🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Другата провинция

Диана Иванова за простите неща

   ©  Албена Ковачева

През пролетта на 2009 година заведох в село Горна Бела Речка йога учителка от Индия. Беше бурно и дъждовно време по пътя през Искърското дефиле, а когато стигнахме, заваля градушка. Бях помолила една от жените в селото, леля Дешка, да ни сготви нейната любима манджа, постен ориз с киселец и кисело мляко. Баща ми беше решил да почерпи гостенката с домашното червено вино, което всяка година прави от гроздето, предимно сорт отел, на асмите в двора. И така, седнахме четиримата на чардака на къщата да гледаме окъпаната в лъскав дъжд зеленина в двора – аз, леля Дешка, баща ми и учителката по йога, която за пръв път посещаваше България.

Беше един от тези ненатрапчиви следобеди, които са останали в съзнанието ми с особената светлина и тишина на двора след бурята, суетенето на леля Дешка и баща ми какво може да опропасти градушката, бавната и спокойна наслада от ориза с киселец и лекото вино.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yotata avatar :-|
    йотата
    • + 4

    а солидарността на центъра към провинцията?

    Нередност?
  • 2
    pontiac avatar :-P
    pontiac
    • + 6

    Интересна гледна точка...'за първия чин', понеже името ми е с П, съм седяла къде ли не, но наистина най-весело беше отзад :-)

    Нередност?
  • 3
    krsloz avatar :-|
    krsloz
    • - 3
    • + 26

    За пореден път с интерес чета текст на Диана и ... за пореден път не съм съгласен не само с главните, но и с второстепенните изводи в него. Такъв един парадокс за мен лично е трудно обясним, но затова са и парадоксите, за да си ги обясняваме с усилие. :- )
    Възраженията ми:
    - Не мога да приема извода, че причина за „модата на връщане към провинцията“, „бягството от центъра“ в посока към провинциите (по-малки или по-дълбоки) е „ОПИТЪТ ДА СЕ СПАСИ И СЪЖИВИ ИСТОРИЯТА НА ПРОСТОТАТА“. Изводът е красив, но крайно едностранчив, предвзет, беден и защитим само на естетическо ниво. Няма такъв филм! Комплексът от причини е далеч, далеч по богат, сложен, труднообясним. Явно не е толкова просто да бъде обяснена Простотата, в исторически или футуристичен план. :- )
    - Не приемам тази географска ос (макар тя да не е директно назована), с която Диана така леко „провинциализира“ социума. „Метрополия – (просто) провинция – Другата (дълбоката) провинция“ и т.н. В подобна позиция аз откривам едно интелектуално високомерие, една насилена схематичност, което най-малкото не е политкоректно. Аз лично смятам, че в съвременния постмодерен свят (с извинения за клишето!) на тотално сегментиране, по всички възможни направления, свят на все по-пълна атомизация, разпокъсаност на обществото, провинциализмът е просто една от формите на ментален избор. Искаш да се чувстваш провинциалист – моля, чувствай се! Не искаш – ок, чувствай се столичанин! Гражданин на европа, на света! Гражданин на Вселената. И т.н. Т.е. това е един сложен, богат на семиотични пространства симулакър, в който пребиваваме всички ние и самоидентификацията в този поток е ... да-да, въпрос на личен избор. (Друг е въпросът доколко и как това всеки го осъзнава и в този смисъл мога да се съглася отчасти с Дида.)
    - Думите на учителката по йога за природата на комунизма, които поместени в съответния контекст стават думи и на самата Диана: Мисля си, че, о.к, „учителката“, а не Диана, просто не е добре запозната с генезиса и развитието на комунизма като социална идея и практика. Защото именно векторът към духовните блага, към измислените (!) висши духовни ценности е водещето в тази теория и практика, а не обратното. И не без основание много изследователи сравняват комунизма именно с религия, която се стреми да промени хорския мироглед, мисълта и вярата, а не материалния живот на нещастниците, оказали се волю-неволю интегрирани в него (комунизма).
    И ако с нещо съм съгласен, то е с изречението, че всичко е уж толкова лесно да се обясни, но още по-лесно е да се изгубим в тези обяснения. Да, лесно е! В тези обяснения и хипотези се губим всички ние. И Диана, която аз уважавам и по най-приятелски начин обичам, не прави изключение. :- )
    Така, и след като си позволих толкова критичност, а на места даже и назидателност (за което поднасям извинения), мисля че е редно и да похваля текста. Защото има за какво! Благодаря на Диана за поредния неин опит да повдига тези сложни антропологични проблеми на повърхността! Безспорно успешен опит, съдейки най-малко по това, че поне аз (а съм сигурен, че и други) не можах да ги изчета безразличен и безучастен. Да, това е много верен, хубав, правилен жест, за което я поздравявам и й благодаря!

    Нередност?
  • 4
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo
    • - 2
    • + 5

    До коментар [#2] от "pontiac":

    Оттам всичко се вижда, но и учителят те вижда най-добре, защото погледът се насочва към най-отдалечената точка. На първите чинове може даже да се преписва.

    Нередност?
  • 5
    atropin avatar :-|
    atropin
    • + 3

    Страхотен текст. Контрастът между вътрешната хармония на старците в планината и бягането в колело за хамстери в големия град.

    Нередност?
Нов коментар