С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

9 4 окт 2012, 15:14, 6951 прочитания

E-libris

Защо продажбите на е-книги в България продължават упорито да клонят към нула

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg




Хартиените книги са супер. Миришат на мастило, можеш да ги надпишеш и подариш. Или да ги отвориш в метрото, за да видят всички останали колко извисени и сериозни неща четеш.

От прагматична гледна точка обаче добрите стари книги са тежки, обемисти и събират ужасно много прах. Познавам хора с домашни библиотеки, чието регулярно почистване от прах отнема време и усилия, поне колкото за написването на няколко глави от посредствен роман.


И понеже днешните хора за добро или лошо все повече ценят своето време и прагматичната страна на нещата, привързаността им към миризмата на мастило малко по-малко отстъпва пред удобството на дигиталните произведения. Е-книгите са по-евтини, не събират прах и можете да носите стотици томове в джоба си. Което също е супер.

Или поне така се развиват нещата в САЩ и донякъде в Западна Европа. В България ситуацията е по-различна.

Онлайн продажби и е-книги



Едно е сигурно - пазарът в България все още предпочита хартиени издания. От книжарския бранш са единодушни, че през последните десетина години има сериозно раздвижване при онлайн продажбите и електронните книги, но обемите остават твърде малки. Според социологическо изследване, цитирано от асоциация "Българска книга", само 4% от оборота минава през онлайн книжарниците. Веселин Тодоров от "Сиела" си обяснява забавеното развитие на онлайн търговията с добре разработената мрежа от "офлайн" книжарници.

Според Тодоров продажбата на електронни книги е разочароваща, като делът им в общия оборот е едва 0.1%. Същевременно в Европа е в порядъка на 0.5%, а в САЩ – 6-7%. "Това обаче е въпрос на навици и реклама, каквато Amazon например може да си позволи", отбелязва собственикът на "Сиела", която предлага около 1500 заглавия в електронен формат.

Темата за електронните книги неизменно води до тази за авторските права и пиратството. Големите търговци на книги виждат заплаха в свободното разпространение на книги с неуредени авторски права. "Google например разполага с 15-20 хил. сканирани заглавия на български език. Българската гилдия възрази и подписа меморандум с Google, че без изричното съгласие на издателя нямат право да ги предлагат", казва Тодоров, според когото подобни инициативи понякога помагат на търговията, но не и на коректното уреждане на авторските права. И допълва: "За съжаление в България има откровено пиратски сайтове, които по абсолютно незаконен начин са публикували електронни книги безплатно. Това пречи, доколкото, ако не влизат пари в някакъв модел на бизнеса, той не може лесно да се разраства. Надяваме се държавата да се намеси, защото проблемът не може да бъде решен от гилдията."

Йордан Антов от "Бард" е още по краен – според него държавата индиректно подпомага пиратството, като задържа законите за авторското право в аналоговата ера. Според изчисленията му заради пиратството неговото издателство има нереализирани печалби за над 1 млн. лв. само от четири книги - "Властелинът на пръстените", "Пътеводител на галактическия стопаджия" и бестселърите на Дан Браун. Според него така държавата губи десетки милиони от несъбран ДДС от книги – пари, които биха могли да подпомогнат библиотеките, където не постъпват нови книги от 20 години.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Wi-Fi free 3 Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

14 фев 2020, 2563 прочитания

Оскари в преход 3 Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

10 фев 2020, 4010 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Bookmarks

Портрет на няколко софийски книжарници

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10