

Весела Халтъкова

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Потвърждавам закупуването на самолетния си билет през интернет. Вкарвам данните на кредитната карта, кликвам и в кутийката за притежание на Miles&More номер, както обикновено подминавам въпроса за изискванията ми спрямо храната на борда. "Нямам предпочитания" избирам винаги, дори и в годините, когато бях вегетарианка. Сандвич с кашкавал винаги се намираше между хлебчетата с пилешко филе. И въпреки това се замислям за храната, която се предлага във въздуха. Каква е историята на пластмасовите, запечатани с найлонче менюта и какво ядат хората, прелитащи над Айфеловата кула или Тадж Махал в бизнес или в туристическа класа? И защо? Историята започва през 1936 г., когато United Airlines – самолетната компания с най-много дестинации в световен мащаб днес, основава първите кухни за приготвяне на храна за пасажерите. Други източници датират самолетните менюта дори с няколко години назад. Оттогава те се превръщат в (почти) неделима част от полетите, стига те да надвишават час летателно време и да не са осъществени от разпространените в последните години изгодни самолетни компании, в които храната на борда или е срещу допълнително заплащане, или липсва. В зората на търговските полети ястията са били приготвяни на борда като в истинска кухня от специален готвач (например при Lufthansa), днес това се е запазило частично в компании като Austrian Airlines и Turkish Airlines – там пътниците в бизнес класа понякога са обслужвани от специален готвач във въздуха.
Излитаме. Двайсетина минути след като самолетът заема хоризонтално положение, усещам мирис на затопляща се храна, а перденцата на бизнес класата са дръпнати. Храната, приготвена и замразена на земята от кетъринг сървис (най-големите са LSG Sky Chefs – дъщерна компания на Lufthansa, австрийската Do&Co, третата по големина в света Servair e френска и швейцарската Gate Gourmet – най-голямата независима компания за самолетен кетъринг и логистика), се затопля в бордовата кухня, различна е в различните класи и зависи от продължителността на полета. Едно е общото – ястията са по-силно подправени, отколкото на земята, защото с височината вкусовите възприятия отслабват – солта се възприема около 20-30%, захарта от 15 до 20% по-слабо. Стабилен остава вкусът на силно подправените азиатски храни, както и на плодовите аромати и киселините. Но приликите свършват дотук. Гурме ястията (и вината) в бизнес и първа класа могат да бъдат избирани при дълги полети от меню лист и се сервират на покривка в порцеланови съдове на отделни блюда – от предястието до десерта, степента на препеченост на стека също може да се определя от госта.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
5 коментара
С предимно нискобюджетните компании по вътрешноевропейските маршрути съвсем забравихме какво беше това добра храна на борда. Ето, не мога да си спомня кога за последен път ядох нещо добро - толкова отдавна ще да е било...Е, вярно е, че в Европа всичко е близо и няма чак такава нужда от храна, а отделно - и от добра храна.
До коментар [#1] от "Мария":
И по редовните линии е същото. Но, всъщност, предпочитам без храна и евтини билети, отколкото като преди - обилна храна, но много високи цени.
Допада ми храната в самолет, точно защото е сравнително пикантна и добре осолена предварително. Явно ориентирите ми за време и придвижване отчитат, че предстои дълго пътуване заради крайната точка на пристигане, която дори да е Франция, в съзнанието ми изглежда в дни далечна, и се чувствам по-гладна, докато трае полетът, отколкото бих била за същото време- около два часа, без идеята, че пътувам.
Текстът добре представя тенденциите в развитието на концепцията за самолетната храна. Летя често по презокеански маршрути, впечатленията ми от последните 12-15 г. са следните:
*Lufthansa - последователно добро качество и копценпция.
*Air France - имало е и добро и не съвсем.
*Аэрофлот - на презокеанските линии е добре.
*British Airways - смесени впечатления.
*The Emirates - най-доброто което съм имал.
*Austrian Airlines - добре като цяло.
*Swissair - много добре.
За презокеанските полети може и да е добре, но от сандвичите-хлебчета дето ги раздават по полетите на Lufthansa в Европа така ми се надува корема, че не е работа...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.