Семейни работи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Семейни работи

Проект за юбилейната кърпа за чай

Семейни работи

В навечерието на Деня на хавлията научаваме защо юбилейните кърпи за чай за Елизабет II се шият в България

6564 прочитания

Проект за юбилейната кърпа за чай


Светът се развълнува от диамантения юбилей на Н.в. Елизабет II и обърна специално внимание на кърпите за чай, които са традиционни сувенири за Великобритания и по правило съпътстват важните събития в кралското семейство. Историята помни, че през годините на пазара се предлагаха както такива с лика на кралицата, така и други, изобразяващи младото семейство принц Чарлз и принцеса Даяна. Въпреки това продажбата на въпросните кърпи в официалния сет със сувенири, посветени на сватбата на Кейт Мидълтън и принц Уилям, беше забранена като проява на твърде лош вкус. В края на миналата година становището остава същото и по повод 60-ата годишнина на Eлизабет II на трона. В средата на април тази година обаче вестник Daily Mail обяви, че под натиска на обществото тя все пак се е съгласила чаените кърпи да присъстват в отбелязването на празника й още повече – според прогнозите на изданието те ще бъдат бестселър с цена от 8.95 британски паунда.

Проект за юбилейната кърпа за чай

Следим развитието и през май, когато откриваме информация от първа ръка - поръчка за кърпи за чай с образа на английската кралица и надпис Diamond Jubilee е възложена от Daily Mail на великотърновската фирма за домашен текстил "Аглика". И преди да настъпи тържественият момент на 2 юни, се заредихме с подробности за производството.

Бившият завод "Петко Владов" е в бранша от четиридесет години. Приватизиран е от тогавашния си директор Петко Петков, който продължава дейността, превръща я в семеен бизнес и въвлича в него и дъщерята, и сина, и снахата Елица Петкова. Тя разказва, че големият им пробив става възможен благодарение на рецесията и кризата за памук в Индия. Налага се да измислят по-икономичен начин да изработват хавлиени кърпи и създават иновацията Doubleface – от едната страна памучни, а от другата – от микрофибър. В момента тече процедура по патентоването, но в последните две години почитателите и пазарите набъбват значително. Попиваме, че всичко това се дължи на уникалните възможности на плетката, която не позволява бримки, дава по-дълъг живот на кърпите и най-важното – създава условия за невиждани досега щампи. Микрофибърната им част е подходяща основа за печат с висока резолюция, т.е. с качеството на снимка. Откритието се оказва революционно в областта и затова във фирмата сега работят на 100% от капацитета си, докато обслужват все повече клиенти от Англия, Германия, Холандия, Франция, Италия, Чехия, Унгария, Румъния начело с марки като British Airways, Coca Cola, Pepsi. Освен зад тях Doubleface стои и зад тазгодишните летни колекции на Moschino, Missioni и линията 1А Class на Alviero Martini. Дизайнерската летва се вдига още по-високо на едно от специализираните изложения, когато хора на Escada проявяват изричен интерес към българския павилион и търсят контакти с дизайнера, използвал дигитален печат върху стените му.

Проектът с кралските кърпи за чай продължава да се разисква и след редакционното приключване на броя, но използваме случая да напомним, че на 25 май е Денят на хавлията, който отбелязваме от 11 години в чест на Дъглас Адамс и любимия ни "Пътеводител на галактическия стопаджия". Там се казва: "Хавлията е навярно най-полезното нещо, което един междузвезден стопаджия може да притежава. На първо място тя е много ценна в чисто практическо отношение - можеш да се загърнеш с нея, за да се топлиш...; можеш да легнеш върху нея на плажа...; можеш да подремнеш под нея и под звездите...; би могъл да я опънеш като платно на минисал...; намокрена, ще ти послужи и в ръкопашен бой; можеш да си завиеш главата с нея, за да не дишаш отровните изпарения или за да не срещнеш погледа на кръвожадния звяр...; ако изпаднеш в беда, можеш да я размахаш над главата си в знак, че се нуждаеш от помощ, и, разбира се, можеш да се избършеш с нея, ако все още ти се струва достатъчно чиста."

Галактическите стопаджии трябва да знаят, че модните тенденции за хавлиите това лято препоръчват много щампи, цветя и акварелни мотиви. Когато стопират на Земята, нека имат предвид, че "Аглика" произвеждат и висококачествен полар, който се използва в автомобилостроенето от Audi и Mercedes.

www.aglika.bg

Светът се развълнува от диамантения юбилей на Н.в. Елизабет II и обърна специално внимание на кърпите за чай, които са традиционни сувенири за Великобритания и по правило съпътстват важните събития в кралското семейство. Историята помни, че през годините на пазара се предлагаха както такива с лика на кралицата, така и други, изобразяващи младото семейство принц Чарлз и принцеса Даяна. Въпреки това продажбата на въпросните кърпи в официалния сет със сувенири, посветени на сватбата на Кейт Мидълтън и принц Уилям, беше забранена като проява на твърде лош вкус. В края на миналата година становището остава същото и по повод 60-ата годишнина на Eлизабет II на трона. В средата на април тази година обаче вестник Daily Mail обяви, че под натиска на обществото тя все пак се е съгласила чаените кърпи да присъстват в отбелязването на празника й още повече – според прогнозите на изданието те ще бъдат бестселър с цена от 8.95 британски паунда.

Проект за юбилейната кърпа за чай

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    vassilev12 avatar :-|
    Стефан Василев (vassilev12)

    Поздравления за находчивостта на колегите от Аглика.
    Ето това е устойчиво развитие на икономиката, а не наливане на чужди инвестиции за временно използване на евтина работна ръка.

    Надявам се производството на Аглика да остане тук, а не в Китай. Въпреки, че текстилния бизнес е обречен на принципа - колкото по-голям е, толкова по на изток отива.
    Ако остане тук, ще значи че продуктите им се продават не защото са евтини, а защото пазарната им стойност им се измерва с качество!

  • 2
    boris_ivanov avatar :-|
    boris_ivanov

    "Кралски кърпи за чай" звучи много ексклузивно, но "tea towel" означава "кухненска кърпа" (някога, преди векове, в богатите домакинства с тях са подсушавали чаени сервизи, оттам и името). Затова материалът е хавлия и микрофибър. Някак не е добре, че не ги проверявате тези работи.

  • 3
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Имало и такива хора, дето не съсипват бизнеса, а упорито го разширяват и налагат. Има надежда за България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK