С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

7 28 юни 2013, 12:59, 9017 прочитания

Да вдигнеш котва

Много удоволствия в една яхта, или първи опити във ветроходството

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Няма нищо – абсолютно нищо – което да си заслужава да го правиш дори и наполовина, колкото да плаваш с лодка – просто да се шляеш ей така с нея, насам-натам. На кърмата, на носа или на дъното на лодката, все едно. Няма значение. Наистина нищо няма значение и точно това е най-хубавото! Дали бягаш от нещо или не, дали стигаш до крайната си цел, или пък изобщо никога никъде няма да стигнеш, ти винаги си зает, но всъщност никога не правиш нищо конкретно, а и когато го правиш, винаги има нещо друго, което да правиш, и ти можеш да го правиш, ако искаш, но много по-добре е да не го правиш."

Това е светът на лодките, разказан от ентусиазирания господин Плъх в детската книга "Шумът на върбите" на Кенет Греъм. Нека не ви заблуждава прилагателното "детски". Трудно може да се опише по-добре. Не само защото качването на платноходна лодка връща ранните ни усещания за удивление и откривателство, а защото това е едно от големите удоволствия на живота, които човек може да си причини. И го прави от хиляди години насам.


Ако сте се качвали на яхта или на какъвто и да е плавателен съд с ветрила, този текст не е за вас, защото вие вече знаете най-важното - няма нищо, което може напълно да се сравни с шума на вятъра между платната и капките вода по лицето. Той е за онези, които още не са го опитали. За да им каже, че изпускат едно особено щастие: възможността да напуснеш сушата. Във всеки един смисъл.

Защо

Защото няма аналог с никоя друга почивка, която сте имали. Хотелските комплекси, палатките, караваните и дори къщата на морето не могат да ви дадат онзи особен гъдел в корема, който създава ранният мирис на дизел, вода и вятър, докато изгревът се разлива над морето. Нито усещането, че морето ви принадлежи.



Полезни връзки

http://vetrohodstvo.com

http://moonsailing.com

www.exploring-bg.com

www.sail.bg
Защото романтиката е неизбежна, но практикуването на ветроходство ще ви осигури физическа тренировка, гимнастика за ума и емоционална почивка едновременно. Ще теглите корабни въжета, ще ги връзвате, развързвате и намотавате. Понякога ще ги хвърляте, друг път ще ги усуквате, но ще се научите на завидни хитрини, които работят перфектно и с кабели, така че ефектът е траен - край на омотаните слушалки и другите заплетени жици.

Ще усъвършенствате равновесието (и вътрешния си баланс), ще внимавате за посоката на вятъра, ще пресмятате ъгли в градуси, ще обогатите речника си с чисто нова терминология, но най-вече ще съзерцавате хоризонта, ще се наслаждавате на стихийни гледки и ще си върнете усмивката.

Защото, след като преминете трапа, ви обзема безпочвен оптимизъм и това е абсолютно уместно.

И защото ще създадете специални отношения, докато плавате, и ще изпитате по най-пълноценен начин значението на ключовото моряшко правило "Каквото е било на лодката, остава на лодката".

Къде

Черно море изглежда естествен отговор. Но за щастие се намираме близо и до едно от местата, които са създадени за плаване. Гърция е топ дестинация за любителите на морето и платната от поне три хиляди години насам. С хилядите си острови и дванадесетата най-дълга в света брегова ивица (13 676 км), със стотици малки пристанища и с толкова добри крайбрежни ресторанти, ако се качите на яхта там, ще откриете че Гърция не е държава, а състояние на духа. Посоката е особено актуална и заради икономическата обстановка в страната и Европа, защото има спад на европейските туристи (италианците например са намалели двойно) и пазарът е особено гостоприемен към клиенти от България.

Йонийско море е чудесно за начинаещи. Лятото там няма прекалено много вятър и вълнение, а групата острови срещу Коринтския залив предлага възможност да прекарвате дни наред в открито море плюс възможност да посещавате малки заливи и да споделяте чаровни вечери в приятни пристанищни градчета.

На девет часа път от София с автомобил се стига до Левкада - живописно място на остров Левкос, където е едно от пристанищата, от които можете да се отправите на подобно пътешествие.

Егейско море също е добър и близък вариант, но трябва да имате предвид, че цяло лято до есента от Родопите слиза "мелтеми" - вятър, който е възможно да ви носи дни наред с единия борд във водата. Това, разбира се, е добре дошло за искащите да опитат усещанията на плаването, но за начинаещи понякога е по-екстремно предизвикателство. Иначе Кавала е добра отправна точка.

За истински запалените по ветроходство вариантите след ваканцията продължават с плаване в по-малки мащаби - с учебни лодки в близките водни бази. Ветроходните компании имат гъвкава програма и предлагат както дълги уикенди с разходки, на които да се запознаете с основните правила, така и курсове за шкипери.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Имало едно време в "Червената къща" Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

21 фев 2020, 5825 прочитания

Wi-Fi free 3 Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

14 фев 2020, 3288 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 17675 прочитания

28 фев 2020, 6010 прочитания

28 фев 2020, 3117 прочитания

28 фев 2020, 2979 прочитания

28 фев 2020, 2437 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
О, музо

Как една дипломна работа се превърна в най-мащабната и оригинална експедиция по Черно море, сравнима единствено с пътя на "Аргонавтите" на британския изследовател Тим Северин

Още от Капитал
"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Тол-системата: Гафове вместо милиони

Тол-системата ще заработи на 1 март, но до 27 март има "гратисен период" без глоби

Къде изчезна вносът

Данните от статистиката за 2019 г. се оказаха непълни, но вместо НСИ да реагира навреме, остави поле за политически спекулации

Кино: "Котка в стената"

Изчезващата милост към другия

Важни ли са дипломите днес

Връзката между образованието и бизнеса – it’s complicated

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10