С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

10 7 фев 2013, 11:32, 6319 прочитания

Колко е важно да бъдеш

Михай Гонгу е авторът на румънската контракампания Dear Brits, why don't you come over?

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Новината, че британското правителство смята да започне кампания за отблъскване на евентуалния румънски и български емигрантски поток към Великобритания, получи светкавичен отговор от румънската страна: два дни след съобщението изданието Gandul.info стана сцена на "контра" и в голяма степен пародийна румънска маркетингова кампания с една-единствена цел - да привлече англичаните към Румъния.


Поредицата постери от кампанията Why don't you come over? казват: "Наливната ни бира е по-евтина от вашата бутилирана вода", "Половината от румънките приличат на Кейт, а другата половина – на сестра й", "Сервираме повече хранителни групи от пай, колбас, пържена риба и картофи"...


Рекламната агенция зад кампанията се казва GMP, а авторите й са нейният криейтив директор Михай Гонгу и арт директорът Алина Захареску.

Михай Гонгу е криейтив директор на GMP Advertising от средата на януари. Преди това е заемал същата позиция в Graffiti BBDO. Започва кариерата си в рекламата през 2002 г. като копирайтър в Leo Burnett. Има над 50 отличия, участва в Cannes Young Lions (2005), член е на журито на Golden Drum, New York Festivals и Eurobest.


Каква е историята на тази кампания?

Става дума за напълно спонтанна реакция. Идеята веднага изникна, написахме текстовете и се свързахме с приятелите ни от Gandul.info, водещото online издание в Румъния. После за отрицателно време заедно довършихме работата до крайния продукт. Статията в The Guardian се появи в неделя в 22:00, а нашият "отговор" – във вторник, 18:00 часа гринуичко време.



Какъв беше ключът, от който тръгнахте?
Много проста паралелна, или огледална, връзка на английското You won't like it here!. Ако и двете страни са съгласни и приемат, че Румъния е по-доброто място за живеене, тогава защо вие, британци, не заповядате тук?

Какви бяха реакциите на хората около вас и в социалните мрежи?
Реакцията беше забележителна: над 300 000 влизания, коментари или споделяния на постерите във фейсбук през първите 24 часа. Много хора използваха и нашата специална апликация за фейсбук, чрез която можеха да си направят собствен плакат, със свои заглавия и текст. Тук се включиха и някои известни обществени фигури.
Най-впечатляващото беше, че хората успяха да потиснат раздразнението или агресията си благодарение на отпушените креативност и остроумие.

Вярно ли е, че постерите ви скоро ще са на популярни туристически места в Румъния, летища, хотели, а евентуално – и в Лондон?
Вие сте първите, на които казвам: току-що тръгна втората фаза на кампанията, която направихме заедно с агенция Webstyler, сайтът е whydontyoucomeover.co.uk
Тук изградихме сouch surfing мрежа за англичани, които искат да гостуват за малко, и за румънци, които искат да бъдат техни домакини. Със сигурност постерите ще се появят и в "конвенционалните" медии. Скоро ще има и още новини от нас.

Впечатлява ли ви това, че форумът под статията в The Independent за вас е почти изцяло посветен на ролята на Румъния във Втората световна война?
Не може да очакваме от хората да коментират фокусирано въпроса, като журналисти. Хората говорят за това, което ги интересува. Разбира се, не смятам, че Втората световна има някакво отношение към темата. Кампанията е за реалността в Румъния и Великобритания само в днешния ден, сега.

В България медиите нарекоха кампанията антибългарска. Това не е ли твърде крайна формулировка?
Не мисля, че е крайна. По-скоро е кратка. Зависи от интерпретацията.

Настроението на кампанията ви е виц и намигване. Мислите ли, че всяка излизаща от тези рамки реакция би издала комплекс за малоценност?
Вероятно. Но тук става дума за друго: тонът е изцяло адаптиран към таргета ни, както се прави във всяка кампания. Британците обичат виц и намигане. Ако говорехме на клингонци, тонът ни със сигурност щеше да бъде различен.

Не смятате ли, че националните стереотипи са твърде устойчиви, за да бъдат преодолени?
В рекламата най-ефективният подход е не да се опитваш да ги преодолееш, а да ги използваш по изненадващ начин, така че да обърнеш посланието. Това направихме и тук. Използвахме стереотипите и на румънци, и на англичани, за да отправим посланието, че Румъния е най-привлекателното място за живеене. Особено за англичаните.

Кажете три румънски неща, които най-много биха ви липсвали, ако живеете в Англия?
Приятелите, храната и разнообразният климат. Не бих казал чувството за хумор, защото мисля, че усещането ни за ирония е еднакво.

Румъния има ли национално лого? Видяхте ли новото българско?
Да, имаме стилизирано листо с националния слоган – "Открий градината на Карпатите". Не знам дали имате слоган, но чух, че логото ви има нещо общо с розата. Така или иначе тези неща като цяло са насочени към определен тип туристи.

Може ли едно лого да промени репутацията на цяла държава?
Да, може, но това не е свързано единствено с туризма. Например, ако IKEA предлага семпли и "сърдечни" продукти, то аз ще съм склонен да си мисля за шведите като за семпли и сърдечни хора. Горещите, шумни италиански брандове за коли ще ме карат да мисля и за италианците така.
Е, ние, румънците, имаме практичната, честна и без излишни пози Dacia.
Хайде, познайте какви сме :)
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зеленият път 9 Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

17 яну 2020, 15349 прочитания

20 книги в навечерието на 2020 20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

12 дек 2019, 6686 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Бесен съм!

Янко Цветков и неговата нова карта "Европа според британските консерватори"

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10