Часът на независимостта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Часът на независимостта

Часът на независимостта

Лойд Кауфман, царят на нискобюджетните, безвкусни филми и президент на независимата продуцентска компания "Трома": "Смея да твърдя, че ние въведохме модата на хумора, свързан с пърденето, еякулацията и пикаенето"

5767 прочитания

Лойд Кауфман е всепризнат идеолог на Б-филмите (нискобюджетни продукции, обикновено хорър, уестърн или фантастика). В тази област той е достоен наследник на Ед Ууд, който посмъртно, през 1980 г., беше официално обявен за най-некадърния режисьор на всички времена. Подобно на него Кауфман е култова фигура в жанровото кино. Филмите му са антипод на това, което се преподава в киноучилищата, претендиращи за някаква репутация. Историите му са изпъстрени с персонажи (предимно зомбита) търсещи правосъдие със сатъри в ръка, реки от кръв, гротескови порносцени и примитивни визуални ефекти за снизходителна публика. Присъствието му е радост за всички студенти и любители на киното, защото той е забавен събеседник и красноречиво оспорва академичните представи за киноизкуство. Много мои приятели ще се възмутят от филмите му, но техните деца тийнейджъри биха изпаднали във възторг.

Разговаряме с Лойд Кауфман след лекцията му "Как да направим шибания си филм", изнесена по време на монреалския кинофестивал "Фантазия". Кауфман е президент на "Трома ентъртейнмънт" – независима продуцентска компания, която оцелява близо 40 години. Самият Кауфман се е отправил спортно към средата на шейсетте си години. Автор е на 4-5 книги, сред които и бестселърът "Е, значи си решил да ставаш кинаджия?". Реакцията му е светкавична, безпроблемно прескача от английски на френски и обратно, чувството му за хумор е забележително за американец.

Знае стойността на това, което произвежда, и обезоръжава критиците си със самоунищожителна ирония и провокираща скромност. ("Благодаря ви, че се интересувате от един дребен еврейски режисьор"). Всъщност за дребен той не преувеличава. Лекцията му, дръзко наречена от самия него майсторски клас, наподобява проповед, по време на която той лавира между 20-годишната си сътрудничка, екзалтираните почитатели, на които раздава автографи и фланелки, и видеоплеъра, чието дистанционно управление отказва да работи. За да обясни стила на "Трома", Лойд Кауфман пуска откъс от филм, в който сътрудничката му прави стриптийз.

Името "Трома" неологизъм и приумица ли е?

Името на компанията е заимствано от Вергилий и е вдъхновено от втората книга на "Енеида". Завършил съм Йейлския университет и бих превел "Трома"като "Съвършенство в целулоид".

Четиридесет години независима разпространителска и продуцентска компания в киното е доста време.

В САЩ рядко някоя независима студия успява да просъществува повече от две години. Една от основните причини за този печален факт е, че МРАА (Motion Picture Association of America), която издава така наречените визи, прилага двоен стандарт. Тя осигурява сравнително широк достъп на публиката до филмите на мейджър компании с Брус Уилис и Арнолд Шварценегер, тоест филмите с насилие. По отношение на нашите филми, МРАА изисква да премахнем кадри с експлозии, куршуми или близки планове на ръкопашни схватки. Тази организация унищожи кариерата на много независими автори и киностудии. Слава богу, с мен те не успяха – дебютът ми беше катастрофален и, за да стъпя отново на крака, ми трябваха две години. "Трома" просъществува толкова време напук на мейджърите. Постоянно страдаме от цензурата. Ако в Канада ни отрязват 40 секунди екранно време,  в САЩ същият филм е съкратен с около 20 минути. А това си е живо осакатяване на произведението. Добре, че поне на фестивалите не ни закачат.

Много професионалисти говорят със симпатия за "Трома".

Самюъл Джаксън и Брад Паркър направиха първите си пробиви с подкрепата на "Трома". Кевин Костнър (като актьор) засне с нас "Сийзъл Бийч - Горещи тела". За него това бе своеобразна подготовка за "Воден свят", който няколко години по-късно му струваше около 200 млн. долара. Помогнахме на Робърт де Ниро, на Бърт Рейнолдс и притежаваме авторските права на един от първите филми на Брайън де Палма. Сред големите приятели на "Трома" са Куентин Тарантино, Питър Джаксън, Такаши Миике и Каспар Ное. Смея да твърдя, че ние въведохме модата на хумора, свързан с пърденето, еякулацията и пикаенето. За популярността ни допринася и фестивалът "Тромаданс", който организираме на същото място, на което се прави и "Сънданс". Имаме доста прожекции в нощните програми на много телевизии в Европа. Френската филмотека направи панорама на нашите филми. В Англия организираха няколко големи събития в наша чест и имаме голяма група почитатели. Хората ни се радват, защото се съпротивляваме и оцеляваме в неравна схватка. За тях сме символ на независимост и свободомислие.

Вашият каталог съдържа доста филми на ужасите.

Съпругата ми е член на Нюйоркската филмова комисия. Имаме три дъщери, които са вече пълнолетни, но когато бяха малки, не им разрешавахме да гледат филмите на "Трома". Винаги съм смятал, че забраната за гледане на даден филм е лична отговорност на родителите, а не на комисии. По телевизията редовно има много неща, които децата не би трябвало да виждат. Като родител и творец съм съгласен, че трябва да има възрастови ограничения за зрителите, но наложени от безпристрастни съдници.

Вие покровителствате много млади автори и това ви носи успех.

По отношение на младите кинематографисти предпочитам да цитирам Шекспир: "Правете неща, в които вярвате и които идат от душата ви." Не бива да се снима филм заради парите. Ако искате да спечелите пари, не се занимавайте с кино. По-добре е да се ориентирате към продажбата на хот-дог или станете политик. Киното е изкуство и моят съвет към младите е: "Снимайте филми, които са важни за вас. Това ще ви направи щастливи, а пък после, каквото стане... може би ще си изкарвате хляба с кино." Имах голям късмет, защото филмите ни станаха култови и "Трома" се превърна в движение след четирите ми книги и фестивалните ни участия.

Филмите ви са известни главно на публиката от Северна Америка.

О, много повече! Имаме почитатели и съмишленици по цял свят. Във Франция поддържаме сериозен, бих казал, интелектуален уебсайт. Харесва ми да смесвам във филмите си елементи на хумор и ужас, секс, Шекспирови препратки и филмова класика. Така достигам до широката публика. Винаги, когато е възможно, вкарваме името на нашата компания в заглавието на филма – "Тромео и Жулиета", "Тромавил". Така оставяме нашия отпечатък. През март лансираме най-новата си продукция "Денят на бащата", а последният ни голям хит беше Poultrygeist – политически ангажиран филм срещу заведенията за бързо хранене с елементи на бурлеска и научна фантастика, музикална комедия, секс и хорър. Както виждате, смесваме жанровете, което характеризира нашите филми. Подиграваме се с политиците и с юпитата. Във филма ни пилетата и коренното население на Америка си отмъщават за това, че са жертва на масово изтребление.

Имате ли обяснение за успеха на вашата компания?

Винаги съм знаел, че този, който успее да направи по-ужасяващ филм, ще има повече успех. Когато започвахме с моите партньори, експертите твърдяха, че филмите на ужаса нямат никакво бъдеще. Затова поехме в тази посока и оттогава не следваме съветите на специалистите. Нашите филми не са точно жанрово изчистени като класическите филми на ужаса, защото са по-скоро приятелска сатира на американското общество. Темите ни най-често са подсказани от вестниците и от политическия живот.

Вие сте на барикадата от много време.

Мейджърите спечелиха отдавна войната с независимите. За никого не е тайна, че 5-6 световни конгломерата контролират медиите. Те държат широката публика далеч от независимото изкуство. Ще повторя, че МРАА обслужва техните интереси.

Лично аз съм за подялбата чрез интернет. Бих поканил нашите български съмишленици да се запознаят с петицията ни от 2010: http://tinyurl.com/348fcwc. За тези, които не ползват английски, ще обобщя. "Металика" щеше да си остане махленска банда без мрежата. Софтуери от типа на Napster помагат на независимите артисти да стигнат до масовата аудитория. Това е истинската причина медийните корпорации да се нахвърлят така яростно върху обмена чрез интернет – те не се интересуват толкова от авторските права, колкото от контрола на вкусовете и формирането на определени стереотипи, за да продават нискокачествената си продукция. (бел. авт. - тук той употреби друг израз, който спестявам на читателите). Погледнете какво предлагат големите екрани през лятото! Проблемът е политически и е част от промиването на мозъци, "Трома" подкрепя свободния достъп чрез интернет. За нас това е оптимален начин да стигнем до масовата публика. Русия е типичен пример в това отношение: филмите ни бяха пиратски разпространявани, после станаха популярни и сега там имаме официален дистрибутор. Бъдещето е в сайтове като Youtube и Myspace.

Давате интересни съвети за финансирането на филм.

Средната цена на филмите ми е около 100 000 долара. Ако разполагам с 2 милиона, бих направил 20 филма, а не един. Това е разликата между моята идея за творчеството в киното и тази на холивудските мейджъри.

Филмът ви от 1987 "Сърфистите нацисти трябва да умрат"е обявен за един от най-лошите филми на десетилетието. Окачествяват го като класически кич.

Гордея се с този филм. Според мен класически кич са филмите с Том Круз. Няма значение, че не правя сериозно кино. Важното е, че засягам много сериозни теми. Ван Гог не е рисувал като Рембранд, но и двамата са добри, нали?

Лойд Кауфман е всепризнат идеолог на Б-филмите (нискобюджетни продукции, обикновено хорър, уестърн или фантастика). В тази област той е достоен наследник на Ед Ууд, който посмъртно, през 1980 г., беше официално обявен за най-некадърния режисьор на всички времена. Подобно на него Кауфман е култова фигура в жанровото кино. Филмите му са антипод на това, което се преподава в киноучилищата, претендиращи за някаква репутация. Историите му са изпъстрени с персонажи (предимно зомбита) търсещи правосъдие със сатъри в ръка, реки от кръв, гротескови порносцени и примитивни визуални ефекти за снизходителна публика. Присъствието му е радост за всички студенти и любители на киното, защото той е забавен събеседник и красноречиво оспорва академичните представи за киноизкуство. Много мои приятели ще се възмутят от филмите му, но техните деца тийнейджъри биха изпаднали във възторг.

Разговаряме с Лойд Кауфман след лекцията му "Как да направим шибания си филм", изнесена по време на монреалския кинофестивал "Фантазия". Кауфман е президент на "Трома ентъртейнмънт" – независима продуцентска компания, която оцелява близо 40 години. Самият Кауфман се е отправил спортно към средата на шейсетте си години. Автор е на 4-5 книги, сред които и бестселърът "Е, значи си решил да ставаш кинаджия?". Реакцията му е светкавична, безпроблемно прескача от английски на френски и обратно, чувството му за хумор е забележително за американец.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    devient_writer avatar :-|
    devient_writer

    Ne Sam gledal filmite na Kaufman. Vse oshte . Saglasen Sam, obache, che filmite s tom cruise mogat da se opredelyat kato kitch. Ima I mnogo drugi takiva...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    petertakov avatar :-?
    Petak

    [quote#1:"devient_writer"]filmite s tom cruise mogat da se opredelyat kato kitch[/quote]
    Кои по-точно - Rain Man, Born on the Fourth of July, Jerry Maguire, Eyes Wide Shut, Magnolia или Vanilla Sky?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.