Преспи и автомобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Преспи и автомобили

Shutterstock

Преспи и автомобили

Как да се погрижим за колата през зимата

3305 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Източник: Shutterstock

"И когато сняг забръска, що ще чиниш ти зимъска?", пита консервативната мравка щурчето бохем в класическото детско стихотворение от Стоян Михайловски. Истината е, че всички това се чудим, когато зимата ни "изненада" в месеците януари, февруари и март.

Нормално е да вали, да е студено и да замръзва – а още по-изненадващо е да се шофира при такива обстоятелства.

Предварителни мерки

Предварителната подготовка за път е ключова за доброто прекарване в колата през зимата. Ако акумулаторът е решил да остарява и да свършва, обикновено това се случва при рязкото падане на температурата – тази зима поне половин дузина пъти авторът на тези редове даваше ток, взимаше ток и като цяло се бореше за нова искра във внезапно онемели автомобили.

Зареждането с антифриз на охладителната система също е нещо, което се пренебрегва от много водачи – но пък е ключово, тъй като водата има лошото свойство да замръзва при температури под Целзиевата нула и тогава може да направи безброй поразии.

Когато запалвате колата в студено време, няма никакъв смисъл да се сърдите на климатика в колата ви, че не работи. Особено при по-новите модели, оборудвани с автоматични климатични инсталации, позволяващи регулирането на температурата посредством няколко бутона – електрониката се пази от вашите посегателства и изчаква работната температура на двигателя да достигне оптималното си ниво, преди да впрегне компресора в обдухването и размразяването на стъклата ви. Това е предпазна мярка, която пази техниката от износване, а вас – от скъпи и ненужни ремонти по климатичната инсталация. Така че при потегляне просто свикнете с мисълта, че в първите три минути ще е студено.

Автомобилният маркетинг и реклама обичат да хвалят икономичността на дизеловите мотори и учтиво да премълчават истината, че когато е зима, автомобилите с такъв двигател загряват по-бавно и парното им е по-неефективно. Затова не се сърдете на колата си – на дълъг път пак ще я обичате, защото ще ви се отплати с нисък разход все пак.

Откопаване

След обилен снеговалеж колата винаги прилича на хубава преспа сняг. Почистването й е отличен шанс за лек фитнес, но не трябва да забравяте да почистите фаровете и стъклата от сняг и лед – според изискванията на закона трябва да имате изправни светлини и видимост, иначе теоретично би следвало да ви глобят за леда по предното стъкло. Освен да чегъртате леда, можете и да използвате специалните размразителни течности, които се продават в специализирани магазини и бензиностанции. Те няма да ви спестят почистването на леда, но ще облекчат значително усилията ви.

Когато снеговалежът продължи с дни, дори седмици, почистването на улиците до асфалт се превръща в мантра за общински чиновници. Съществуват теории, че ако сложиш вериги на летните си гуми, закрепваш положението и можеш да се измъкнеш в снега. Нека само ви припомним, че в България съществува разпоредба за задължителна употреба на зимни гуми през зимата – т.е. хитростта може да завърши с глоба. Освен това веригите върху летни гуми не са решение – каквото и да пишат надарените разбирачи по форуми и паланки.

От няколко години съществуват решения за градски водачи, които твърдят, че могат да заменят веригите – текстилни покривала и специални спрейове за сцепление. Истината е, че текстилните калъфи ще ви позволят да излезете от преспата, но ще са напълно безполезни за движение по улицата, стига, разбира се, да нямате нищо против да рискувате и да ги разкъсате заради високата скорост (всяка над 40 км/ч). Спрейовете помагат по същия начин – ще ви позволят в някои случаи да потеглите и да се спасите от затъването в паркинга, но няма да ви помогнат при пътуване през планински проходи. Затова стоманените вериги остават универсалното решение за пътуване в планината – особено ако управлявате автомобил със задно предаване.

По пътя

След като почистите автомобила и се гмурнете в трафика, спазвайте правилата, които сте овладели като деца, когато се возехте на шейна. Радиусът на завоя трябва да предвиди възможността от занасяне, резките движения са опасни, а за спиране предвидете поне два пъти повече време, отколкото при сухо време. Дистанцията е критична – опитвайте се да спазвате разстояние, което да ви позволи да кажете "Олеле майчице" поне два пъти, докато спирате на заледен участък, без да се ударите в стоящия пред вас автомобил. Пулсирането на спирачния педал не значи, че колата ви се чупи – това е знак, че системата против блокиране на колелата ABS работи и пулсирането дори ви окуражава да натиснете още по-силно педала до пълното спиране на колата. По-силното, дори грубо отношение към спирачките не води до износване на автомобила – дори напротив.

Карането на сняг и лед е както риск, така и забавление. Но преди да се правите на щурец бохем, натрупайте малко опит като консервативна мравка.

Източник: Shutterstock

"И когато сняг забръска, що ще чиниш ти зимъска?", пита консервативната мравка щурчето бохем в класическото детско стихотворение от Стоян Михайловски. Истината е, че всички това се чудим, когато зимата ни "изненада" в месеците януари, февруари и март.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    xmurf avatar :-|
    xmurf

    Хубава статия, но откога точно "в България съществува разпоредба за задължителна употреба на зимни гуми през зимата"? В България категорично НЯМА такава разпоредба! Има само изискване за дълбочина на грайфера, не на вида гума.

  • 2
    finland avatar :-|
    Finland

    До коментар [#1] от "xmurf":

    И автора на статията е от форумните разбирачи пишещи по форуми и паланки :D

    Ясно си спомням как Румен Петков се опита да направи зимните гуми задължителни, но не успя.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Another Click In The Wall

Another Click In The Wall

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK