Германия, чиста приказка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германия, чиста приказка

Германия, чиста приказка

Няколко примера за това как най-силната икономика в Европа се грижи за хората, останали без работа

16544 прочитания

© Bundesagentur für Arbeit


"Намери си работа, която ти харесва, и никога няма да ти се налага да работиш", казва Конфуций. Личи си, че е живял 500 години преди новата ера... Днес за мнозина европейци са валидни единствено първите думи от сентенцията. "Намери си работа" е цел за над 2.5 млн. безработни, регистрирани в Германия. (Реалното число според официалната статистиката е 2.75 млн. (6.5%); според други източници помощи за безработни се изплащат на над 5 млн. души. В статията не се взимат предвид хората, които по някаква причина не могат или не искат да работят - бел.авт.).

Агенцията по заетостта в Германия www.arbeitsagentur.de с нейните 180 клона е една от първите спирки на останалите без работа. Превантивно уебстраницата на агенцията съветва дори тези, застрашени от безработица, да се регистрират навреме като "търсещи работа" (например, докато още работят на договор, който скоро изтича). Законодателството в страната пази служителите от американския тип уволнение "утре недей да идваш", което познаваме от филмите, като им дава възможност – според сключения договор – да работят още поне месец. Ако навреме предприетите мерки и личната инициатива не доведат до ново работно място, се налага агенцията да помага. Тя го прави по няколко начина. Класическият път за всяко бюро по труда е срещата на търсещия работа със служител, който информира и съветва по теми като избор на ново работно място, професионално развитие или преориентиране, кандидатстване и CV. Прави впечатление езикът, на който е написана страницата и PDF документите на нея. Към безработните агенцията се обръща лично (а ако говори за тях в трето лице, те са наричани неизменно клиенти), някои от текстовете приличат повече на мотивиращите изречения, които идват с кафето в някои заведения, отколкото на суха информация: "Подходете със самочувствие към търсенето на работа. Ако сте обективни и честно представите позицията си, бързо ще бъдете възприет като равностоен партньор в разговора." Или: "Помогнете сами на късмета си. Разкажете на другите, че си търсите работа, така може да получите безценна информация за отворени позиции. Спомнете си кои от приятелите и близките ви работят във фирми, които представляват интерес за вас. Активирайте старите контакти, те може да помогнат."

Естествено, в началото са CV-то и мотивационното писмо. Агенцията предлага, разбира се безплатно, семинари по кандидатиране, писане на биография и поведение при интервю за работа. Е-Learningprogramm на страницата на агенцията е тренировъчна програма, която демонстрира процеса на търсене на работа: от анализ на ситуацията, през интервю и откази до първия работен ден (и как да не го превърнем в последен). Кратки филмчета проследяват търсенията на Анита (млада майка, чието дете вече ходи на детска градина) и Хорст (мъж на средна възраст, търсещ различна от сегашната си работа в друг град), придружавани от видео-анализа и съветите на HR експерт. Заедно с това към всяка глава на неколкочасовото обучение има тестове, упражнения, списъци с въпроси като "На колко оценявам пазарната си стойност" и нещата, които трябва да присъстват във всяко сериозно CV. И тъй като една програма не може да обхване всички профили безработни, агенцията предлага и онлайн курс специално за хора с висше образование. Един от героите в този филм е 30-годишният филолог Кристиян, който след дейност в издателство търси работа в маркетинга. След отделните модули, обръщащи голямо внимание на правилната самооценка, качества и квалификация (Кристиян не е взет на работа след първото интервю в маркетинг отдела, защото не е преценил обективно изискванията за това място), следват онлайн тестове и много упражнения. Тук се обръща и по-детайлно внимание на това как се напише мотивационно писмо, избягващо срещащите се при почти всеки кандидат прилагателни "мотивиран, амбициозен, ангажиран, с аналитично мислене", как интелигентно да се наблегне на саморекламата, като видео-примерите не са далеч от действителността – героиня от филмчетата получава много откази и на моменти е на ръба на отчаянието.

Отчаяние е и една от ключовите думи, водеща най-често безработните до консултациите с психолог, предлагани от Агенцията във всеки от 180-те й клона.

Наред с това агенцията предлага и друг вид подкрепа – информация и съдействие при прехода от трудов договор към желаната от някои самостоятелност под формата на собствена фирма.

За мнозина обаче бюрото по труда не е последната спирка.

Създателите на стотици алтернативни организации, сдружения или телефонни линии знаят това.

"Консултативен център телефонна помощ за безработни" в Хамбург съществува вече 30 години и съветва по телефона над 40 000 нуждаещи се на година. Обаждането е безплатно, не се таксува дори като градски разговор. Неговият управител Кай ван Формицеле ми разказва, че хората се обръщат към тях не само с административни, а и с чисто човешки въпроси: "Опитваме се да разглеждаме всеки като отделен индивид, но при всички се наблюдава една червена нишка - безработицата е стрес, някои се справят по-лесно с него, други – не. Безработният не си почива, дълготрайната безработица може да доведе до здравословни проблеми. Безработните губят социалните си контакти, развиват комплекс за малоценност, защото другите работят, а те – не, нямат пари, за да участват в социалния живот." Питам го за високообразованите сред клиентите им. "Групата им е много голяма, казва Кай ван Формицеле, някои от тях са с повече от 20 години стаж, уволнени поради нещастно стечение на обстоятелствата, например фалирало предприятие, и не могат вече да намерят изход от ситуацията. Може да се случи и така, че след две години един високообразован безработен да не се отличава съществено от безработния без образование."

Консултативният център освен изслушване и съвети по телефона или в лични разговори (не само на немски и английски, но и на турски, полски, испански и португалски) поема и практическа помощ като обаждане в различни служби от името на клиента. Центърът работи паралелно с бюрото по труда и допълва неговите мерки, за да увеличи шансовете на безработния за намиране на работа, като предлага и уъркшоп по кандидатстване, оценен като най-добър още през 2008 г. от независимата германска организация на потребителите за тестване на стоки Stiftung Warentest. Търсенията ми показват, че почти във всеки немски град има няколко организации и сдружения, подпомагащи, естествено безплатно, по един или друг начин безработните, като много от услугите се припокриват с предлаганите от бюрото по труда. В един от центровете за безработни в Берлин, в който идват около 300 души месечно, се провеждат организирани от самите засегнати курсове по езици и по гимнастика. В Аахен има център, посветен конкретно на дълговременната безработица, "Солидарна психосоциална помощ" е също организация в Хамбург, която работи под мотото "Работата е важна, животът – също"...

Наред с подобни организации, има множество църковни сдружения, поддържащи центрове за консултации и помощ при различни проблеми, един от които е безработицата. Едни от най-големите са католическата "Каритас" и евангелската "Диакони", като под шапката на тези организации много местни църкви и клонове на организациите развиват подпомагаща дейност в помощ на останалите без работа и предлагат курсове за допълнителна квалификация (каквито например Агенцията по труда не предлага). "Всеки може да се обърне към нас с проблеми от безсъние до необходимост от ново CV, което не е било актуализирано 10 години", разказва ми Ирис Балдус, психолог към Каритас Дюселдорф. "Ако има проблеми с децата, които също страдат от безработицата, препращаме клиента към нашия семеен отдел, ако има проблеми с алкохола, които понякога се появяват като страничен ефект на безработицата – към нашия отдел за зависимости."

В практиката си тя е наблюдавала хора, останали без работа неотдавна, които още имат психическата сила да се справят с десетките откази, но е забелязала, че по-възрастните и останалите дълго време без работа не могат да издържат вече тази "игра с надеждата" и губят кураж. "Колкото по-бързо безработният се регстрира като търсещ работа, дори още преди да я е загубил напълно, толкова по-големи са шансовете му да си намери ново място. След година самите работодатели започват да се питат какво не е наред с този кандидат, че толкова дълго време не е могъл да си намери работа. Стратегическа клопка е някой да мисли, че след като загуби работата си след 30 години стаж, може да си почине една година, разчитайки на парите от социални помощи, а после да започне да си търси работа. Периодът на безработица е допълнителен критерий, който затруднява намирането на работа."

Що се отнася до безработни с висше образование, има организации, които се занимават конкретно с това: например допълнителна квалификация за безработни юристи или за хора с природо-математическа насоченост. "Безработните, които в началото се чувстват все още добре, с течение на времето губят самочувствие и сигурност. Може да се наложи да им предложим стаж някъде, за да поддържат социалния контакт, за тонус."

В Германия тези, които искат да си помогнат сами, могат да разчитат и на съдействието, както на държавата, така и на благотворителните организации. Но сблъсъкът с пазара на труда си остава лична битка, както навсякъде.

Фотограф: Bundesagentur für Arbeit
Фотограф: Bundesagentur für Arbeit
Фотограф: Bundesagentur für Arbeit
Фотограф: Bundesagentur für Arbeit

"Намери си работа, която ти харесва, и никога няма да ти се налага да работиш", казва Конфуций. Личи си, че е живял 500 години преди новата ера... Днес за мнозина европейци са валидни единствено първите думи от сентенцията. "Намери си работа" е цел за над 2.5 млн. безработни, регистрирани в Германия. (Реалното число според официалната статистиката е 2.75 млн. (6.5%); според други източници помощи за безработни се изплащат на над 5 млн. души. В статията не се взимат предвид хората, които по някаква причина не могат или не искат да работят - бел.авт.).

Агенцията по заетостта в Германия www.arbeitsagentur.de с нейните 180 клона е една от първите спирки на останалите без работа. Превантивно уебстраницата на агенцията съветва дори тези, застрашени от безработица, да се регистрират навреме като "търсещи работа" (например, докато още работят на договор, който скоро изтича). Законодателството в страната пази служителите от американския тип уволнение "утре недей да идваш", което познаваме от филмите, като им дава възможност – според сключения договор – да работят още поне месец. Ако навреме предприетите мерки и личната инициатива не доведат до ново работно място, се налага агенцията да помага. Тя го прави по няколко начина. Класическият път за всяко бюро по труда е срещата на търсещия работа със служител, който информира и съветва по теми като избор на ново работно място, професионално развитие или преориентиране, кандидатстване и CV. Прави впечатление езикът, на който е написана страницата и PDF документите на нея. Към безработните агенцията се обръща лично (а ако говори за тях в трето лице, те са наричани неизменно клиенти), някои от текстовете приличат повече на мотивиращите изречения, които идват с кафето в някои заведения, отколкото на суха информация: "Подходете със самочувствие към търсенето на работа. Ако сте обективни и честно представите позицията си, бързо ще бъдете възприет като равностоен партньор в разговора." Или: "Помогнете сами на късмета си. Разкажете на другите, че си търсите работа, така може да получите безценна информация за отворени позиции. Спомнете си кои от приятелите и близките ви работят във фирми, които представляват интерес за вас. Активирайте старите контакти, те може да помогнат."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    primus avatar :-|
    primus

    тия са пълни идиоти, нищо не вършат. Казвам го от опит.

  • 2
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    До коментар [#1] от "primus":

    Абсолютно потвърждавам. Също от опит.
    Авторката се е поувлякла от видяното на сайта, който е наистина впечатляващ. Реалността обаче е съвсем друга - бюрата по труда в Германия просто усвояват "едни" пари, и то много, много пари, без никакъв реален резултат. То са семинари, консултации - абсолютно формални, неангажиращи и безмислени. Нито държавата, още по-малко пък благотворителните организации ти помагат, но чудесно симулират работа.
    Само последното е вярно - "Но сблъсъкът с пазара на труда си остава лична битка, както навсякъде."

  • 3
    kolman avatar :-|
    kolman

    пиша като човек живеещ трайно в Германия , т.е напълно интегриран и заемащ добра работна позиция .Статията ви отразява непълно и повърхностно ситуацията на пазара в Германия ,както и ролята на агенцията за заетостта . Не се споменава дори за безкрайните орязвания на програми и мерки за повишаване на квалификацията през последните години .Липсва достоверна статистика за успеха на въпросната агенция.Вероятно за нискоквалифициран персонал е от полза да има подобна малка подкрепа ,но за квалифицираните кадри се прави много малко или нищо.
    Лисва сравнителен анализ в материала , с кого сравнявате немската система.............с България ли ............недейте ,моля ви .Динамиката на пазара е несравнима , тук почти не играе роля фактора роднинство ,приятелство и контакти при намирането на работа .Като виц звучи ,но се търсят кадри до 35 години , с 3/4 чужди езика ,често единия азиатски , както и с поне 10 годишен стаж на пообна позиция.Не пожелавам на автора да си търси работа в Германия и да очаква проблема да се реши от служителите на агенцията по заетост.Чиновниците си приличат като близнаци ,навсякъде по света ,в Германия са просто по-учтиви .

  • 4
    dol avatar :-P
    БОКУ И ЦВИНОКИО-ПЪТНИЦИ

    НАЙ-СИЛНАТА ИКОНОМИКА...Е ДЕБРЕ ДЕЕЕЕЕ,Е..А МАЛКО ПО -ПОУЛЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕКА..ТОВА СЕГА ДОБРО ИЛИ ЛОШО РЕШЕНИЕ, Е ЧЕ СЕ ОБЪРКАХ...АААА, у назе го нема, значи е лошо. щото както е добре известно НИЕ САМО ДОБРИТЕ РЕШЕНИЯ СЛЕДВАМЕ И ИЗПЪЛННЯВАМЕ

  • 5
    zamen avatar :-|
    Чарли Мишкин

    До коментар [#3] от "kolman":
    Подкрепям думите ти чрез собствения си опит.
    Аз съм от хората, който са се регистрирали в горепосочената агенция и си търся работа за висококвалифицирани специалисти. Служителката която трябваше да ми помага да си намеря работа - не можа да се срещне с мен, а другата се оказа "глухата акула" от оня виц. Още в началото на интервюто ми каза, че не е подготвена по моя казус. А по кой е подготвена и аз не можах да преценя.
    Та добре, че съм упорит и вече направих 100 заявления за работа, ама и доста ме отрязаха. Информацията за тези кандидатури обаче съм ги събирал от всички възможни източници и съвсем малко от сайта на агенцията по заетостта.

    И една препоръка към тръгналите за Германия - тук без добър немски шансовете са минимални, независимо, че на сайта на агенцията пише, че може и с английски само.

  • 6
    vizantietz avatar :-|
    Българина

    Да си намери човек работа в Германия без немски, става само преди да си дошъл в Германия. И после пък почват "шегичките", че не знаеш немски. И трябва да свикнете, че тук винаги се обсъжда от колегите този, който не присъства в момента.... със специален привкус към чужденците.

    Само да отбележа един коментар, че рядко поглеждаме в обратна посока, а именно как един чужденец също не може да оцелее много много без български език. Но все пак статия е за ситуацията в ....Германия...(поне в България липсват тези пиперливи коментари към чужденци)

  • 7
    jazzeva avatar :-|
    jazzeva

    10 години живях в Германия и мога да кажа, че информацията не отговаря на истината! И не смятам, че може да се нарече "журналистика" безсмислената реклама на една немска институция, която не е много по-ефективна от съответната българска. Може би авторката трябва да си потърси по-смислена тена за писане.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK