Златна среда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Златна среда

Златна среда

Интериорният дизайнер Галина Георгиева намери място за древната култура на траките в Сан Франциско

7352 прочитания

Тя ни писа за пръв път през 2009 г., за да ни разкаже за Меката на екодизайна Сан Франциско, където живее и работи вече от осем години. Сега е на 32, дипломиран интериорен дизайнер с инженерна мисъл, шлифована от Лесотехническия университет в София, и със смел творчески подход, разкрепостен в едно от най-престижните училища за изкуство - Academy of Art University в Калифорния. В България е по повод работата си за дентална клиника, любов и още няколко частни проекта.

От една страна, Галина Георгиева работи по реализирането на конкретни интериори, от друга - по такива, които никога няма да се материализрат, но изпълняват функциите си перфектно във виртуална среда. Последното означава, че тя се грижи как да изглежда интериорът на уебкастите в една от най-големите американски фирми в областта, а HP, Intel, Oracle, American Express и Visa са само част от бизнес клиентите й. Казва, че точно те я държат с една стъпка напред в тенденциите, защото забелязва какви са желанията в големите корпорации и това й дава възможност да предвижда как ще се промени масовият вкус. Споделя, че поръчките на бизнесмените са за все по-неформална, лежерна среда и последните й проекти включват теми като "Алиса в Страната на чудесата" и панаир за American Express: "Влизаш в пространството и виждаш козички, захарни памуци, въртят се виенски колела, стаите са шатри и вътре стреляш с пушка и подобни, докато осъществяваш бизнес комуникация."

Когато говорим за живота в Сан Франциско, Георгиева държи да уточни, че репутацията му на един от най-зелените градове в света не е пресилена, но никой не смята този начин на живот за извънреден, а за нормален. "Мерките тук, в България, са доста по-екстремни, твърди Галина. В Сан Франциско например не отделяме стъкло от хартия, а всичко, което се рециклира, е в една торба. Пластмасата също е отделно. Кметството раздаде специални кофи за органичен отпадък на всеки апартамент и се шокирах, когато видях, че за времето, в което изхвърлям две шепи органичен отпадък, събирам сигурно по петнадесет плика с хартия и бутилки." Иначе Сан Франциско е известен и като най-европейския град в САЩ, с по един огромен парк на хълма за всеки квартал, където жителите си почиват, като "всеки се омагьосва с "Мимоза" - портокалов сок с шампанско".

На главната улица в даунтаун зад огромни витрини виси Mezena - проектът на Галина Георгиева, с който тя се дипломира и обира академичните овации. Той е част и от пътуващата изложба на университета й е основната реклама на специалността Interior and Architecture Design, която българката завършва като магистър миналата година. Успехът й донякъде се дължи на това, че "американците много ценят историята - не само своята, но и чуждата, разказва тя. Забелязах от самото начало колко съм им интересна с това, че съм българка, и се заех с проект, в който исках да покажа традициите на България и тракийската култура през призмата на модерния свят. Тогава много работех с Лора Блуменфелд, която е дизайнер на бебешката стая на дъщерята на Мадона. Тя толкова се вдъхнови от този проект, че извървяхме заедно всяка една стъпка от него".

От Блуменфелд Галина научава, "че е OK да си много страстен и че това помага". За другия утвърден авторитет, с когото работи, главния дизайнер на Gap и Banana Republic Кен Фрийд, казва: "Той ми отвори мисълта за хората и как мога да им помагам чрез дизайн." Сега тя се стреми да ни помага да живеем по-добре - по думите й "хората да се събуждат сутрин и да са щастливи от това, което ги заобикаля".

За разлика от клиентите й в САЩ, които я наемат, за да направи така, че интериорът им да не прилича на този от списанията, в България все още сме плахи и се доверяваме на изпитани стратегии. Най-честите фалове, които тя забелязва, са, че "тук се стремим всичко да е безопасно. Цветовете са вяли, личи си, че хората се притесняват да сложат хубав, наситен, контрастиращ цвят. А най-голямата грешка според мен е, че хората се опитват всичко да им е в един цвят - примерно стените са в един цвят и диванът трябва да е такъв, и всичко започва да се случва в този цвят. Това е най-голямата грешка.

Да си паснат нещата означава да си отиват, а не да повториш един цвят". Втора грешка е чрез един материал да имитираме друг: "Няма нужда да караме мазилката да изглежда като дърво. Когато имаш един материал, трябва да му използваш свойствата, а не да се опитваш да го направиш друг." Трета - че понякога просто избираме да сме банални: "Всички знаят, че нещо работи и то се използва навсякъде. Сега това например са белите тухлички и този камък, насечен на тънки ленти, който се монтира по един и същ начин." Съветът й е вместо това да търсим есенцията на атмосферата, която искаме да пресъздадем и да съчетаваме. И веднага дава пример със студиото на приятеля си, който пожелал да събере на едно място модерния стил на Ню Йорк с уютна българска селска къща, Африка и баня, в която да се чувства като на Сейшелските острови. Какво се получи? "Седнах, направих анализ на тези стилове, извадих есенцията им и намерих общото между тях, което ги свързва - това са цветове, шарки и т.н."

"За мен, продължава Галина, е много важно човек да не забравя откъде е започнал и да дава обратно. Това е цялата ми идея." Затова кръгът ще се затвори отново в Лесотехническия университет, където тя ще работи заедно с Томас Файхтнер в работилницата му за дизайн на предмети и мебели от възобновяеми източници. Резултатите ще видим на предстоящата Sofia Design Week, изложени в Столичната библиотека.

www.mezenastudios.com

Тя ни писа за пръв път през 2009 г., за да ни разкаже за Меката на екодизайна Сан Франциско, където живее и работи вече от осем години. Сега е на 32, дипломиран интериорен дизайнер с инженерна мисъл, шлифована от Лесотехническия университет в София, и със смел творчески подход, разкрепостен в едно от най-престижните училища за изкуство - Academy of Art University в Калифорния. В България е по повод работата си за дентална клиника, любов и още няколко частни проекта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    nixonanim avatar :-P
    Nixonanim

    Страхотно! За съжеление точно в момента имам време да прочета само заглавието, но картинките изглеждат много добре и определено ще разгледам внимателно по-късно :)

  • 2
    nixonanim avatar :-P
    Nixonanim

    Супер надъхващо, прочетох го на спокойствие и определено ще се постарая да се засека с Галя на SDW !

  • 3
    kkozarev avatar :-P
    Kamen Kozarev

    Абее, хубаво, че се търси дизайна на мацката, ама повечето от снимките все едно са снимани в хотел на Ветко Арабаджиев (гугъл ит) - демек персийски нощен клуб.

  • 4
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Радвам се, че се пише тук за още една успяла българска, но малко ме подразни изказването и за какво не трябвало да се прави в дизайна - това било грешка, онова било грешка, така и така трябвало - мисля, че в съвременния дизайн не би трябвало да има табута и "трябва" - хубаво е това, което клиентите разпознават за "свое".

  • 5
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Млада е, затова.

  • 6
    sagrada avatar :-|
    sagrada

    Поздравления за успехите на момичето. Пишете повече такива неща, действат много стимулиращо. Особено ми харесаха тезите "че е OK да си много страстен и че това помага" и "...грешка е чрез един материал да имитираме друг ... Когато имаш един материал, трябва да му използваш свойствата, а не да се опитваш да го направиш друг." Но най-много ми допадна това, че при дизайна водеща трябва да е мисълта за хората и основната цел е да ги направи щастливи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.