, не си пазарува та от продавачката, която хал-хабер си няма кой продукта какъв е и за какво точно се ползва, а пазаруват от някои, които може да и им каже своето лично впечатление, това е рекламата която продава. А приказките, че това било за тези наивниците дето искат бързо да забогатеят са доста елементарни и неподправени с никакви факти. В директния и в мрежовия маркетинг се работи много, но и се печели много добре, е не е като да си на бюро в офис, но и да работиш там повече, най- много да ти дадат един бонус годишно, заплатата ти е винаги една и съща. Няма по хубаво нещо от това да работиш за себе си и да печелиш добре за труда си. Успех на всички :)

    Нередност?
  • 10
    girl avatar :-|
    Irina
    • + 5

    Свиква се.Аз обикновено запъвам като магаре на мост ,всеки път когато усетя ,че някой ме пришпорва да купя нещо.Отговарям така ,,-Благодаря ,но бъдете сигурни ,че първо вас ще потърся ,ако наистина имам нужда от това нещо.А за сега ,не виждам смисъл да си губим времето един на друг. "

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал