D&D
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

D&D

D&D

Най-продаваната ролева игра в света се играе от бизнесмени, мениджъри и компютърни специалисти

19875 прочитания

След дългогодишни експерименти Dungeons & Dragons вече претендира за титлата "Най-продаваната ролева игра в света". За да я играете, са ви нужни приятели, моливи, хартия, зарове, фигурки, картa и други аксесоари. Един от играчите поема ролята на Водещ, който е разказвач и арбитър. Той няма за цел да победи, а просто подготвя сюжет с някакво приключение, което ще се разиграва. Основните правила са поместени в три книги: Player’s Handbook, нужна за създаването на герои, водене на битки, екипировка и магии, Dungeon Master’s Guide с информация и съвети за Водещия и Monster Manual с допълните същества и раси, които разказвачът може включи в своя въображаем свят. Системата се основава на правилото D20: ако имаш определена задача, хвърляш 20-стенен зар, който определя дали успяваш. Можеш да си избереш герой от различна раса от рода на джудже, елф, човек или хобит, както и различен клас от рода на крадец, магьосник, боец или свещеник.

Играчите сами решават по какви пътеки ще поемат героите им и как ще се справят с възникналите проблеми и опасности.

През 70-те години на ХХ век в САЩ на мода излизат военните стратегически игри, които скоро биват обогатени с Ролеви елементи. Изобретателите на новата ролева игра Гари Гигакс и Дейв Ърнесон не подозират предстоящия й успех. Така Гигакс става родоначалник на нов тип игри - Role Playing Games, превърнали се днес в обособен клон от развлекателната индустрия: в тях има пионки, фигурки, зарчета, карти, но и много четене, математика, прозорливост и въображение.

Издател на последната, четвърта, и най-разпространена версия на "Подземия & Дракони"4.0 е американската компания за игри Wizards of the Coast.

Казват, че Dungeon & Dragons (Подземия и дракони) е тръпка, която не може да се опише, ако никога не си хващал заровете. Но D&D не е хазарт. В нея няма печелещи и губещи. Влюбиш ли се в тази игра, тя става част от теб - мислиш за нея на път за работа, смееш се вътрешно на всички ситуации, в които си попадал, и неволно използваш уменията от играта във фантастичния свят.

"Въображението е това, което ни прави хора", обяви британският автор сър Кен Робинсън в една своя известна TED презентация. Играта D&D блестящо доказва това, защото в нея границата е човешкото въображение, въпреки че има правила. Именно това я прави толкова човешка и пристрастяваща. Къде другаде можеш с един жест да замразиш цяло поле, да бъдеш невидим, да се катериш по стените или да накараш някого да повярва всяка твоя дума?

Веднъж преди години разказвачът ни прекара седмици в педантично рисуване на карта и изграждане на цял свят за една игра. Водещият (така нареченият Господар на Подземието - Dungeon Master) в D&D е почти като писател: той трябва да съчини всичко за града си - от публичен дом до библиотека с готови герои в тях. Всеки от героите се изгражда с лист и молив - има раса, клас или професия като бард, паладин или магьосник, уклон на характера, различни способности и дарби. За всяка способност се хвърля двадесетстенен зар. Ако героят ти е твърде харизматичен и интелигентен - ще намалеят другите му качества като сила и издръжливост.

И така, след като разказвачът ни прекара седмици в творене, дойде големият ден за играта. Той разстла безупречната си карта пред нас, всеки си направи герой, избра си фигурка, случайно всички избрахме характера "хаотично зъл".

"Ами, решавам да изгоря целия град", ехидно заяви един. Разбира се, не всички волности в D&D са възможни, така че разказвачът с кисела усмивка хвърли контролиращите зарове, за да види дали опитът е успешен. Падна се 20 – така нареченият критичен успех. Градът избухна в пламъци. Прекрасната карта с всички герои, публични домове и библиотеки се оказа никому ненужна.

Месеци наред след това разказвачът отказваше да играе. Но споменът остана за цял живот и все още се смеем, когато се сетим.

Всеки играч на D&D има десетки подобни спомени.

"Бяхме в шахта под морското равнище. Получи се пролука, която започна да се пълни с вода. Повечето хора в party-то (дружината - бел. ред.) бяха с тежки брони и нямаше да успеят да изплуват, затова реших, че ще ги накарам да се хванат за моя герой, а аз ще направя магия, която ще ни изтласка на повърхността и ще ни позволи да ходим по вода (Water Walk). Проблемът беше, че героят ми трябваше да произнесе заклинанието... под вода. Водещият ми даде 5% шанс да успея, но трябваше да хвърля между 45 и 49. Хвърлих 48 и всички оцеляха", споделя Йордан Киров, от 6 години в D&D.

"Веднъж играех женствен мъжки елф и се опитвах да прелъстя един барон, който безумно обичаше жена си. Друг път наш приятел направи магията enlarge object - "увеличи обекта", обектът беше детска близалка... В D&D може да правиш всичко, което ти хрумне" разказва Ефтим Ганев, съсобственик на Remix BG. "Най-неприятният ми спомен? Със същия елф в един ориенталски затвор..."

"Действията, които можеш да извършиш в D&D, са всевъзможни, те варират от удряне на дракона с чук по главата през опичане на сладкиш, та до управление на кораб", твърди Румен Нинов, продуктов мениджър в Orange Center.

Очевидно е,

че цитираните играчи са заети хора - работят от сутрин до вечер, управляват фирми, ала най-очакваният момент за тях е събота вечер, когато ще се потопят в един фантастичен свят, загърбили действителността.

"DND дава насока на мечтите и мислите ми - мога да ги споделя с приятелите си и да се откъсна за малко от реалния свят", казва Павел Маринов от Sitel.

"Имам цяла митология в главата си. Любимият ми герой е Паладин или Свещеник - имат причина за действията си, която не произтича от тях самите, а от вяра в нещо по-висше. Нещо, което ми липсва в реалния живот", споделя Румен Нинов. Васил Георгиев е на същото мнение: "Има един герой за мен и това е Паладинът: аватарът на надеждата, самотният войн за справедливост, последният защитник на слабите. А аватарът ми в игрите е просто моето по-добро аз."

Павел Маринов най-често играе неутрални герои с хаотични насоки, защото така героят споделя личните му виждания.

"Обичам хаотично злия уклон заради начина на поведение и лудостта в очите на героя", казва Ефтим Ганев.

Оказва се обаче, че играта полека завладява действителността – до степен, че границите се размиват. За Дамян Христов-Ян, собственик на клуб за игри в Разград и професионален геймър, "D&D е "играта на игрите", която промени живота ми дотолкова, че с нея преосмислих различни житейски ситуации, запознах се с невероятни личности, най-вълнуващото изживяване".

"Започнах да слагам хората в реалния живот в D&D класове. Малко е странно, но е доста забавно", споделя Васил Георгиев.

"Вървиш си по улицата и се улавяш да мислиш как, вместо нов смартфон, да си купиш нов меч", разкрива Румен Нинов. Една добра кампания може да продължи години в реално време. "Тогава искаш или не, този персонаж става част от теб", смята Ефтим Ганев.

"Изживяването е нещо средно между това да си на приятно място с приятели, но същевременно да откриваш, че светът около теб бил толкова по-различен от досегашния...", обяснява Цветомир Тотев, специалист "Компютърни мрежи и сигурност".

Според Васил Георгиев, управител на хоби магазин в столицата, хората в България изпитват неудобство да признаят, че имат хоби - ако то е свързано с карти, книги и игри. "Подиграват ги за "детските игрички", но реално това е много скъпо хоби и не е предназначено за деца", убеден е той.

За Румен Нинов е необходима първоначална инвестиция от 500 - 1000 лв. за да можеш да играеш пълноценно. "Имаме безброй много фигурки, почти всички книги, както и годишен абонамент към американската компания за игри Wizards of the Coast. Имаме си дори шаблончета, с които очертаваме географските места", разказва Ефтим.

Павел Маринов пък oбожава зарчета и притежава над десет комплекта с многостенни зарчета. "Средно на месец отделям по 30 - 50 лв. за удоволствието", добавя той.

Ролевите игри от типа на D&D са прародителите на съвременните компютърни игри. "Даже смятането в тях е било на ръка", разказва Дамян Христов.

"При компютърните игри си сам - дори да играеш в мрежа с хора от цял свят, ти си сам срещу екрана. А в D&D изживяването е взаимно, там се събираш с хора като теб в една стая, сядате на една маса, общувате активно", пояснява той.

D&D е отворена игра, която се преобразява постоянно. Докато, според Павел Маринов компютърните игри винаги ограничават и насочват. "Те са затворени и не можеш да промениш сценария", казва той.

Цветомир смята разликата за "простичка": "D&D е лично изживяване, построено в главата ти. Компютърните игри не могат да излязат от рамките на програмния код."

"Като между филм и книга с един и същ сюжет – и двете може да са добри или лоши, но четящите хора си знаят...", допълва Румен Нинов от Orange Center.

"D&D развива важни качества като математически заложби, актьорски талант, способност за комуникация и презентация", твърди Дамян Христов. "Научих се да общувам и да разсъждавам с няколко хода напред, да говоря пред аудитория и да отговарям на всякакви запитвания", допълва той.

Ефтим Ганев също е научил важен урок в играта: "Прави каквото ти е кеф, но знай, че невинаги се получава." Защото зарчетата диктуват 80% от играта.

Ефтим смята, че D&D учи хората да се справят бързо в нестандартни ситуации, да мислят по-отворено и свободно, да работят в отбор от крайно различни личности, да дават простор на фантазията си и не на последно място - да се събират с приятелите си, за да правят нещо различно от пиене. За Цветомир Тотев да бъдеш в главата на друга личност със своя история и от свят, коренно различен от твоя, има много психически ползи.

"Няма друга игра, която толкова да се доближава до живота", споделя Румен Нинов. Според него D&D учи човека, че действията му имат реални последици. "В живота просто не са толкова очевидни, колкото в D&D."

След дългогодишни експерименти Dungeons & Dragons вече претендира за титлата "Най-продаваната ролева игра в света". За да я играете, са ви нужни приятели, моливи, хартия, зарове, фигурки, картa и други аксесоари. Един от играчите поема ролята на Водещ, който е разказвач и арбитър. Той няма за цел да победи, а просто подготвя сюжет с някакво приключение, което ще се разиграва. Основните правила са поместени в три книги: Player’s Handbook, нужна за създаването на герои, водене на битки, екипировка и магии, Dungeon Master’s Guide с информация и съвети за Водещия и Monster Manual с допълните същества и раси, които разказвачът може включи в своя въображаем свят. Системата се основава на правилото D20: ако имаш определена задача, хвърляш 20-стенен зар, който определя дали успяваш. Можеш да си избереш герой от различна раса от рода на джудже, елф, човек или хобит, както и различен клас от рода на крадец, магьосник, боец или свещеник.

Играчите сами решават по какви пътеки ще поемат героите им и как ще се справят с възникналите проблеми и опасности.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    soregashi avatar :-|
    soregashi

    Мусева, размазахте :)

  • 2
    zafu avatar :-|
    Зафу

    Дали защото мозъкът ми е хубаво измит още от първите стъпки на американски детски канали на земя българска, но всеки следващ абзац на статията ми действа по-силно от два тона и половина рекламен кондишънинг. (...И ако това изречение не ви е изхвърлило от стола...)
    Дано се въздържа в близките минути да проверя някой онлайн-магазин, инак дефицита на време и ресурси ми е вързан в кърпа (с американска панделка).

    И независимо от всичко това - най-добре просто + за коментара над мен, и толкоз. ...Радостта от възвърнатите спомени.

  • 3
    mousseva avatar :-|
    Eos

    До коментар [#1] от "soregashi":

    направо критнах, а табелков? трябва да ти я пратя цялата!

  • 4
    convince avatar :-|
    convince

    ПРЕД ИГРАТА В КОЯТО Е ВЪВЛЕЧЕНА БЪЛГАРИЯ ВЕЧЕ 64 ГОДИНИ, ВСИЧКО ДРУГО ДОРИ И ИЗМИСЛЕНО С ВИСОКО И ИНТЕЛИГЕНТНО ВЪОБРАЖЕНИЕ БЛЕДНЕЕ.

    ФАНТАЗНОТО НИ ЕЖЕДНЕВИЕ ГО ПОКАЗВА БЕЗ СЛЕДА ОТ НЯКАКВО СЪМНЕНИЕ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK