Голямото тичане

Голямото тичане

Защо е полезно да ходим по състезания

20198 прочитания

© Яна Димитрова


Както става ясно от страницата му, спортен клуб "Бегач" е сдружение с нестопанска цел, което има за цел развиване и популяризиране на всички видове бегови и кардиоспортове, любителския спорт и здравословния начин на живот. Те се опитват да наложат съвсем нов образ на бягането, абсолютно непознат за физкултурното дело на постсоциалистическа България, където състезанията са затворени за тесен кръг професионалисти, нормативно известни като "картотекирани спортисти".

Зад "Бегач" са Григор, Еленко и Деян. Те не са професионални спортисти, но са ходили на много маратони в чужбина. Така се мотивират да пренесат и в България добре организираните състезания и вървящото с тях настроение. Те са убедени, че всеки състезател има право на добре маркирано трасе, подкрепителен пункт, електронно отчитане на времето, медал и т.н. Част от стартовата такса отива за благотворителност, а другата – за покриването на разходите. Помагат им спонсори и доброволци - последния път от time heroes.

"Спортът се променя" разказва Еленко и дава пример с решението на международната федерация по лека атлетика, която взе решение да допуска аматьори на стартовете си.

Когато през 2011 г. "Бегач" организира първото си състезание – на 5, 10 и 21.1 км в Южния парк, в него участват стотина души - въпреки че е ноември. То е практически нелегално – заради бюрократичната стена, която обаче не убива ентусиазма на организаторите.

През май 2012 г. "Бегач" организира първият старт около езерото Панчарево. Участниците вече са 180. В края на същата година те правят първото в България вечерно бягане в Борисовата градина. Участниците вече са 230, като постепенно към тях неофициално се включват по трасето още ентусиасти.

Тази година, на второто издание на бягането около Панчарево, организаторите вече са принудени да сложат ограничение – до 250 участници, не за друго, а защото се притесняват, че ще трябва да намалят качеството на състезанието, защото няма да смогнат да обърнат внимание на повече хора.

Еленко разказва, че най-вероятно до края на годината ще имат още два старта, като едното от тях със сигурност ще бъде нощното бягане в Борисовата градина. Много им се иска да направят и корпоративни щафети, в които да могат да се състезават отбори на работещи в различни фирми.

Горещо ви насърчaваме да участвате в тях. Защо? Няма нищо по-мотивиращо от това да бягате с други хора. Знаем го още от края на 19 век, когато един от пионерите на социалната психология - Норман Триплет, забелязва, че колоездачи, които карат в група, минават по-бързо разстоянието, отколкото ако карат сами. Резултатите се подобряват още повече, когато спортистите са поставени в условия на състезание. Не на последно място – и е много по-забавно.

Членството в клуб "Бегач" за година струва 50 лева. За тази сума получавате право да участвате във всички състезания на клуба с 50% намаление, както възможност да присъствате на сбирките на клуба (всеки месец), когато организаторите са поканили някой лектор, който да говори по различна тема – хранене, тренировки и т.н.

Ако никога, ама никога не сте бягали, е добре да се подготвите за състезанието няколко седмици по-рано (ето как състезанията мотивират да излизаме по-често да бягаме), както и да започнете от най-малката дистанция.

Освен "Бегач", следете и runbg.net (цял портал за бягане – съвети за тренировка, хранене). Те също организират стартове, като например trailseries.bg – състезания по планинско бягане. Звучи страшно, но бягането е бягане само за първите – останалите просто подтичват на равните места и прекарват няколко часа в планината по обезопасен маршрут и по-бързо, отколкото ако го бихте минали без състезателен номер.

Някои от стартовете на БФЛА (федерацията по лека атлетика) също стават по-отворени и за простосмъртните бегачи.

Правилната техника на бягане има значение 

Едва ли има по-достъпен спорт от бягането – трябват само чифт маратонки. Нищо сложно – на практика всеки, който бяга, е бегач. След това е лесно – програма за тренировка, в която дълги дистанции се редуват с по-къси, интервална тренировка.

Това, което мнозина пренебрегват обаче, е техниката на бягане – а става дума за спорт, в който се повтарят едно след друго идентични движения. Ето защо техниката, с която бягате, е изключително важна – дори едно от движенията ви да е погрешно, повторено много пъти, то води до ниска ефективност или в по-лошия случай – травма.

Ето три съвета:

Най-добрият начин да подобрите техниката си на бягане е да си вземете личен треньор за известно време. Препоръчваме www.lichentrenior.com. За кинезетерапевт препоръчваме Михаил Ненов, специализирал е в Дания и работи с много професионална спортисти, кабинетът му е до хотел "Вега" в "Дианабад" (Център "BMD Кинетика", бул. "Никола Габровски" 90) 

Намерете оптималната крачка.

Със сигурност е трудно да броите крачките си, имайки предвид, че оптималният брой е около 180 за минута, по-малко означава, че крачките ви са прекален дълги, а повече – прекалено къси. Но може да направите следното, за да усетите каква е оптималната крачка - бягайте на мек терен (почва, трева) с много лек наклон надолу.

Не подскачайте.

Разликата между ходенето и бягането е, че при второто има летяща фаза. Важно е да не отивате прекалено високо. Причината е, че колкото повече подскачаме, от толкова по-високо падаме. Първо, така изразходваме силите си да се движим нагоре, а не напред и, второ, много по-важно – травмираме ставите си. Просто слушайте шума от бягането ви – колкото по-шумно бягате, толкова повече скачате (освен ако бягате по изсъхнали листа, но тогава е друго).

Изправете се.

Когато бягате прегърбени, не само, че си прецаквате на практика цялото тяло от кръста нагоре, но освен това не може да дишате добре, което пък прави бягането по-трудно.

Ходете на кинезетерапевт.

Освен че ще ви помогне да се възстановите по-бързо от по-тежко бягане, той може да хване в начален стадии всякакви дисбаланси в мускулатурата, изкривявания и т.н. и така да ви спаси от травма.

Както става ясно от страницата му, спортен клуб "Бегач" е сдружение с нестопанска цел, което има за цел развиване и популяризиране на всички видове бегови и кардиоспортове, любителския спорт и здравословния начин на живот. Те се опитват да наложат съвсем нов образ на бягането, абсолютно непознат за физкултурното дело на постсоциалистическа България, където състезанията са затворени за тесен кръг професионалисти, нормативно известни като "картотекирани спортисти".

Зад "Бегач" са Григор, Еленко и Деян. Те не са професионални спортисти, но са ходили на много маратони в чужбина. Така се мотивират да пренесат и в България добре организираните състезания и вървящото с тях настроение. Те са убедени, че всеки състезател има право на добре маркирано трасе, подкрепителен пункт, електронно отчитане на времето, медал и т.н. Част от стартовата такса отива за благотворителност, а другата – за покриването на разходите. Помагат им спонсори и доброволци - последния път от time heroes.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


6 коментара
  • 1
    .com avatar :-|
    Flat Mars Society

    Много добра статия.Не съм съгласен само с програмата за 10км в последната част на статията.Коригирайте, че тази програма не е за начинаещи.Ако начинаещ бегач започне с тази програма без да има някаква предварителна подготовка ще се откаже от бягането завинаги :)Не знам как си представяте човек седял по цял ден в офис зад бюро и изведнъж да тръгва да тича 45 мин.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    laladally avatar :-P
    LalaDally

    Поздравления за статията! Бягането, особено на дълги дистанции, е не само спорт - за хора като мен е начин да премина в различно състояние! Когато тичам се чувствам свободен и енергезиран. Иначе съм по 12 часа в офиса ... За тези които се колебаят дали да пробват, препоръчвам да прочетат "Родени да тичат" и "Яж и тичай".

    Участвах в полумаратона на езерото и поздравявам организаторите! Всичко беше перфектно!

  • 3
    pamela avatar :-|
    pamela

    [quote#1:"Blank Password"]Ако начинаещ бегач започне с тази програма без да има някаква предварителна подготовка ще се откаже от бягането завинаги :)Не знам как си представяте човек седял по цял ден в офис зад бюро и изведнъж да тръгва да тича 45 мин.
    [/quote]
    За млад и здрав човек става.
    Даже и за по-възрастни (над 40 години) ако са в добро здраве и нормално тегло - също.
    Казвам го от личен опит. Започнах да бягам преди около 10 години, на късна възраст. 10-15 километра не са проблем, бавно и спокойно.

  • 4
    leoni_1 avatar :-|
    Elena Dimitrova

    До коментар [#2] от "LalaDally":

    И аз много се вдъхнових от тези книги.Те са мотивиращи и доста полезни. Иска ми се и във Варна да има подобни събития :) :) :)

  • 5
    musashii avatar :-|
    musashii

    До коментар [#3] от "pamela":

    За човек,който няма никакви травми сигурно ти е лесно да го кажеш.Аз самият имам 3 дискови хернии,хронични травми в колената и още няколко контузии.Така че бягането ме натоварва изключително много.Единствено мога да практикувам ходене-по 4 километра 4 пъти седмично.

  • 6
    e.russeva avatar :-|
    e.russeva

    На снимки 4 и 5 виждаме колко важни са хидратацията и добрата храна (маймуната с банана в ръка съм аз) :)
    Статията е много хубава и полезна. Бягането може да бъде подходящ спорт за всеки, ако се практикува правилно и умерено.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал