С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

1 25 окт 2013, 15:22, 4494 прочитания

Стражари без апаши

За два различни метода за "възпитаване на добри граждани" – поглед към едва 10-годишната история на началното военно обучение в ГДР и към възникването на най-популярното световно младежко движение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Когато научих, че една от темите на актуалния Light ще бъде въвеждането на начално военно обучение (НВО) в училище, първоначалната ми реакция беше, че не мога да кажа нещо различно по въпроса, което вече не е коментирано в статии, изписано по форуми или разказано в изявления и интервюта. Но не защото съм твърде млада, за да имам лични спомени от военното обучение преди 1989 г., а защото преди въвеждането му на 1 декември е трудно да се предвиди как новата материя ще бъде преподавана или как тя ще бъде възприета от учениците.

Наред с общите познания и личното утвърждаване на социализма, партията и работническата класа, както и необходимостта от тяхната въоръжена защита, учениците често не показвали необходимата готовност да пристъпят лично към решителни действия.
Темата бе силно политизирана, като в множество форуми началната военна подготовка бе коментирана наред с казармата, сигурността на страната и все още неразработения проект за 90-те часа военно обучение за студенти. Част от отзивите са базирани върху личните спомени на коментиращите за военното обучение преди години, макар в едно от изказванията си министърът на отбраната г-н Найденов да подчертава, че настоящата програма няма да има нищо общо с миналото НВО. Десетте теми, които ще бъдат разглеждани в час, са също известни и публикувани с реферати и презентации на страницата на министерството.


Това са фактите, въз основа на които всеки може да си изгради или вече си е изградил мнение, вариращо от "безполезно" през неутралното "допълнителни познания и дисциплина" до "смислено и важно". Изглежда сякаш всички възможни аспекти вече са разгледани, анализирани и етикетирани, отхвърлени или приети още преди старта на проекта. Междувременно, изчаквайки, ние може да се обърнем към недалечното минало. Тези, които преди 1989 г. са били в гимназия, си спомнят НВО лично, а всеки по-млад може да запита родителите или бабите и дядовците си.

Как е изглеждало обаче военното обучение пред една от най-западните граници на източния блок?
Когато през 1978 г. началната военна подготовка се въвежда като задължителен предмет за 9 и 10 клас в Германската демократична република, подобна форма на учебни занятия са отдавна факт в страните от Варшавския договор. В Полша и Чехословакия специално обучени преподаватели или запасни офицери въвеждат децата във "военното" още от 6 и 7 клас, а в СССР от 1968 г. в общообразователната програма за деветокласниците и десетокласниците са отделени два часа седмично.

Акцентът в обучението там пада върху пропагандата на революционните и военни традиции на СССР и усвояването на елементарни познания и практически умения. Преподаватели са офицери на Червената армия с подходящо военно и педагогическо висше образование. Учебният план включва точки като "Съветските войски, техният характер и особености", "Общо военно образование", "Гражданска защита" и "Специализирано обучение за санитари" (само за момичета). Към това се прибавят и 30 часа тактическо обучение, стрелба и военни упражнения. Дори по време на ваканциите на учениците редовно се прожектират военни филми, а НВО се оценява както всеки друг предмет. Само онзи, който го завърши успешно, има право да получи и диплома за средно образование.



Единната социалистическа партия в Източна Германия започва да обмисля проекта още през 1973 г. и действително възприема примера на страните от социалистическия лагер 5 години по-късно – при това в период на видимо "затопляне" в комуникацията между Изтока и Запада. Затова и допълнителното милитаризиране на учебните занятия предизвиква - наред с острите реакции на Евангелската и Католическата църква в границите на ГДР - недоумение и протести на част от родителите. Причините обаче не се ограничават само с "догонване" на напредналите в това отношение социалистически страни, а включват и компенсирането на "дефицити" в политидеологическата и патриотична нагласа на младежите през 70-те години. Според изявления на генералния секретар на партията Ерих Хонекер и на министъра на отбраната на младежите липсва ясна представа за "образа на врага", както и готовност лично да защитават социализма.

Особено в условията на търсено сътрудничество и липсата на непосредствена заплаха от страна на западния свят, допълнени от ориентираната към Изтока политика на новото социаллиберално правителство на ГФР и двустранните договори между двете части на разделена Германия, изграждането на образа на "империалистическия агресор" се превръща във все по-трудна задача. При това в ГДР вече има установени форми на военно обучение за младежи – двуседмични курсове по гражданска отбрана за момичета (първа помощ, изграждане на бункер, поведение при атомна заплаха) и предвоенно обучение в лагери с елементи на казармена подготовка за момчета. От средата на 50-те години НВО е задължително за студентите наред с изучаването на марксизма, ленинизма и военната доктрина на Варшавския договор. Министърът на образованието Маргот Хонекер подчертава още през 1974 г., че марксистко-ленинистката идеология е залегнала и в часовете по изкуство, музика, история, литература.

Въпреки това изследване на Висшето училище по педагогика в Ерфурт от 1973 г., проведено сред 12 000 ученици, учители и служещи в армията, показва незадоволителни резултати по отношение на готовността на учениците. Наред с общите познания и личното утвърждаване на социализма, партията и работническата класа, както и необходимостта от тяхната въоръжена защита, учениците често не показвали необходимата готовност да пристъпят лично към решителни действия. Това засяга преди всичко избора на военна професия, както и признаването и зачитането на по-строги форми на поведение и еднакво облекло.

Наред с идеологическия и пропагандния аспект на военното обучение важна роля играе и дисциплиниращото му въздействие. Сред младежите се забелязва "индивидуалистично, дребнобуржоазно и асоциално" поведение, инспирирано от Запада – влиянието на хипитата и на протестното движение от 1968 г. достига макар и със закъснение и Източна Германия.
Въведеният задължителен нов предмет, по който за разлика от СССР не се пишат оценки, обхваща 4 двойни теоретични часа в 9 и в 10 клас, посветени на "Въпроси на социалистическата отбрана на страната", а непосредствено преди лятната ваканция за момчетата се предвижда двуседмично "Военно обучение в лагер". През това време момичетата посещават курс по гражданска отбрана.
Обучението в клас започва с разглеждането на основните теории и елементи на войната и военознанието.

Представят се разбиранията на Маркс, Енгелс и Ленин за класическите военни теории (например тази на Клаузевиц) и разработките им по темата за нуждите на комунистическата идеология, след което се преминава към актуални събития. Прави се разграничаване между "справедливи" и "несправедливи" войни. Към първите спадат войните в защита на социализма, революционните граждански войни, националните освободителни войни на зависими и колониализирани страни и освободителни войни на капиталистически държави, станали жертва на империалистическа агресия. Като "несправедливи" се определят тези на империалистически държави срещу социалистически страни, граждански войни на буржоазията и други реакционни сили срещу социалистическото движение на пролетариата, колониализиращи войни на империализма, войни на империализма срещу млади национални държави и др. Теоретичната подготовка се фокусира и върху предаването на основни познания за структурата на армията и на граничните войски на ГДР.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Army of K-Lovers 1 Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

29 ное 2019, 8471 прочитания

Единство, творчество, касичка Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

4 окт 2019, 3537 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Войната в класната стая

От военното обучение има смисъл. Но не в този му вид

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10