Колко е важно да бъдеш
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колко е важно да бъдеш

Колко е важно да бъдеш

Михай Гонгу е авторът на румънската контракампания Dear Brits, why don't you come over?

Марина Караконова
6552 прочитания

Новината, че британското правителство смята да започне кампания за отблъскване на евентуалния румънски и български емигрантски поток към Великобритания, получи светкавичен отговор от румънската страна: два дни след съобщението изданието Gandul.info стана сцена на "контра" и в голяма степен пародийна румънска маркетингова кампания с една-единствена цел - да привлече англичаните към Румъния.

Поредицата постери от кампанията Why don't you come over? казват: "Наливната ни бира е по-евтина от вашата бутилирана вода", "Половината от румънките приличат на Кейт, а другата половина – на сестра й", "Сервираме повече хранителни групи от пай, колбас, пържена риба и картофи"...

Рекламната агенция зад кампанията се казва GMP, а авторите й са нейният криейтив директор Михай Гонгу и арт директорът Алина Захареску.

Михай Гонгу е криейтив директор на GMP Advertising от средата на януари. Преди това е заемал същата позиция в Graffiti BBDO. Започва кариерата си в рекламата през 2002 г. като копирайтър в Leo Burnett. Има над 50 отличия, участва в Cannes Young Lions (2005), член е на журито на Golden Drum, New York Festivals и Eurobest.

Каква е историята на тази кампания?

Става дума за напълно спонтанна реакция. Идеята веднага изникна, написахме текстовете и се свързахме с приятелите ни от Gandul.info, водещото online издание в Румъния. После за отрицателно време заедно довършихме работата до крайния продукт. Статията в The Guardian се появи в неделя в 22:00, а нашият "отговор" – във вторник, 18:00 часа гринуичко време.

Какъв беше ключът, от който тръгнахте?

Много проста паралелна, или огледална, връзка на английското You won't like it here!. Ако и двете страни са съгласни и приемат, че Румъния е по-доброто място за живеене, тогава защо вие, британци, не заповядате тук?

Какви бяха реакциите на хората около вас и в социалните мрежи?

Реакцията беше забележителна: над 300 000 влизания, коментари или споделяния на постерите във фейсбук през първите 24 часа. Много хора използваха и нашата специална апликация за фейсбук, чрез която можеха да си направят собствен плакат, със свои заглавия и текст. Тук се включиха и някои известни обществени фигури.

Най-впечатляващото беше, че хората успяха да потиснат раздразнението или агресията си благодарение на отпушените креативност и остроумие.

Вярно ли е, че постерите ви скоро ще са на популярни туристически места в Румъния, летища, хотели, а евентуално – и в Лондон?

Вие сте първите, на които казвам: току-що тръгна втората фаза на кампанията, която направихме заедно с агенция Webstyler, сайтът е whydontyoucomeover.co.uk

Тук изградихме сouch surfing мрежа за англичани, които искат да гостуват за малко, и за румънци, които искат да бъдат техни домакини. Със сигурност постерите ще се появят и в "конвенционалните" медии. Скоро ще има и още новини от нас.

Впечатлява ли ви това, че форумът под статията в The Independent за вас е почти изцяло посветен на ролята на Румъния във Втората световна война?

Не може да очакваме от хората да коментират фокусирано въпроса, като журналисти. Хората говорят за това, което ги интересува. Разбира се, не смятам, че Втората световна има някакво отношение към темата. Кампанията е за реалността в Румъния и Великобритания само в днешния ден, сега.

В България медиите нарекоха кампанията антибългарска. Това не е ли твърде крайна формулировка?

Не мисля, че е крайна. По-скоро е кратка. Зависи от интерпретацията.

Настроението на кампанията ви е виц и намигване. Мислите ли, че всяка излизаща от тези рамки реакция би издала комплекс за малоценност?

Вероятно. Но тук става дума за друго: тонът е изцяло адаптиран към таргета ни, както се прави във всяка кампания. Британците обичат виц и намигане. Ако говорехме на клингонци, тонът ни със сигурност щеше да бъде различен.

Не смятате ли, че националните стереотипи са твърде устойчиви, за да бъдат преодолени?

В рекламата най-ефективният подход е не да се опитваш да ги преодолееш, а да ги използваш по изненадващ начин, така че да обърнеш посланието. Това направихме и тук. Използвахме стереотипите и на румънци, и на англичани, за да отправим посланието, че Румъния е най-привлекателното място за живеене. Особено за англичаните.

Кажете три румънски неща, които най-много биха ви липсвали, ако живеете в Англия?

Приятелите, храната и разнообразният климат. Не бих казал чувството за хумор, защото мисля, че усещането ни за ирония е еднакво.

Румъния има ли национално лого? Видяхте ли новото българско?

Да, имаме стилизирано листо с националния слоган – "Открий градината на Карпатите". Не знам дали имате слоган, но чух, че логото ви има нещо общо с розата. Така или иначе тези неща като цяло са насочени към определен тип туристи.

Може ли едно лого да промени репутацията на цяла държава?

Да, може, но това не е свързано единствено с туризма. Например, ако IKEA предлага семпли и "сърдечни" продукти, то аз ще съм склонен да си мисля за шведите като за семпли и сърдечни хора. Горещите, шумни италиански брандове за коли ще ме карат да мисля и за италианците така.

Е, ние, румънците, имаме практичната, честна и без излишни пози Dacia.

Хайде, познайте какви сме :)


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    the_core avatar :-?
    The Core

    А къде е българският Михай Гонгу ?

    Когато стана дума за "едни пари за Пайнер" - наваляха "интелектуалци" отвсякъде.
    Но когато наистина има работа за тях - май се занимават с техните си - "интелектуалски - безполезни" дела!

  • 2
    slon avatar :-|
    slon

    До коментар [#1] от "The Core":

    Има смисъл във въпросът ти:
    [quote#1:"The Core"] къде е българският Михай Гонгу ? [/quote]

    Но по-важното е, че той звучи така сякаш пак чакаме на някой друг да свърши работата, която всеки от нас трябва да свърши...
    За мен проблемът с чакането е по-важен! Кога ще се осъзнаем като общество, като нещо цяло, което ако не се стреми към обединение нищо добро не го чака...!?

    Примерът ти с "музикалната" компания е добър. Но аз се сещам за един още по-добър - новото лого на България... Много хора, навсякъде го оплюха и същевременно същите тези, и една думичка не обелиха по повод нападките на част от англичаните.

  • 3
    torondor avatar :-|
    torondor

    ХВАЛА!

  • 4
    pruch avatar :-P
    pruch

    Проблемът на подобни кампании е ,че никой от британците не се интересува от тях.Дори и половината румънки да са като Кейт а останалите голи пак никой няма да се нареди на опашка за Румънско или Българско гражданство.Тъпото е ,че големи групи от румънци и българи имат нужда някой да ги харесва по принцип,за да могат да си намерят работа и при това не само в Англия.То и харесването върши работа но тогава трябва да го докараш на вид като голата част от румънките,че и подходяща поза също ще е нужна.Освен това точно тези ,които имат нужда от тези кампании съвпадат с описанието което британските таблоиди дадоха на масовият търсещ работа румънец или българин.Иначе професионалистите никой не ги пита откъде са!

  • 5
    slon avatar :-|
    slon

    До коментар [#4] от "pruch":

    Ти май нищо не си разбрал от статията...

  • 6
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Госпожица Бехар да чете и да плаче ... евала на този човек

  • 7
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Е, ние, румънците, имаме практичната, честна и без излишни пози Dacia.
    Хайде, познайте какви сме :)"

    Най-искрени поздравления за съседите!
    Много приятна изненада!

  • 8
    rainy_daisy avatar :-|
    Вела

    Евала на румънците за идеята! Те поне знаят какво е да имаш себеуважение.

  • 9
    tarator9 avatar :-|
    tarator9

    Никога не е късно да покажеш, че си толкова по-ограничен отколкото малоумните англичани-противници на отварянето на страната им. Тоя румънец е успял. Честито :)

  • 10
    fam avatar :-|
    мариана анева

    [quote#4:"pruch"][/quote]

    Не си схаванал (а) идеята.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK