Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

5 17 май 2012, 17:59, 8452 прочитания

Дванайсетте стола

Повече от 15 години Величко Великов проектира оригинални мебели за дома и въображението

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един от най-интересните и различни продуктови дизайни за изминалата година в Европа принадлежи на Величко Великов – българин, който през 2004 г. заминава за Лондон и открива свое собствено студио. Неговият стол Lastika, изпълнен от 40 еластични колана, опънати върху структура от стоманена тръба, продължава да се радва на голямо внимание в професионалните среди и засилва интереса към таланта му с публикации в десетки сайтове и блогове за дизайн. Величко завършва специалност "Промишлен дизайн" в Техническия университет в Русе. Сред многото му награди и проекти се вмъкват две години в най-голямата фабрика за порцелан и стъкло в България – "Китка" в Нови пазар, като дизайнер на опаковка, декори и нови продукти, още толкова отговаря за дизайнерския отдел на големия български производител на мебели "Никром". Основател е на дизайнерската група ЧЕРГА и съорганизатор на първото българско биенале по дизайн през 2008 г.


В Лондон Величко отива "на шега", когато столът му Lovely Сhair е номиниран за награда в конкурс. "Задържах се с работа, много работа и ентусиазъм, казва той. Трудно беше в началото – имаше период, в който работех буквално за едното парче хляб." Сега дизайнерът работи за известни европейски компании, а негови продукти участват в едни от най-престижните изложения в Европа – Лондон, Париж, Милано, Кьолн, Ливърпул и др.


Кое определяте за свой най-голям успех досега?
Трудно ми е да го определя, има няколко неща, които вярвам, че са от най-сериозните ми дела. Като дизайнер: Столът Lastika, който проектирах и буквално направих на място за италианската фирма Lago – тази година разбрах, че е станал много известен в Италия и всички много му се радват. Такова признание на труда ми ме кара да се чувствам настина щастлив. Като личност – групата за дизайн ЧЕРГА и уъркшопа "Работилница" – това е събитие, което според мен ще повлияе много за развитието на българския дизайн, а и производство. По време на "Работилница" най-добрите дизайнери в България работят заедно с производители над нови продукти и концепции. Много е зареждащо и ползотворно – трябва да се види.

Разкажете ни как започнахте да работите в Lago, как се разви професионалният ви път във фирмата и благодарение на нея.
Бях поканен за уъркшоп през септември 2010 г. Lago организират такова събитие всяка година, инвестирайки в нови идеи и продукти. Приех събитието много сериозно и направих всичко възможно да покажа какво мога. Като цяло мога да кажа, че харесаха начина ми на мислене, продуктивността и знанията ми – разработих около 40% повече идеи от останалите участници. Избраха три мои продукта, като впоследствие изработиха два – Lastika и Curly. Lastika се продава от началото на годината официално. Това, което знам със сигурност, е, че се приема много добре, хората го харесват и забелязват.


Прави впечатление, че концентрирате усилия предимно върху столове – с какво ви е интересна тази тип мебел?
Столовете са обект с предизвикателство. Това е един от най-комплексните и сложни проекти – трябва да отговаря на толкова много изисквания – технология, ергономия, материали, естетика, цена. Затова и ми е интересен като обект – като упражнение е, въпреки че има страшно много вече измислени такива – винаги има място за още.

Какво означава добър дизайн?

Добрият дизайн според мен е съчетание на функция, технология, материали и естетика. Не е достатъчно един обект да е красив, той трябва да носи смисъл и функция, да е изчистен от излишества и прекален артистизъм, да съчетава в себе си здравина, функция и добър стил. И преди всичко да бъде лесен и евтин за производство.

Коя е най-голямата отговорност на един интериорен дизайнер?
Да създаде интериора по такъв начин, че клиентът му да го почувства като свой, личен продукт.

Какво е най-важно във вашата професия?
Не знам. Мога да кажа кое е важно за мен – да бъда коректен, да си спазвам сроковете, да създавам нещата по такъв начин, че да се запомнят и да бъдат полезни.



С какво вашите работи се различават най-ярко от интериорните проекти на ваши колеги по света?
Може би с емоционалността им – не мога да определя, защото светът е толкова шарено място, че да отличиш някого е наистина предизвикателство. Винаги се старая да гледам над нещата по свой начин и да го показвам колкото мога по-чисто.

Какво мислите за масовото производство на големите мебелни вериги и дизайнерските собствени линии на различни фирми. Зад кое заставате?
Смятам, че дизайнерска мебел не е това, което сме свикнали да разбираме в България. "Дизайнерски" по-скоро означава измислено както трябва, без пропуски и компромиси в качеството на материалите и съединенията, така че да остане. Това ми харесва и смятам за правилно. А иначе – всяка мебел е дизайнерска, винаги някой е мислил по нея, старал се е тя да бъде максимално добра. Просто някъде там някой е решил да направи компромис – с една гайка, сглобка, покритие, тапицерия. И се е получило по-евтин (невинаги) и нетраен продукт.

Какво е общото между хората в ЧЕРГА?
Мечтата за дизайн с български имена зад него. За среда, където се обсъждат и решават проблеми. За място, където един дизайнер да се чувства у дома си. За икономика, която осъзнава ролята на дизайнерите. За държава, която мисли за своите дизайнери.

Има ли български съвременен дизайн и кой стои зад него?
Да, има. Вижте изложението ни по време на Sofia Design Week... И не е само ЧЕРГА. Вече за втори път например по време на най-сериозното изложение за мебели – "Светът на мебелите", се награждава "Мебел на годината". Това е показател, че нещата в тази област се развиват. Все пак, за да има български дизайн, трябва и българско производство – колкото повече, толкова повече.

От кого сте се учили най-много?
Най-напред от учителя ми по рисуване в Нови пазар – много колоритна и истинска личност. След това, в университета, от проф. Орлоев – преподавател с дълбока ерудиция и страхотен подход. С ученето не съм спрял и до днес...

Какво ви зарежда с идеи? Кога получавате "проблясък" за нов проект?
Всичко. Проблясъци има по всяко време – това не може да се спре или определи.

Кой е любимият ви проект?
Много е трудно да се определи, все едно един родител да каже кое е любимото му дете... Но може би един стол, върху който работя и в момента – Cubba Bubba. Той е съчетание от 4 вида сядане в един куб – стол за хранене, шезлонг, кресло, маса – всичко това в размер 70 x 70 x 70 см. Идеята е да може да се ползва в малки пространства, край басейни, на плажа, на детската площадка – трябва да го завъртите, за да си намерите най-подходящата позиция за сядане.

Върху какво друго работите в момента?
Една серия стол и маса от слоеста огъната дървесина за китайски производител. Също и върху една интересна маса с уникално разгъване за български производител; шезлонг за екстериор – пак за България, кутия за електронно оборудване за английска фирма.

Какво искате да се случи с вас в бъдеще? Как си представяте най-оптимистичния сценарий?
Трудно ми е да правя сценарии, но си мечтая за истински център за дизайн, за развойна дейност, където всеки производител може да дойде и да поръча изделие, което да получи като прототип, с конструкторска документация и разработен маркетинг план.

Как минава денят ви?
Зависи над какво работя в момента, но принципно е съчетание от работа пред компютъра и работата извън него – скициране, често правя малки макети, а когато работя върху прототип, се налага да работя с дърво, метал, смоли – режа, заварявам, огъвам – тогава май е най-приятно. Като цяло разделям работата си на две три фази – първо, чисто концептуализиране – нахвърляне на идеи, проучване, изчистване на първоначалната идея; второ, разработка – изчистване на детайли и технически параметри, разработване на документация за производство, трето, прототипиране и изработване на крайния продукт.

Как обичате да прекарвате свободното си време?
У дома. Понякога в пътуване – обичам да пътувам на дълги разстояния.

С какво се разтоварвате?
Чета Тери Пратчет, рисувам, спортувам.

http://velichkovelikov.com
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И това ще мине 1 И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

3 апр 2020, 4871 прочитания

Всички в кухнята Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

3 апр 2020, 4594 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Семейни работи

В навечерието на Деня на хавлията научаваме защо юбилейните кърпи за чай за Елизабет II се шият в България

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10