Диксит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Диксит

Едно от изображенията на картите Dixit

Диксит

Казват, че Dixit e игра за хората, които не играят игри

57766 прочитания

Едно от изображенията на картите Dixit


Не знам какво извиква в главите ви фразата настолна игра, но френската Dixit издига понятието на едно ново ниво. Като изключим общите определения "парти" и "семейна", тя не се вписва в никакви категории. Доста хора даже не са сигурни, че изобщо е игра. И това е най-хубавото. Правилата са прости, мисленето е абстрактно (а не стратегическо), а състезателният характер - на втори план (да не кажем условен).

На практика Dixit представлява купчина разкошни, детайлни и сюрреалистични карти, които разкриват безкрайни възможности за интерпретация, сюжет или значение. Каква игра ще излезе от тях зависи от вас като компания - от собственото ви виждане и мислене, от това доколко всички сте на една честота, от вътрешнозаводския ви хумор.

Играта има десетина награди (настолните игри също имат своите оскари). Била е Игра на годината в Германия, Испания и Франция. За момента има две продължения (Dixit 2 и Dixit Odyssey), тази година се очакват и още две - Dixit Journey и Dixit Jinx.

Правилата

На всеки се раздават по 6 карти. Играчите се редуват да бъдат "разказвачи". Играчът, който е наред да бъде разказвач, оглежда картите си, харесва си една, слага я на масата с лицето надолу и обявява нейната тема - такава, каквато я е видял. За целта той произнася дума, фраза или изречение - каквото му хрумне, свободата е пълна.

Останалите трябва да отговорят на темата с възможно най-подходящата карта сред своите. Те също поставят своите карти на масата с лицето надолу. Картите на масата се разбъркват и се нареждат така, че всички да ги видят.

Целта на всички играчи е да познаят коя е била картата, която оригинално е вдъхновила темата.

Целта на разказвача е картата му хем да бъде разпозната (тоест асоциацията не бива да е твърде отнесена), хем да не е разпозната от всички (тоест не може и да е твърде буквална).

След подробно оглеждане на различните интерпретации по темата всеки (без разказвача) прави своя избор и гласува. Ако никой не е познал или всички са познали, разказвачът получава 0 точки, а всички останали - по 2. Ако картата са разпознали един или повече (но не всички) играчи, то разказвачът и всеки от позналите получават по 3 точки. Допълнително всеки, който не е разказвач, но за чиято карта е гласувал някой друг, получава по 1 точка за глас.

Картите

Те са сърцето и душата на тази игра и са нещо средно между приказни илюстрации, психиделични халюцинации и историйки от живота в един кадър. Дело са на френската дизайнерка Мари Кардуа,която според мнозина трябва да е на сериозни стимуланти, за да произвежда подобни шедьоври. Сред картите има например: пръстен, в чийто диамант е затворена мъжка фигурка; трима монаси, които са се хванали за гушите с изкривени физиономии; тъмна стая с маса, подредена за вечеря, и забулена фигура на вратата. Старче, готово да скочи от висока кула книги. Каубой с пуканки пред телевизора. И така нататък - картите са 84 на брой във всяко от изданията на Dixit.

Асоциациите

При това положение един от най-приятните моменти е да си разказвач и да измислиш перфектния начисуперн да кръстиш картата си. Както вече стана дума, асоциацията може да е всякаква - дума (например "криза") или фраза ("задни мисли"). Може да е изречение, цитат или препратка, заглавие, част от песен - примерно "Беше грешка", "Любов по време на холера" или "Покани ме дяволът на чашка абсент". Между другото само със заглавия на Алмодовар може да се изкара половин игра. Може също да изпеете нещо, ако решите. А може и да го ударите на черен, професионален или вътрешен хумор - примерно "Митака след тежка нощ"...

Естествено другите играчи също се амбицират да извадят картинки, които отговарят на описанието. Всеки се надява другите да си помислят, че неговата карта е картата на разказвача. Така в идеалния случай пред вас изникват редица различни, но еднакво сполучливи интерпретации по темата. Това обикновено предизвиква групово веселие и бурни реакции на одобрение и учудване, както и големи дилеми при гласуването.

За да сте добри: трябва да ви е приятно предизвикателството да измисляте теми на картинките и да ви е интересно как работи мисленето на другите играчи. С течение на играта започвате все по-лесно да разпознавате как вашите приятели виждат картите.

Получава се най-добре: с правилната компания, когато сте всички на една вълна и нямате друго за правене. Примерно с питиета на плажа. Може да се играе от 3-4 души, но по-весело е с повече (до 12). Не е задължително да се познавате добре, но е по-лесно и има повече потенциал за споделени асоциации и общ хумор.

Не знам какво извиква в главите ви фразата настолна игра, но френската Dixit издига понятието на едно ново ниво. Като изключим общите определения "парти" и "семейна", тя не се вписва в никакви категории. Доста хора даже не са сигурни, че изобщо е игра. И това е най-хубавото. Правилата са прости, мисленето е абстрактно (а не стратегическо), а състезателният характер - на втори план (да не кажем условен).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.