Да вдигнеш котва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да вдигнеш котва

Да вдигнеш котва

Много удоволствия в една яхта, или първи опити във ветроходството

9870 прочитания

© Свилен Георгиев


"Няма нищо – абсолютно нищо – което да си заслужава да го правиш дори и наполовина, колкото да плаваш с лодка – просто да се шляеш ей така с нея, насам-натам. На кърмата, на носа или на дъното на лодката, все едно. Няма значение. Наистина нищо няма значение и точно това е най-хубавото! Дали бягаш от нещо или не, дали стигаш до крайната си цел, или пък изобщо никога никъде няма да стигнеш, ти винаги си зает, но всъщност никога не правиш нищо конкретно, а и когато го правиш, винаги има нещо друго, което да правиш, и ти можеш да го правиш, ако искаш, но много по-добре е да не го правиш."

Това е светът на лодките, разказан от ентусиазирания господин Плъх в детската книга "Шумът на върбите" на Кенет Греъм. Нека не ви заблуждава прилагателното "детски". Трудно може да се опише по-добре. Не само защото качването на платноходна лодка връща ранните ни усещания за удивление и откривателство, а защото това е едно от големите удоволствия на живота, които човек може да си причини. И го прави от хиляди години насам.

Ако сте се качвали на яхта или на какъвто и да е плавателен съд с ветрила, този текст не е за вас, защото вие вече знаете най-важното - няма нищо, което може напълно да се сравни с шума на вятъра между платната и капките вода по лицето. Той е за онези, които още не са го опитали. За да им каже, че изпускат едно особено щастие: възможността да напуснеш сушата. Във всеки един смисъл.

Защо

Защото няма аналог с никоя друга почивка, която сте имали. Хотелските комплекси, палатките, караваните и дори къщата на морето не могат да ви дадат онзи особен гъдел в корема, който създава ранният мирис на дизел, вода и вятър, докато изгревът се разлива над морето. Нито усещането, че морето ви принадлежи.

Защото романтиката е неизбежна, но практикуването на ветроходство ще ви осигури физическа тренировка, гимнастика за ума и емоционална почивка едновременно. Ще теглите корабни въжета, ще ги връзвате, развързвате и намотавате. Понякога ще ги хвърляте, друг път ще ги усуквате, но ще се научите на завидни хитрини, които работят перфектно и с кабели, така че ефектът е траен - край на омотаните слушалки и другите заплетени жици.

Ще усъвършенствате равновесието (и вътрешния си баланс), ще внимавате за посоката на вятъра, ще пресмятате ъгли в градуси, ще обогатите речника си с чисто нова терминология, но най-вече ще съзерцавате хоризонта, ще се наслаждавате на стихийни гледки и ще си върнете усмивката.

Защото, след като преминете трапа, ви обзема безпочвен оптимизъм и това е абсолютно уместно.

И защото ще създадете специални отношения, докато плавате, и ще изпитате по най-пълноценен начин значението на ключовото моряшко правило "Каквото е било на лодката, остава на лодката".

Къде

Черно море изглежда естествен отговор. Но за щастие се намираме близо и до едно от местата, които са създадени за плаване. Гърция е топ дестинация за любителите на морето и платната от поне три хиляди години насам. С хилядите си острови и дванадесетата най-дълга в света брегова ивица (13 676 км), със стотици малки пристанища и с толкова добри крайбрежни ресторанти, ако се качите на яхта там, ще откриете че Гърция не е държава, а състояние на духа. Посоката е особено актуална и заради икономическата обстановка в страната и Европа, защото има спад на европейските туристи (италианците например са намалели двойно) и пазарът е особено гостоприемен към клиенти от България.

Йонийско море е чудесно за начинаещи. Лятото там няма прекалено много вятър и вълнение, а групата острови срещу Коринтския залив предлага възможност да прекарвате дни наред в открито море плюс възможност да посещавате малки заливи и да споделяте чаровни вечери в приятни пристанищни градчета.

На девет часа път от София с автомобил се стига до Левкада - живописно място на остров Левкос, където е едно от пристанищата, от които можете да се отправите на подобно пътешествие.

Егейско море също е добър и близък вариант, но трябва да имате предвид, че цяло лято до есента от Родопите слиза "мелтеми" - вятър, който е възможно да ви носи дни наред с единия борд във водата. Това, разбира се, е добре дошло за искащите да опитат усещанията на плаването, но за начинаещи понякога е по-екстремно предизвикателство. Иначе Кавала е добра отправна точка.

За истински запалените по ветроходство вариантите след ваканцията продължават с плаване в по-малки мащаби - с учебни лодки в близките водни бази. Ветроходните компании имат гъвкава програма и предлагат както дълги уикенди с разходки, на които да се запознаете с основните правила, така и курсове за шкипери.

Как

Има десетки чартърни компании, които оперират в Гърция. Те отдават под наем всякакъв вид яхти за всякакъв период от време - обикновено от седмица нагоре. Българските също ще ви помогнат да намерите най-добрата оферта за вас и/или ще ви предложат избор от лодки и шкипери. Последното е важно, тъй като изживяването ви ще зависи доста от човека, който ще управлява лодката ви в морето. Така ще можете да сглобите и интересен маршрут. Необитаемите заливи и местата за разходки и плуване са важна част от преживяването.

Кога и колко

Активният сезон е юни - септември, така че цените в него скачат. Извън най-натоварените месеци юли и август една лодка за 6-8 души за една седмица с шкипер може да излезе около 2500 евро, което е между 400 и 500 евро на човек. Това не включва разходите за гориво, понякога за вода и пристанищни такси. Добрата новина е, че повечето малки пристанища по гръцките острови не таксуват за тези неща (за разлика например от хърватските). Много от тях са безплатни за мореплавателите, като разходите се поемат или от местните власти, или от ресторантите на брега (които заслужават цяла отделна глава във вашата история).

Какво още

- Всички начинаещи мореплаватели сме стреснати от морската болест, но не съществува друг начин да изпитате удоволствието, освен да му се отдадете. По-вероятно е да нямате проблеми и да се сприятелите веднъж и завинаги с вестибуларния си апарат. Морските вълци съветват да сте на открито вместо в лодката по време на движение, за да не ви прилошава. Ако това все пак се случи - повръщайте и пийте хапчета. Не е срамно.

- Когато се качите на лодката, сте екипаж. Вероятно ще ви се наложи да помагате или ако не искате - поне да не пречите. Забавлението ще идва със задължения.

- Изберете хората, с които ще плавате. Отбележете, че ще прекарате заедно поне седмица на лодка, където ще имате много време за разговори и срещи отблизо. Хубаво е да можете да се сдобрявате, след като се скарате, и да нямате дълбоки конфликти. Подобна почивка не бива да бъде разваляна.

- Опаковайте в меки чанти. Каютите са триумф на инженерната мисъл, но не са особено пригодени за големи и твърди куфари.

Памукът съхне бавно - имайте го предвид, когато се намирате на лодка.

Непромокаемите, ветроупорните и топлите дрехи са задължителни. За бански, сандали, къси панталони, крем за слънце и шапка няма нужда да се напомня, но не забравяйте и слънчевите очила. Откритото море може да ви причини огромни неудобства в слънчево време и към обед да се окаже, че няма място, накъдето да погледнете.

- Ресторантите са ужасно приятна част от изживяването. Яхтите разполагат с напълно оборудвани кухни, така че да си готвите на лодката и да зареждате сутрин от супермаркетите в малките градчета - през деня със сигурност ще ви се наложи да хапвате на борда (за бирата дори няма да споменаваме). Но вечер, когато акостирате до малка, осветена улица, пълна с приветливи рибарски заведения, не се колебайте - отдайте се. Храната е с цените, на които е в цяла Гърция - добра порция калмари например струва 7 евро на единствения крайбрежен ресторант на Каламос.

- Благодарение на "Вятър и вода" (http://vetrohodstvo.com) се уверихме също, че качественото пътуване няма време. Морето е стихия и в него всеки план е предпоследен. Предварителните маршрути могат да се променят, нови острови и нови хора да изскачат на хоризонта. Господин Плъх е прав - нищо не е задължително. Карайте го полека, не дръжте прекалено много на плановете, гонете вятъра, не посоката, ставайте и вдигайте котва рано, за да обиколите повече места - заливите искат време, а в натоварения сезон пристанищата не са пустинно тихи и се препълват в ранния следобед.

"Няма нищо – абсолютно нищо – което да си заслужава да го правиш дори и наполовина, колкото да плаваш с лодка – просто да се шляеш ей така с нея, насам-натам. На кърмата, на носа или на дъното на лодката, все едно. Няма значение. Наистина нищо няма значение и точно това е най-хубавото! Дали бягаш от нещо или не, дали стигаш до крайната си цел, или пък изобщо никога никъде няма да стигнеш, ти винаги си зает, но всъщност никога не правиш нищо конкретно, а и когато го правиш, винаги има нещо друго, което да правиш, и ти можеш да го правиш, ако искаш, но много по-добре е да не го правиш."

Това е светът на лодките, разказан от ентусиазирания господин Плъх в детската книга "Шумът на върбите" на Кенет Греъм. Нека не ви заблуждава прилагателното "детски". Трудно може да се опише по-добре. Не само защото качването на платноходна лодка връща ранните ни усещания за удивление и откривателство, а защото това е едно от големите удоволствия на живота, които човек може да си причини. И го прави от хиляди години насам.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Романтика.

  • 2
    madefor avatar :-|
    madefor

    А как можете да проверите и на http://www.sail.bg

  • 3
    profy avatar :-|
    profy

    Ех спомени!
    Ех планове!

  • 4
    cruisebg avatar :-P
    cruisebg

    статията е вярна, точна и полезна. www.cruise.bg

  • 5
    fany_shanell avatar :-|
    fany_shanell

    "Посоката е особено актуална и заради икономическата обстановка в страната и Европа, защото има спад на европейските туристи (италианците например са намалели двойно) и пазарът е особено гостоприемен към клиенти от България."
    Тук нещо не ми се нрави. Да разбирам ли, че поради спада на италианските туристи, българските най-накрая ще се радват на гръцкото гостоприемство?

  • 6
    bulgariayachting avatar :-|
    bulgariayachting

    Скоро реших да се повозя на яхта.Много съм доволен.Отидох на : <a href="http://www.bulgariayachting.com"&gt;http://www.bulgariayachting.com</a> .Да не им правя реклама, но бих ги препоръчал.И не са скъпи.Може да се заплаща на човек.Не се налага да се наема цялата яхта.

  • 7
    loungeyachting avatar :-|
    loungeyachting

    Наистина добре написана статия, хубаво е да има повече информация и по често да говорим за яхтинг ;) - www.loungeyachting.com

    За начинаещите в яхтинга, организараме професионален курс за придобиване на капитанско право, които се провежда в гр.София, за повече информация моля посетете сайта ни!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.